kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
بیش از 550 هزار زائر به کشور بازگشتند

صدور بیش از 2 میلیون و 300 هزار ویزا برای زائران اربعین

رئیس‌ستاد اربعین گفت: تاکنون دو میلیون و 320 هزار ویزا برای زائران اربعین صادر شده است که در مقایسه با پارسال 270 هزار ویزا بیشتر است.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین ذوالفقاری در نشست ستاد اربعین افزود: پارسال دو میلیون و 400 هزار نفر زائر برای زیارت اربعین به عراق سفر کرده بودند که برای دو میلیون و 50 هزار نفر آنها ویزا صادر شده بود و مابقی بدون ویزا برای زیارت اربعین سفر کرده بودند، در واقع امسال تعداد صدور ویزا حدود 300 هزار افزایش پیدا کرده است.
ذوالفقاری درباره لغو ویزا بین ایران وعراق گفت: یکی از راهبردهای اصلی ما لغو ویزا بین ایران و عراق خواهد بود؛ البته این راهبرد درازمدت است و نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارد که اگر این زیرساخت‌ها فراهم شود و زائران ما با عزت و کرامت و در امنیت بتوانند به سفر زیارتی بروند بهتر است که روادید لغو شود و این موضوع مختص اربعین نخواهد بود، البته این لغو روادید به معنای تردد زائران بدون کنترل نیست.
وی ادامه داد: از روز یکشنبه آمار برگشت زائران اربعین افزایش یافته است به طوری که تا ساعت 9 صبح دیروز 550 هزار نفر از زائران به داخل کشور بازگشتند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: زیرساخت‌های مناسب برای بازگشت زائران اعم از تغذیه، اسکان و حمل‌ونقل مناسب فراهم شده است و برای احتیاط در پایانه مرزی مهران حدود 700 دستگاه اتوبوس از ستاد کل نیروهای مسلح مستقر شده است تا تردد زائران به موقع و مناسب به داخل کشور صورت گیرد که البته در صورت نیاز شرایط اسکان مسافران نیز فراهم شده است،همچنین در حوزه بهداشت و درمان، قرنطینه و کنترل‌های بهداشتی تشدید خواهد شد.
ذوالفقاری گفت: یکی از کارهای خوبی که انجام شده است هماهنگی میان همه بخش‌های خدماتی بود بطوری که زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل برای زائران اربعین فراهم شد و کار فرهنگی گسترده‌ای نیز با تلاش مضاعف همه دست‌اندرکاران صورت گرفت، ضمن اینکه همراهی و همکاری خود مردم باعث شد که امسال خروج زائران از مرزها بسیار مناسب صورت گیرد و از خروج زائران بدون ویزا نیز از مرزها جلوگیری شد که نقش بسیار مهمی در برگزاری مناسب مراسم اربعین داشت.
ایجاد تمهیدات برای ورود زائران
رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه آمار برگشت زائران نسبت به آمار رفت، از روز دوشنبه افزایش‌یافته است، گفت: باید تمهیدات لازم برای حداکثر ورود پیش‌بینی شود.
 حسین ذوالفقاری افزود: این امر نشان‌دهنده آن است که به تدریج تردد زائران در حال رفت به روزهای پایانی خود می رسد و در روزهای آتی با برگشت حجم بیشتری از زائران اربعین مواجه می‌شویم.
رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد که باید تمهیدات لازم برای حداکثر ورود در حوزه اسکان، تغذیه و حمل و نقل و بهداشت و درمان، قرنطینه پیش‌بینی و تشدید شود.
مهران- ایلام طی ۲ روز یک‌طرفه می‌شود
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از تهیه طرح ترافیکی بازگشت زائران اربعین به کشور خبر داد و گفت: در اجرای این طرح محور مهران- ایلام طی ۲ روز یک‌طرفه می‌شود.
سرتیپ موسی امیری با اشاره به اینکه هم اکنون شاهد بازگشت زائران حسینی هستیم و آماده می‌شویم تا ساز و کار بازگشت را فراهم کنیم، اظهار داشت: موج بازگشت زائران در یک بازه زمانی کوتاه انجام می‌شود و باید این موج را به درستی هدایت کنیم.
وی با بیان اینکه طرح ترافیکی بازگشت زائران را نهایی کرده‌ایم، تصریح کرد: وضعیت اتوبوس‌های مرزی و برون‌شهری مشخص است و به اندازه کافی ناوگان دپو شده تا به محض ورود، زائران بتوانند اتوبوس‌های خود را پیدا کنند.
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تاکید بر اینکه لزوما برای دو روزی که در اوج ترافیک زائران هستیم، محور مهران به ایلام را یک طرفه و تردد را در جاده ملکشاهی برقرار می‌کنیم، افزود: تنها خواهش جدی ما این است که با توجه به خستگی زوار از عجله و شتاب در رانندگی
خودداری شود.
