kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۸
ارزیابی چهره‌های سیاسی و فرهنگی از توقیف کیهان

عجولانه، تسویه حساب سیاسی و مغایر با شعار آزادی بیان


 
 سرویس سیاسی-
توقیف دو روزه روزنامه کیهان به بهانه تیتر ضد سعودی و در حمایت از مقاومت مظلومانه مردم یمن، طی چند روز گذشته بازتاب فراوانی در فضای مجازی، کانال‌های تلگرامی و همچنین رسانه‌های مکتوب و دیجیتال داشته است.
بسیاری از کارشناسان سیاسی و رسانه، جمعی از نمایندگان مردم در خانه ملت و تعداد زیادی از اصحاب رسانه به رفتار دوگانه دولت در برخورد با رسانه‌ها انتقاد کرده و این نوع عملکرد را ناقض اصل آزادی بیان و حقوق اولیه مطبوعات دانستندکه در ادامه به برخی از آنها ‌اشاره می‌کنیم:
توقیف کیهان به خاطر انتقام‌گیری از افشاگری‌های این روزنامه است
حسینعلی‌ حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر با تعجب‌‌آور خواندن توقیف روزنامه کیهان گفت: یکی از راه‌های شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی آزادی مطبوعات است و من وقتی خبر ایجاد محدودیت برای روزنامه کیهان را شنیدم بسیار متعجب شدم.
وی ادامه داد: در صورتی که بارها و بارها کشورهای حوزه خلیج‌فارس و به ویژه امارات علیه تمامیت ارضی ما بیانیه دادند و اقداماتی را صورت دادند حال روزنامه کیهان به نقل از انصارالله یمن مطلبی را نوشته چرا باید توقیف شود.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان از نعمت‌های خدایی برای انقلاب اسلامی است و نشریه وزین کیهان در سال‌های بعد از انقلاب خدمات شایانی را برای انقلاب اسلامی داشته است و از انحراف‌هایی که برخی افراد و جریانات در داخل کشور ایجاد کردند با افشاگری‌ و روشنگری که داشت از این انحرافات جلوگیری کرد.
حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که این نوع برخورد با نشریه وزینی مثل کیهان به خاطر برخی انتقام‌گیری‌ها از این روزنامه است به خاطر افشاگری سال‌های اخیر بوده است.
دولتی که شعار آزادی بیان سر می‌دهد آستانه تحملش را در برابر رسانه‌ها بالا ببرد
اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با‌ اشاره به توقیف روزنامه کیهان گفت:‌ روزنامه کیهان به عنوان یکی از پایگاه‌های قوی و مؤثر و مطمئن در روند اطلاع‌رسانی در سطح کشور بوده و همواره در مسیر انقلاب حرکت کرده است.
وی ادامه داد: زیبنده دولت و هیچ نهاد یا شخص دیگری نیست که روزنامه کیهان را توقیف کند و به اعتقاد من این اقدام یک نوع عقب‌گرد است که بخواهیم برای ابراز یک سری مسائل و موارد برخورد این چنینی داشته باشیم.
رنجبر زاده افزود: ما تضعیف و تخریب جایگاه‌های موثر در رشد و تعالی کشور را به صلاح نمی‌دانیم و این اقدام نوعی تضعیف مسیر انقلاب تلقی می‌شود.
عضو هیئت ‌رئیسه مجلس در پایان گفت: دولتی که شعارش آزادی بیان است باید تحمل بیشتری را از خودش در ارتباط با نقدها و رسانه‌‌ها نشان دهد و مقابله راه صحیحی نیست.
به عنوان یک حقوقدان توقیف کیهان برایم قابل هضم نبود
حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ با توجه به مواضع ضد استکباری روزنامه کیهان و اینکه این روزنامه همواره در جهت تقابل با منافع آمریکا و دشمنان نظام حرکت کرده و دیگر اینکه نماینده ولی فقیه نیز در این روزنامه حاضر است توقیف آن صحیح نیست.
