kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۸

رئیس ‌مورد حمایت ائتلاف آل‌سعود در رأس یونسکو(اخبار ادبی و هنری)

«ادری ازولای»، وزیر فرهنگ پیشین فرانسه به ریاست سازمان فرهنگی ملل متحد (یونسکو) رسید. «ازولای» که از خانواده پرنفوذ یهودی با گرایش‌های صهیونیستی در فرانسه است، در رقابتی نزدیک با کاندیدای قطر به ریاست یونسکو رسید.




در این رقابت نزدیک، ائتلاف آل‌سعود از جمله امارات و مصر برخلاف همیشه و در یک سنت‌شکنی غریب، از این یهودی فرانسوی حمایت کرده و باعث شدند وی در این جدال به اصطلاح فرهنگی به پیروزی برسد. خصوصا که «ازولای» در طی سال‌های وزارت فرهنگ فرانسه، نقش ویژه‌ای در انجام طرح‌های مشترک با امارات متحده از نزدیکترین متحدان رژیم آل‌سعود داشت.
اما وجه دیگر ریاست «ازولای» صهیونیست بر یونسکو، موضع‌گیری‌های اخیر این سازمان بود که موجب بیرون رفتن اسرائیل و آمریکا از آن گردید. چند موضع‌گیری یونسکو علیه اسرائیل از جمله قطعنامه‌ای که در آن از رژیم صهیونیستی به‌عنوان «نیروی ‌اشغالگر» نام برده شده بود، از جمله عوامل این کناره‌گیری ذکر شد. پیش از آن نیز یونسکو در قطعنامه‌ای که ارتباط یهودیت را با اماکن مقدس در اورشلیم زیر سؤال می‌برد، موجب اعتراض اسرائیل شده بود. این عملکرد موجب شد تا رئیس‌وقت این سازمان به نام «ارینا بوکوا» (یک فعال سیاسی بلغاری با گرایشات چپ) تحت فشار شدید قرار گرفته تا سرانجام از ریاست یونسکو برکنار شود.لازم به یادآوری است که در طول سال‌های فعالیت یونسکو، این سازمان همواره درصدد نفوذ فرهنگی در سرزمین‌های مختلف، اجرای برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی غرب در کشورهای هدف و به خدمت درآوردن برخی نخبگان این کشورها برای تغییر ذائقه فرهنگی و هویت زدایی و تغییر سبک زندگی در میان ملت‌های یاد شده بوده که یکی از آخرین طرح و برنامه‌های یونسکو، پروژه‌ای موسوم به سند 2030 بود که تحت عنوان ایجاد توسعه پایدار ولی با هدف فروپاشی خانواده‌ها و رواج بی‌بند‌و‌باری به کشورهای بسیاری تحمیل شد و در کشور ما نیز علیرغم وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، متاسفانه در دستور کار نهادهای اجرایی قرار گرفت که با هشدار رهبر معظم انقلاب و افشاگری‌های نیروهای مومن و انقلابی، اجرای آن به‌طور رسمی از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی لغو شد اگرچه سند فوق گسترده‌تر از آنچه اعلام شده برای امضاء‌کنندگانش تعهد اجرایی ایجاد می‌کند و متاسفانه دولت جمهوری اسلامی نیز یکی از امضاء‌کنندگان سند مذکور به‌شمار می‌رود!