100 هزار زائر غیرمجاز بازگردانده شدند
فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به شدت گرفتن موج بازگشت زائران اربعین به داخل کشور گفت: از ابتدای شروع ماموریت اربعین تاکنون بیش از 100 هزار زائر غیرمجاز به شهرهایشان بازگردانده شدند.
سرتیپ نورعلی یاری اظهار داشت: تردد زائران در خروج از مرز و ورود به کشور به صورت روان در جریان است.
وی با اشاره به اینکه موج بازگشت زائران در حال افزایش است گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده و در صورت اوج گرفتن ورود زائران به کشور مسیر مهران- ایلام و بلعکس ایلام-ملکشاهی و مهران یکطرفه می‌شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه امسال از خروج زائران غیرمجاز و اتباع خارجی از مرز مهران جلوگیری شد گفت: با راه‌اندازی گیت‌های کنترلی در ورودی‌های استان و شهرهای چرداول، سیروان، ایوان، ملکشاهی، دره‌شهر و دهلران و همچنین شهرستان مهران بالغ بر 100 هزار نفر که بدون همراه داشتن مدارک و مجوزهای لازم و یا اتباع خارجی بودند به شهرهایشان عودت داده شدند.
پذیرایی یکهزار و 600 موکب در ایران و عراق
از زائران اربعین
 جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: یک هزار و 600 ایستگاه صلواتی در ایران و عراق به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند.
سرتیپ علی فضلی در نشست ستاد استقبال مردمی از زائران اتباع خارجی که در پایانه مرزی شلمچه برگزار شد اظهار کرد: در سه گذرگاه، شلمچه، مهران و چذابه یک هزار ایستگاه صلواتی به زائرانی که قصد خروج از کشور را دارند خدمت‌رسانی می‌کنند.
وی افزود: همچنین در کشور عراق نیز 600 ایستگاه صلواتی که عمدتا با کمک‌های مردمی برپا شده‌اند در حال خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: امسال ستاد اربعین کشور با تمهیداتی که در نظر گرفت، شاهد سهولت تردد زائران در همایش معنوی اربعین حسینی بود.
سردار فضلی با اشاره به مشارکت مردمی در خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی گفت‌: شیعه، سنی و بزرگان طوایف شهرهای مرزی و سایر استان‌ها با عشق و دلدادگی در حال خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.
وی با اشاره به تشکیل ستاد مردمی خدمات‌رسانی به زائران اتباع خارجی افزود: یکی از اقدامات شایسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تشکیل ستاد مردمی خدمات رسانی به زائران تبعه خارجی در مبادی 6 گانه در مرزهای زمینی بود.
وی اظهار کرد: روزانه بیش از 300 هزار زائر اربعین حسینی از خدمات ایستگاه‌های خدمت‌رسانی در سه گذرگاه مرزی مهران، شلمچه و چذابه استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد‌: امسال تمام ظرفیت‌های راهیان نور مانند اسکان، پشتیبانی و حمل و نقل در حال خدمت‌رسانی به زائران حسینی هستند.
جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: اربعین امسال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فاصله 9 کیلومتری کربلا محل اسکانی با ظرفیت 12 هزار نفر برای رفاه حال زائران آماده کرد.
وی گفت‌: 90 درصد برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین امسال به عهده سپاه پاسداران و مابقی آن با مشارکت نهادها و مردم بوده است.
برپایی۲۰ محفل قرآنی در مسیر نجف- کربلا
کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران، در سومین روز از حضور خود در مسیر پیاده‌روی اربعین، با حضور در موکب‌های مختلف، به اجرای برنامه‌های پرشور پرداختند.
 در قالب کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه بیش از ۲۰ محفل قرآنی مختلف در مسیر پیاده روی اربعین از نجف اشرف به کربلا با حضور قاریان، مبتهلان و گروه‌های تواشیح برجسته کشور اجرا شد.
در جریان این برنامه‌ها، قاریان کشور و گروه تواشیح فدک الزهر‌ا(س) مشهد در حسینیه آیت‌الله شاهرودی نجف کرسی تلاوت برپا کردند.
کرسی تلاوت دیگری نیز در مقبره آیت‌الله حکیم، در نجف اشرف برپا شد، قاریان برجسته کشور به همراه گروه فدک الزهرا‌(س) در میان استقبال زائران حرم علوی، برنامه تلاوت و تواشیح در صحن حضرت زهرا‌(س) اجرا کردند.
همچنین تلاوت اذان ‌گاهی در حرم حضرت امیر(ع) انجام شد. برپایی کرسی تلاوت در صحن حضرت زهرا(س) حرم حضرت امیر(ع) نیز از جمله برنامه‌های قرآنی برای زائران اربعین بود.