kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰

گزارش رویترز از پشت‌پرده استعفای حریری

منابع نزدیک به «سعدالدین حریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان به رویترز گفته‌اند، سعد حریری از قدرت کناره‌گیری نکرده و این عربستان است که وی را از قدرت کنار گذاشته است چرا که او با حزب‌الله مقابله نمی‌کرد!


واکنش‌ها به استعفای مشکوک و ناگهانی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان همچنان ادامه دارد. آنچه بین کارشناسان درآن اختلافی نیست اینکه، سعودی‌ها وی را وادار به استعفا کرده و او را در حصر نگه داشته‌اند. خبری که مقامات لبنانی را هم به شدت برآشفته کرده طوری که رئیس‌جمهور این کشور یک هفته به سعودی‌ها فرصت داده تا حریری را آزاد کنند.اما دیروز خبر رسید که منابع نزدیک به «حریری» گفته‌اند، آل‌سعود به این نتیجه رسیده که وی باید از صحنه سیاسی کنار برود و برادر بزرگترش به جای او به نخست‌وزیری برسد!به گزارش فارس به نقل ازخبرگزاری «رویترز» این منابع افزودند عربستان معتقد است حریری نمی‌تواند و البته تمایلی ندارد با جنبش حزب‌الله مقابله کند پس باید به‌طور کامل از صحنه سیاسی حذف شود.رویترز افزود: «ریاض قصد دارد «بهاء حریری» برادر بزرگ‌تر سعد را به نخست‌وزیری لبنان برساند. عربستان همچنین از بهاء خواسته تا به این کشور رفته و سوگند وفاداری به ریاض سر دهد اما وی هم از این کار امتناع کرده است.»این منابع همچنین گفته‌اند «زمان ورود حریری به خاک عربستان، هیچ شاهزاده یا مقام نظامی برای استقبال از نخست‌وزیر لبنان به فرودگاه نرفت، بعد از ورود تلفن وی مصادره شده و فردای آن روز مجبور به قرائت استعفانامه شد.» یک منبع دیگر با بیان اینکه «او قبل از دریافت متن استعفانامه از سوی مقامات سعودی، چهار ساعت منتظر نگه داشته شده بود» تاکید کرده: «از لحظه‌ای که او به ریاض رسید، سعودی‌ها هیچ احترامی به او نشان ندادند.»رویترز در ادامه نوشته : «به راحتی می‌شد از لحن استعفانامه حریری فهمید که نوشته خودش نیست زیرا او اینگونه سخن نمی‌گوید. عربستان برای مقابله با ایران در لبنان، او را به استعفا واداشته است.» تاکید می‌کنند سعودی‌ها حریری را در بازداشت خانگی نگه‌داشته‌اند.
تظاهرات لبنانی‌ها علیه بن سلمان
شنبه شب اما شماری از شهروندان لبنانی تصاویر «محمدبن‌سلمان» ولیعهد سعودی را در شهر طرابلس و مناطقی در شمال لبنان به آتش کشیدند. شهروندان لبنانی همچنین در واکنش به اخراج اتباع لبنانی از عربستان خواستار اخراج اتباع سعودی از کشورشان شدند.در همین رابطه «نهاد مشنوق» وزیر کشور لبنان از مسئولان این منطقه خواست تمام تصاویر مربوط به محمدبن‌سلمان را از خیابان‌ها برداشته تا شاهد اقدامات مشابه نباشد. وزیر کشور لبنان در صفحه توییتر خود هم به آتش زدن تصاویر بن سلمان واکنش نشان داد و گفت که در این برهه حساس چنین اقداماتی مشکوک است و در راستای سیاست بحرانی‌تر کردن اوضاع صورت گرفته و برخی جریان‌ها از این طریق می‌خواهند کشور را وارد بحران تازه‌ای کنند.