وی افزود: آنچه روزنامه کیهان تیتر کرده حرفی است که چند ماه قبل نیز توسط انصارالله یمن عنوان شده بود و روزنامه کیهان آنچه را رهبر انصارالله یمن گفته را تکرار کرده است.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر توقیف روزنامه کیهان برخلاف آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها است و با این مقولات همخوانی ندارد و ما باید از سخن منتقد خوب حمایت کنیم.
نوروزی خاطرنشان کرد: روزنامه کیهان از منتقدان مشوق است و چه در دوران سازندگی و اصلاحات و در چه دولت‌های بعد بدون حزب‌گرایی و جناح‌گرایی به مسیر خود ادامه داد.
وی در پایان گفت: من به عنوان یک قاضی و حقوقدان نتوانستم هضم کنم که روزنامه کیهان توقیف شده است و انتظار می‌رود تا با رسانه‌ها با دید بازتری برخورد شود و اینگونه رسانه‌ها در تنگنا قرار نگیرند.
تیتر کیهان
 مغایرتی با امنیت ملی ما ندارد
محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی درباره توقیف روزنامه کیهان گفت: تیتر روزنامه کیهان، تیر به‌جا و درستی بود و توقیف آن را درست نمی‌دانم.
وی افزود: ائتلاف سعودی در جنایاتی که علیه ملت مظلوم یمن اتفاق می‌افتد سهیم و شریک و همه آنها جنایتکار جنگی هستند و این حق یمنی‌ها است که از خودشان دفاع کنند.
عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: اینکه رژیم آل‌سعود مدعی شده که فعالیت‌های موشکی یمن با کمک ایران بوده یک گزافه‌گویی است و حال که کیهان با تیتر مناسب و به‌جای خود انتقام‌گیری مردم مظلوم یمن را از کشورهای جنایتکار نشان می‌دهد به هیچ‌کس در داخل کشور نباید بربخورد؛ چه دولت باشد و چه
 قوه قضائیه.
پورمختار خاطرنشان کرد: تیتر کیهان نه بر خلاف امنیت ملی است و نه این برداشت باید بشود این رفتار در تأیید ادعاهای رژیم سفاک و خونریز عربستان است.
وی افزود: اینکه کیهان بگوید شایسته است که پایتخت‌های ائتلاف عربی آماج حملات یمنی‌ها در دفاع از خودشان قرار بگیرد حرف نابه‌جایی نیست و به هیچ‌وجه برخلاف امنیت ملی ما هم نیست و نشان‌دهنده نقشه ایران هم نیست.
 عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: توقیف، ظلم به کیهان است و نباید ما اجازه دهیم که به جای اینکه از اقدام تدافعی و متقابل یمن حمایت شود بعضاً از روزنامه‌هایی که یا ترس در وجود آنها حاکم است و یا کاری به مظلومیت کشورهای مسلمان ندارند ساکت و یا حمایت‌گر باشند.
پورمختار در پایان خاطرنشان کرد: ما که حامی ملت‌های مظلوم یمن، عراق، سوریه، فلسطین و... هستیم که تحت ستم رژیم جنایتکار آمریکا له می‌شوند، باید از مواضع انقلابی روزنامه کیهان حمایت کنیم.
به جای کیهان، با کسانی که علیه امنیت ملی کشور اقدام می‌کنند برخورد شود
ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توقیف روزنامه کیهان باعث ناراحتی من شد، گفت: روزنامه کیهان به نقل از انصارالله مطلبی را منتشر کرد، انصاراللهی که امروز در جبهه مقاومت است.
وی افزود: مردم یمن امروز در بدترین شرایط هستند و در محاصره شدید ائتلاف سعودی قرار دارند و ائتلاف سعودی میلیاردها دلار پول خرج می‌کنند تا بمب بر سر مردم یمن بریزند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: اگر بنا باشد در کشور صدای مظلومیت و محرومیت نابودی فرزندان کوچک یمنی هم به گوش جهانیان رسانده نشود پس چه کسی باید این کار را کند؟!
حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: اقدام قوه قضائیه در توقیف روزنامه کیهان کار درستی نبود و قوه قضائیه نیز به این مسئله که مطلبی که روزنامه کیهان نوشته توسط رسانه قانونی حوثی‌ها نوشته شده اعتراف داشت.
وی افزود: اگر بنا باشد که اعلام مظلومیت مردم یمن را به گوش جهانیان برساند قطعاً این راهی خواهد شد برای اینکه فردا رژیم صهیونیستی هر ظلمی که به مردم فلسطین و لبنان روا دارد دیگر هیچ رسانه‌ای جرأت نکند که صدای مظلومیت این ملت‌ها را به گوش جهانیان برساند.
حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: من توقیف روزنامه کیهان را اقدام مثبتی نمی‌دانم، امیدوارم که هرچه سریعتر رفع توقیف شود و مسئولان امر اجازه دهند که رسانه‌ها مطالب را بیان کنند.
وی در پایان گفت: امروز بعضی از رسانه‌ها علیه امنیت ملی ما اقدام می‌کنند و در مقابل روزنامه کیهان همواره در راستای حفظ امنیت و اقتدار نظام حرکت کرده که نباید تنبیه می‌شد و تحقیقاً باید در این راستا کسانی که اقداماتی را علیه امنیت ملی کشور صورت می‌دهند با آنها برخورد شود.
توقیف کیهان به خاطر انتشار خبری
با منبع مشخص کار عجولانه‌ای بود
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم گفت:اگر موضوع امنیت ملی برای ما مهم است در کشور افرادی هستند که امنیت ملی را به مخاطره انداخته‌اند و امروز کمترین جریمه و برخوردی در موردشان صورت نمی‌گیرد.
عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهارداشت: ما سران فتنه را در این کشور داریم که بلوا درست کرده‌اند، امنیت ملی را به خطر انداخته‌اند و امروز تیتر روزنامه‌های برخی از جریان‌های سیاسی محدود کردن حصر سران فتنه است و حال کیهان یک مطلبی را به نقل از یک منبع مشخص اعلام کرده آن را توقیف می‌کنند.
آزادیخواه بیان داشت: شورای عالی امنیت ملی باید جریان‌ها، افراد و‌اشخاصی که امنیت ملی را به خطر می‌اندازند بهتر شناسایی کند و روزنامه کیهان هیچگاه امنیت ملی ما را به مخاطره نیانداخته و نمی‌اندازد.
وی افزود: شعار رئیس‌جمهور شعار آزادی بیان بوده و توقیف یک نشریه مثل کیهان به دلیل انتشار یک مطلب به نقل از یک منبع معلوم مغایر با آزادی بیان است و با شعار اعتدال هماهنگ نیست و اینکه تا به این حد جانب‌دارانه به نشریه‌ها نگاه شود و قضاوت‌های عجولانه در موردشان صورت گیرد نگاه ناقص به نشریه و رسانه است.
توقیف روزنامه به فرض تخلف هم در مرحله اول صحیح نیست
سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به توقیف روزنامه کیهان گفت :‌ اگر تخلف مطبوعاتی هم صورت گرفته باشد این تخلف می‌تواند در قالب تذکر و اخطار همراه باشد و در صورت تکرار و عدم توجه به تذکر و اخطار در مرحله بعدی توقیف صورت بگیرد.
وی افزود: ما امیدوار بودیم که این مراحل رسیدگی در هیئت نظارت بر مطبوعات شکل بگیرد و شخص بنده موافق با توقیف یا لغو امتیاز هیچ نشریه یا روزنامه‌ای نیستم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: اگر روزنامه کیهان به تذکرها و اخطارها بی‌توجهی می‌کرد در مرحله بعدی شایسته توقیف بود.
زیر سؤال بردن صنایع موشکی کشور یا خزانه را خالی اعلام کردن مغایر امنیت ملی نبود؟
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: به نظر می‌رسد در صدور حکم توقیف دقت لازم صورت نگرفته است، چرا که خبر از سوی منبع دیگری اعلام شده است و کیهان صرفاً‌ نقل قول کرده است.
