kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۹
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی:

گندم‌های وارداتی مناسب خوراک دام است نه پختن نان

رئیس‌اتحادیه نانوایان سنتی از ورود گندم‌های بی‌کیفیت خارجی به چرخه تولید نان انتقاد کرد.


قاسم زراعت‌کار در نشست خبری درباره کیفیت آرد خبازی تصریح کرد: 35 درصد از گندم دریافتی نانوایی‌های کشور درجه یک بوده، 35 درصد آنها درجه دو و 30 درصد آن درجه 3 است.
زراعت‌کار گفت: گندمی که از خارج کشور وارد می‌شود و به خطوط تولید وارد می‌گردد گندم درجه 3 است که برای نان پختن مناسب نیست.
وی در پاسخ به تسنیم اظهار داشت: گندم‌های وارداتی که در چرخه تولید قرار می‌گیرند گندم‌هایی هستند که مناسب خوراک دام است و در واقع گندم‌های دامی بوده اما برای پخت نان استفاده می‌شود.
رئیس‌اتحادیه نانوایان سنتی با انتقاد از وزیربهداشت به دلیل شور خواندن نان‌های تولیدی در کشور گفت بخش سلامت وزارت بهداشت اعلام می‌کند که 85 درصد از نان‌های تولیدی کشورمان کم نمک است و از این موضوع راضی بوده‌اند حال مشخص نیست که وزیربهداشت به چه شکل چنین اظهاراتی را داشته است.
زراعت‌کار با بیان اینکه متولی نان در کشورمان مشخص نیست گفت: بنده که سال‌ها است در بخش تولید نان مشغول به کار هستم هنوز متولی نان درکشور رانمی‌شناسم، زیرا وزارت‌جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در این زمینه اعمال نظر دارند.
وی افزود: چانه نان‌های تولیدی در کشور از حد استاندارد خارج شده است و نانوایان برای تامین هزینه‌های خود مجبور هستند که خودشان را به این شکل هماهنگ کنند.
زراعت کار در واکنش به مسئولیت گرفتن وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه گندم،‌ آرد و نان گفت: وقتی که آشپز دو تا باشد غذا شور می‌شود یا بی‌نمک، این مثلی است که هم‌اکنون نیز در بحث نان مطرح است.
وی گفت: در صورتی که اجازه دهند نانوایان از تجربیات خود استفاده کنند نان با کیفیتی نیز به مردم عرضه خواهد شد اما در شرایط فعلی برای نان قیمت‌هایی در نظر گرفته شده است که با هزینه‌های تولید هماهنگی ندارد.