kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۰

کوتاه اقتصادی


* با بخشنامه وزرات صنعت، انواع روغن پالم مشمول استفاده از تسهیلات ارزی کوتاه مدت واردات شد. به گزارش مشرق، اخیرا خبر اعطای تسهیلات ارزی کوتاه مدت برای واردات 326 قلم کالا منتشر شد. با هماهنگی‌های انجام شده بین وزارت صنعت و بانک مرکزی درخصوص اعطای تسهیلات ارزی کوتاه مدت 3ماهه جهت واردات کالاهای اساسی، وزارت صنعت در راستای انجام دستورالعمل‌های مرتبط فهرست کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی در قالب کالاهای ضروری بررسی و جمعا 326 قلم کالا را به سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ کرد.جدول پیوست ابلاغیه وزات صنعت نشان می‌دهد، واردکنندگان انواع روغن پالم از بازرگانانی هستند که از این تسهیلات جدید ارزی بهره‌مند شده‌اند. بر این اساس پالم اویل، استارین، پالم کرنل استارئین و انواع دیگری از ردیف‌های تعرفه مرتبط با روغن پالم مشمول این تسهیلات خواهند شد.
* سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از احتمال افزایش قیمت این محصولات پس از اتمام ماه صفر خبر داد.حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ایسنا، با ‌اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه شده و نیز قیمت مواد داخلی به دلیل افزایش قیمت فولاد و پتروشیمی بالا رفته است، اظهار کرد: تصور بر این است که به دلیل این تغییرات قیمت لوازم خانگی بعد از ماه صفر افزایش یابد. وی ادامه داد: مواد اولیه داخلی به دلیل افزایش پنج تا ۲۰ درصدی فولاد و پتروشیمی‌ها افزایش یافته و تحولات قیمتی در بازار ارز نیز به طور حتم بر قیمت مواد اولیه وارداتی اثرگذار است. سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه در حال حاضر ارز دولتی برای تهیه قطعات به تولیدکنندگان ارائه نمی‌شود و شاهد هستیم که ارز آزاد نیز از حدود ۳۵۰۰ تومان به بیش از ۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است گفت: این مسائل باعث می‌شود تولید با قیمت فعلی مقرون به صرفه نباشد.
* بانک مرکزی اعلام کرد: اخذ سفته با درج مبلغ ارزی به عنوان وثیقه غیرنقدی تعهدات ارزی از مشتریان بانک‌ها با رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بانک‌ها باید همواره به‌منظور وصول مطالبات ارزی آتی، با تشخیص،‌ مسئولیت و صرفه و صلاح پس از احراز اهلیت متقاضی، اعتبارسنجی و سایر عوامل موثر در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه، نسبت به اخذ وثایق معتبر لازم و کافی، سهل‌البیع، بلامعارض و با درجه نقدشوندگی بالا تمهیدات لازم را پیش‌بینی و اعمال کنند.اخذ سفته با درج مبلغ ارزی به عنوان وثیقه غیرنقدی تعهدات ارزی (تسهیلات ارزی اعطایی، گشایش اعتبارات اسنادی ارزی، صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی و امثال آن) از مشتریان، با رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است.در ضمن حق تمبر انواع سفته معادل نیم در هزار بوده و بانک‌ها می‌بایست در رابطه با نحوه وصول و پرداخت آن راساً هماهنگی لازم را با سازمان امور مالیاتی کشور در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه به عمل آورد.
* به ‌منظور افزایش امنیت اطلاعات کارت مشتریان، امکان غیر فعال‌سازی رمز دوم کارت‌های بانک‌پاسارگاد فراهم شد. به ‌گزارش روابط‌ عمومی این بانک ‌، امکان غیر فعال‌سازی رمز دوم کارت (رمز خرید اینترنتی کارت)‌، از طریق درگاه‌های بانک‌پاسارگاد فراهم شد و مشتریان می‌توانند در صورت تمایل نسبت به غیرفعال کردن رمز دوم کارت خود اقدام کنند. بر اساس این خبر، مشتریان می‌توانند از طریق بانکداری مجازی پاسارگاد، دستگاه‌های PinPad شعبه‌ها، دستگاه‌های خودپرداز بانک‌پاسارگاد و همچنین مراجعه به شعبه‌های بانک‌پاسارگاد، رمز دوم کارت خود (رمز خرید اینترنتی) را غیرفعال کنند.