وی با‌اشاره به اینکه حساسیت بر روی مقوله امنیت ملی مورد تأکید نمایندگان مجلس هم است، اظهار داشت: البته خوب است که در سایر موارد هم چنین حساسیتی وجود داشته باشد؛ از جمله درباره کسانی که در انتخابات، سخنان و مواضع خلاف امنیت ملی درباره صنایع موشکی ما مطرح کردند.
سلیمی با ‌اشاره به سخره گرفتن احکام قضایی اسلام از سوی برخی چهره‌ها و رسانه‌های کشور گفت: جای سؤال است که چرا این موضوع مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: در دیگر موارد مغایر با امنیت ملی که مورد رسیدگی قضایی قرار نگرفته است تضمین برشمردن امضای جان‌کری وزیر خارجه سابقه آمریکا پای برجام است؛ و امروز نتیجه این اعتماد را در نقض عهدهای آمریکا مشاهده می‌کنید؛ آیا این مخالف امنیت ملی نبود؟
این نماینده مجلس گفت: خواسته افکار عمومی از دادستان رسیدگی به همه موارد مغایر با امنیت ملی است.
وی اظهار داشت: آیا مقامی که در تریبون اصلی اعلام کرد که آمریکا با یک موشک می‌تواند ما را نابود کند سخنش خلاف امنیت ملی نبود؟آیا سخن آن‌‌ها که هنگام مذاکرات برجام اظهار می‌داشتند که خزانه کشور خالی است، مطابق با امنیت ملی است؟
وی تأکید کرد: ما انتظار داریم که دادستان قاطعیت خود را در همه موارد نشان دهد، نه اینکه در یک جا ورود کند ولی در بسیاری از موارد حساسیت
 نشان ندهد.
سلیمی با‌اشاره به عدم هرگونه کنترل بر روی محتواهای منتشر شده در فضای مجازی عنوان داشت: در این فضا همه چیز به سخره گرفته شده از شاه مخلوع تمجید می‌شود و زمینه‌های مانور ضد انقلاب فراهم می‌شود؛ آیا اینها هیچکدام مخالف امنیت ملی نیست؟
وی ادامه داد: اختلاس‌های چند هزار میلیاردی که در این چند سال صورت گرفته است مغایر با امنیت ملی نیست؟ چرا برخی از آنان مشمول مرور زمان می‌شود؟
توقیف روزنامه کیهان مغایر با شعار آزادی بیان آقای رئیس‌جمهور است
سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با عجیب دانستن توقیف روزنامه کیهان گفت: همه مردم ایران با خط و مشی روزنامه کیهان آشنا هستند و همه مردم می‌دانند که این روزنامه طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خط مقدم نهضت روشنگری و افشاگری چهره‌های نفاق و فتنه و افشای چهره‌های دشمنان قسم خورده ملت ایران بوده است.
وی افزود: تیترهای روزنامه کیهان به طور معمول تیترهای اثرگذاری است و همه این تیترها در چارچوب منافع ملی کشور و حفظ موازین جمهوری اسلامی و باورها و اعتقادات
 بوده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: طی هفته‌های گذشته که نمایشگاه مطبوعات برپا بود هم آقای رئیس‌جمهور و هم معاون اول و سایر دولتمردانی که در این روزها سخنرانی داشتند حداقل بر این جمله تأکید داشتند که نباید دست و پای رسانه‌ها در انتشار خبر بلرزد و یک هفته بعد از نمایشگاه مطبوعات و این سخنرانی‌ها، نشریه‌ای مثل کیهان که چارچوب کارش را می‌شناسیم توقیف شود بسیار
 عجیب است.
نقوی در پایان خاطرنشان کرد: توقیف روزنامه کیهان با شعارها و ادعاهای آقای رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی در حمایت از آزادی نشریات و مطبوعات مغایرت دارد.
