kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
دیدگاه مراجع تقلید درباره بزرگ‌ترین رویداد معنوی جهان:

اربعین خون تازه‌ای در قلوب مومنین و مقابله‌کننده با تبلیغات رسانه‌های بیگانه

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: پیاده‌روی اربعین، عظمت مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) را نشان می‌دهد، دشمن چه بخواهد چه نخواهد این رویداد عظیم در جهان منتشر شده و قلوب انسان‌ها را جذب می‌کند، واقعه اربعین خون تازه‌ای در قلوب مومنین به جریان می‌اندازد که در برابر تبلیغات رسانه‌های بیگانه مقابله می‌کند.



پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی بیانات و نظرات این مرجع تقلید درباره رویداد عظیم اربعین را از خلال کتب، جلسات و دیدارهای ایشان منتشر کرد که گزیده‌ای از آن در ادامه می‌آید:
مسئله عاشورا و مراسم عزاداری فقط مربوط به تاریخ گذشته نیست. چیزی که دشمن را ناراحت کرده است این است که همه امروز هم می‌گویند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» و «هیهات منا الذله». این برای دشمن دردناک است مشاهده کنند که ما جریان کربلا را تبدیل به یک جریان زنده فرهنگی می‌کنیم و از آن الگو می‌گیریم؛ (درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛ 7/7/1395) زیرا آنچه جبهه‌ها را در هشت سال گرم نگه می‌داشت عاشورا‌ها و اربعین‌ها بود. (درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم)
از این رو پیاده‌روی اربعین، عظمت مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) را نشان می‌دهد، دشمن چه بخواهد چه نخواهد این رویداد عظیم در جهان منتشر شده و قلوب انسان‌ها را جذب می‌کند، واقعه اربعین خون تازه‌ای در قلوب مومنین به جریان می‌اندازد که در برابر تبلیغات رسانه‌های بیگانه مقابله می‌کند. (در دیدار اعضای کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین‌؛ ۳/۸/۱۳۹۵)
با این اوصاف اربعين را بايد خيلی گرامی داشت؛ اربعين در بطن خود ارزش‌ها و فرهنگ‌های  والا همچون شجاعت و مبارزه با فساد و ظلم‌ستيزی را به همراه دارد. (درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛ 13/11/1388)
حتی شعاع اربعین تنها منحصر به شیعیان نیست بلکه از اهل سنت و حتی غیر‌مسلمانان و مسیحیان نیز اربعین حسینی در کربلای معلی هستند. (درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛ 27/8/1395)
و از آنجا که متأسفانه يك فرهنگ‏ جامع و مدون اسلامى كه قابل استفاده عموم باشد و مفاهيم را يك يك بررسى‏ كند در دست نداريم؛ (خطوط اقتصاد اسلامى‌؛ ص30) لذا شایسته است چشم‌انداز «فرهنگ‏ عمومی حاكم بر راهپیمایی اربعین حسینی» را به دقت مورد بررسى‏ قرار دهیم (پيام قرآن‌؛ ج‏10‌؛ ص125) و مولفه‌های فرهنگی اربعین حسینی را تدريجاً به صورت فرهنگ‏ در جامعه نهادینه کنیم تا جامعه اسلامى از برخی چالش‌های فرهنگی رهايى یابد. (دائره‌ًْالمعارف فقه مقارن‌؛ ج‏2‌؛ ص184)
به گزارش رسا، همچنین آیت‎الله جوادی آملی در درس تفسیر ابراز داشت: هیچ وقت چمن نمی‎تواند منکر آب شود، هیچ‎وقت دود نمی‎تواند منکر آتش شود، چمن چگونه منکر آب می‎شود، جلالت آب نمی‎گذارد، جلالت وجه‎الله نمی‎گذارد که ما خدا را انکار کنیم که اگر صبغه آیت‎بودن از ما گرفته شود ما دیگر هیچ هستیم، او با‌کرامت است و ما در کنار سفره کرامت او نشسته‎ایم، منتها این سفره گسترده به‎ دست اهل‎بیت(ع) است، «این وجه‎الله الذی به یتوجه الاولیاء»، هیچ فیضی به ما نمی‎رسد مگر به دست اهل‎بیت(ع)، نمونه آن همین زیارت اربعین سالار شهیدان است که از خداوند می‎خواهیم به فرد فرد این زائران چه در کربلا و چه در ایران که کربلای خاص خودش را دارد، همه را در کمال سلامت و امنیت با زیارت قبول به وطن‎هایشان بازگرداند.
آیت‌الله نوری همدانی نیز در درس خارج با اشاره به موسم عظیم اربعین، خاطرنشان کرد: اربعین مانور عظیم محبان اهل بیت(ع) در جهان است که میلیون‌ها انسان از سراسر جهان برای ارادت به امام حسین(ع) در کربلا و پیاده‌روی اربعین حضور پیدا
می‌کنند.
وی ابراز داشت: برنامه اربعین بسیار مهم است و همواره باید تقویت شود، پرچم کربلا همیشه باید در اهتزاز باشد تا همه از هدایت آن بهره‌مند باشند، کسانی که زائر اربعین هستند توفیق بسیاری دارند و امیدواریم که ما را هم دعا کنند.