kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹

انتقام از روشنگری‌های کیهان با بهانه‌ای خنده‌دار(خبر ویژه)

«فشار دولت برای توقیف‌ کیهان، انتقام از چهار سال تیترهای انتقادی این روزنامه بود».


هفته‌نامه 9 دی با انتشار این تحلیل نوشت: چهارشنبه گذشته سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد خبر عجیب توقیف دو روزه روزنامه کیهان را منتشر کرد. (هر چند لحظاتی بعد، خبر از روی این سایت حذف شد و مقامات قضایی نیز تا لحظه انتشار گزارش 9 دی واکنشی نشان ندادند)؛ عجیب بودن این خبر نه از جهت بی‌سابقه بودن چنین رفتارهایی در دولت اعتدال، بلکه به دلیل علت این توقیف بود. چرا که توقیف و شکایت از رسانه‌های منتقد در این دولت، از شاخصه‌ها و نقطه تمایزات این دولت است. نمونه بارز آن هم همین 9 دی است که 4 بار در 4 سال اول دولت اعتدال، توقیف شد.
علت عجیب توقیف کیهان اقدام بر خلاف سیاست‌های اصولی و بیّن جمهوری اسلامی عنوان شده که مصداق آن از نظر شورای امنیت ملی تیتر دوشنبه گذشته این روزنامه است. «شلیک موشک انصارالله یمن به ریاض؛ هدف بعدی، دبی» این تیتر گزارشی است مستند به مواضع رهبران انصارالله و نه مواضع جمهوری اسلامی ایران.
«اقدام خلاف امنیت ملی» اتهام خنده‌داری است که در زمان مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق سعودی نیز از سوی این دولت به روزنامه وطن امروز به خاطر تیتر «خبر مرگش» نسبت داده شد و پای این روزنامه را هم به دادگاه کشاند. گویا خاطر حکام آل‌سعود برای دولتمردان اعتدالی خیلی عزیز است که تاب تیتر انتقادی یک روزنامه علیه آل‌سعود را نیز ندارند و مهر اقدام خلاف امنیت ملی بر آن می‌زنند.
در واقع به نظر می‌رسد، جرم اصلی کیهان چیزی غیر از این جرم اعلام شده باشد؛ گویا توقیف دو روزه کیهان، هزینه انتقادات صریحش از دولت روحانی طی چهار سال گذشته باشد. انتقاد از برجام و سیاست‌های هسته‌ای، بی‌عملی در اقتصاد، فسادهای نجومی و...
«موضع خلاف مصالح و امنیت ملی، سخنان دولتمردی بود که گفت آمریکا در پنج دقیقه می‌تواند تمام توان دفاعی ما را نابود کند! و آن دیگری که وسط مذاکرات مدعی شد خزانه خالی است! اینها انتقام‌کشی از کیهان است که چرا به درستی سرانجام اعتماد به شیطان بزرگ را پیش‌بینی کرد.
9 دی با غیرقانونی خواندن توقیف کیهان نوشت: تبصره 2 ماده پنج قانون مطبوعات مصوب 1379 توقیف نشریه متخلف از ماده مذکور را در صلاحیت «دادگاه» دانسته نه «دادستانی». یعنی دادگاه می‌تواند خارج از نوبت و در اسرع وقت مبادرت به توقیف کند. همچنین کیهان، مطابق موازین اسلامی و بند 16 اصل سوم و نیز اصل 164 قانون اساسی جمهوری اسلامی در جهت حمایت از مظلومین مسلمان یمن اقدام نموده است.
در همین حال روزنامه جوان در مطلبی با عنوان «امنیت ملی معطل تیتر کیهان مانده بود؟!» نوشت: تفسیری که از تیتر کیهان شد، گرا دادن کیهان برای حمله به دوبی بود؛ این تفسیر البته خنده‌دار می‌نمود؛ چه آنکه مطلب کیهان استنباط از نقل قول یمنی‌ها بود و نه تحلیل شخصی؛ و از سویی آیا انصارالله تصمیمات نظامی‌اش را با خواندن کیهان می‌گیرد؟!
جالب اما گره زدن امنیت ملی به تیتر کیهان بود. داخل ایران برخی‌ها آنقدر شلوغ کردند که حتماً تذکر به کیهان، رنگ و بوی برخورد جدی‌تر و توقیف بگیرد و بعد همان‌هایی که با جمله «پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان» سوت و کف می‌زدند، ذوق‌زده توقیف کیهان شدند. برخوردی که با کیهان شد البته در ایران به نسبت خطای صورت گرفته، نظیری ندارد، توقیف به خاطر تیتر تهدید کشور خارجی آن هم از زبان یک کشور خارجی دیگر واقعاً تاکنون نظیری نداشته است. توقیف‌های نشریات در ایران تاکنون به دلیل زیر سؤال بردن مبانی اسلامی و مذهبی (همچون روزنامه بهار، مردم امروز، صبح امروز و...) انجام می‌شد؛ اما چند سالی می‌شود رسم جدیدی دارد جا می‌افتد. وطن امروز علیه پادشاه عربستان تیتر می‌زند، به برخی‌ها در داخل برمی‌خورد؛ خبرگزاری فارس علیه رئیس‌جمهور ترکیه می‌نویسد، برخی در داخل اذیت می‌شوند؛ کیهان تیتر از قول انصارالله علیه متحدان آل‌سعود می‌زند، می‌گویند امنیت ملی به خطر افتاده است! این روند خوبی نیست که دارد جا می‌افتد به خاطر مطلب علیه خارجی‌ها با داخلی‌ها برخورد شود. از طرفی بارها مطالبی علیه امنیت ملی در رسانه‌ها منتشر شده و برخوردی هم نشده، همچون شرق که از عوامل تنش‌زای منطقه را شلیک موشک‌های سپاه به داعش دانسته بود یا روزنامه قانون که گریه تفنگداران آمریکایی پس از دستگیری توسط سپاه را به این دلیل دانسته بود که سپاه برایشان یادآور برخورد داعش با اسرایشان بوده است!