امنیت کشور را خوش‌رقصی عده‌ای برای دشمن
 به خطر می‌اندازد نه تیتر «کیهان»
علی فلاحتکار دبیر سابق شورای رسانه سازمان بسیج دانشجویی گفت: حال که شورای عالی امنیت ملی یاد دفاع از امنیت ملی افتاده بهتر است سری به روزنامه‌هایی بزند که هم‌صدا با دشمنان امنیت این ملت، تسخیر لانه جاسوسی را به سخره می‌گیرند، به روزنامه‌هایی که از ممنوع التصویران و فتنه گران قدیس می‌سازند و مصوبات شورا را لگدمال می‌کنند.
فلاحتکار تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی بهتر است سری بزند به روزنامه‌هایی که جاسوس را قهرمان می‌کنند و قهرمان را بی‌سواد و خائن! اعضای این شورا باید بدانند آن‌چیزی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازد دفاع از مردم مظلوم یمن نیست، خوش رقصی عده‌ای برای دشمن و مماشات این شورا
با آنهاست.
توقیف کیهان به تسویه حساب سیاسی
 شبیه است
حسن کربلایی نائب ‌رئیس ‌انجمن روزنامه نگاران مسلمان با تأسف از توقیف روزنامه وزین کیهان که همواره با روشنگری‌ و هدایت‌های دقیق سیاسی و اجتماعی به عنوان خار چشم دشمنان انقلاب اسلامی معرفی می‌شود، اظهار داشت: از سالیان گذشته روزنامه کیهان با بیان نقدهای انقلابی مانع از عملیاتی شدن توطئه‌های دشمنان در عرصه‌های مختلف شده و بذر ناامیدی را در دل دشمنان کاشته است.
کربلایی آگاهی‌ جامعه بدون برخورداری از رسانه‌های آزاد و مستقل را غیرقابل تصور دانست و افزود: تحت هیچ شرایطی نباید در مقابل رسانه‌ها تسویه حساب سیاسی انجام داد و توقیف روزنامه کیهان در دفاع از مسلمانان ستمدیده که فاقد فریادرس هستند در حالی انجام پذیرفته که حمایت از مظلومان از آرمان‌های اصلی انقلاب بوده و تیتر اخیر این روزنامه نیز در امتداد مسیر تظلم خواهی انقلاب اسلامی قرار دارد.
وی گفت: با دوختن لب‌های نقادان و گویندگان سخنان حق نمی‌توان پیشرفتی را برای جامعه متصور شد و دولت نباید مانع از تداوم فضای نقد و آزادی بیان در جامعه شود.
این مدرس دانشگاه، مدیر مسئول روزنامه کیهان را فردی انقلابی و متعهد معرفی کرد و ادامه داد: برادر گرانقدر، ارزشی و ولایتمدارمان «حاج حسین شریعتمداری» با برخورداری از شخصیت انقلابی و فرهیخته، پیشقراول عرصه روشنگری در عرصه جنگ نرم با دشمنان بوده و با تحلیل‌های شفاف و صریح خود در تلاش برای دور نگهداشتن اذهان عمومی از هجمه‌های فرهنگی و تخریبی استکبار و ایادی آن‌هاست و با حذف فرهیختگان فرهنگی اضمحلال هویت سیاسی و انقلابی جامعه نزدیک‌تر خواهد شد.
وی تصریح کرد: اقدام اخیر دولت در توقیف روزنامه کیهان شائبه اتخاذ تصمیمات نادرست با غرض‌ورزی‌های سیاسی را در بین مردم افزایش می‌دهد و دولت باید پاسخگوی رفتارهای ضد روشنگرانه خود در مقابل مردم باشد.
نائب‌رئیس‌انجمن روزنامه نگاران مسلمان، توقیف روزنامه کیهان را غیرقابل قبول دانست و یادآور شد: مخالف شدید تعطیلی روزنامه‌ها به ویژه روزنامه‌های انقلابی مثل کیهان هستیم و دولت باید رسما پاسخگوی چنین اقدامات ضد فرهنگی که منافی آزادی بیان است، باشد.