kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴

دستاوردسازی ناشیانه برای برجام/عراقچی: برجام جای جنگ را گرفت!



سرویس سیاسی-
رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام در اظهارنظری عجیب گفت: برجام یک نمونه شفاف و روشن از موفقیت دیپلماسی و مذاکره است که می‌تواند جای اختلاف و جنگ را بگیرد.
عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام در مراسم بزرگداشت روز ملل متحد که به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد در کتابخانه ملی برگزار شد،گفت: برجام یک نمونه شفاف و روشن از موفقیت دیپلماسی و مذاکره است که می‌تواند جای اختلاف و جنگ را بگیرد.
به گزارش مهر، عراقچی افزود: سازمان ملل باید از اجرای همه‌جانبه برجام حمایت کند زیرا برجام باید به عنوان مشعل امید روشن بماند.
لغو بالمره تحریم‌ها!
روحانی پس از اعلام جمع‌بندی و توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران- 23 تیر 94- با هیجان و افتخار اعلام کرد که همه تحریم‌های بانکی و مالی و موشکی و نظامی بالمّره در روز اجرای توافق- دی ماه 94- لغو خواهد شد و نه تعلیق.
در همان ایام برخی دولتمردان به بیان وعده و وعیدهای رنگارنگ پرداختند.از جمله:«تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست،‌اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند»،«با توافق هسته‌ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند»،«امسال اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد»،«منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید»،«‌اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود».
روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات نیز با تیترهایی همچون «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «کلید تدبیر قفل تحریم‌ها را گشود»، «فتح‌الفتوح دیپلماسی ایران»، «غروب تحریم، ساحل توافق»‌، «مهر تدبیر بر پیشانی تحریم»، «صبح بدون تحریم»، «فروپاشی تحریم»، «اینک بدون تحریم»، «تحریم رفت»، «پیروزی، بدون جنگ» و...به بزک برجام پرداختند.
هسته‌ای رفت، تحریم‌ها ماند!
قرار بود با اجرائی شدن برجام، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان که بلوکه شده است، آزاد شود، تمامی تحریم‌ها آنگونه که آقای رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرده بود، لغو شود، فروش هواپیما و قطعات آن از تحریم خارج شود، گشایش اقتصادی ایجاد شود، روابط تجاری که لازمه آن گشایش «ال‌سی» در بانک‌های خارجی است از بن‌بست خارج شود، چرخ معیشت مردم همراه با سانتریفیوژها به چرخش درآید، سرمایه‌گذاری خارجی صورت پذیرد، تورم از میان برداشته شود و تولید از رکود خارج شود ولی طرف مقابل ما یعنی 6 کشور 1+5 و مخصوصاً آمریکا به هیچ یک از این تعهدات خود عمل نکرده است و این واقعیت تلخ را مقامات ارشد دولت نیز انکار نمی‌کنند.
در حال حاضر نه تنها تحریم‌ها لغو نشد، بلکه با طرح‌هایی همچون «مادر تحریم ها» زیرساخت آن محکمتر شد. در نهایت با اجرای یکطرفه برجام، هسته‌ای رفت و تحریم‌ها پابرجا ماند.
توجیه برجامِ به گل نشسته!
اکنون با اجرای قانون کاتسا(مادر تحریم‌ها) دیگر چیزی از برجام باقی نمانده است.اما متاسفانه آقای عراقچی و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده، به جای پیگیری نقض فاحش برجام و اقدام متقابل در برابر عهدشکنی‌های آمریکا، صرفا به توجیه و دستاوردسازی موهوم برای برجام می‌پردازند.
اما این اولین بار نیست که برای توجیه برجامِ به گل نشسته، به این قبیل دستاوردسازی‌های موهوم پرداخته می‌شود. نخستین‌بار مجید انصاری- معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم- در اردیبهشت ماه 95 از دستاورد جدید برجام رونمایی کرد! وی گفته بود: «در دیدار آقای روحانی با رئیس‌جمهوری فرانسه، ایشان به آقای دکتر روحانی گفتند تصمیم ما برای حمله به ایران قطعی بود ولی برای زمان آن تردید داشتیم و انتخابات ریاست جمهوری و توافق هسته‌ای سایه جنگ را از سر ایران برداشت». در ادامه این روند رئیس‌جمهور هنگام سفر به همدان- شهریور 95- گفت:«امروز با حمایت شما مردم و تلاش دولتمردانی که از سوی شما انتخاب شده‌اند چهره واقعی ایران به دنیا معرفی شده و بعد از 22 ماه تلاش و مذاکره به نقطه‌ای رسیدیم که توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداشته و امنیت واقعی را به این کشور بازگردانیم». مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم بار دیگر -آذر ماه 95- در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی که با حضور حسن روحانی برگزار شد، گفت:«مسئله هسته‌ای کشور را تا آستانه جنگ پیش برد اما دکتر روحانی با تدبیر خود و با انتخاب تیم شایسته از سوی رئیس‌جمهور نه تنها سایه جنگ برداشته شد، بلکه مردم ایران اولین ثمره استقرار یک رئیس‌جمهور حقوقدان را دیدند». محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یازدهم و وزیر صنعت معدن تجارت دولت دوازدهم نیز در این رابطه بیان داشت:«تنها دستاورد برجام دور کردن سایه شوم جنگ از کشور نبود که برخی به آن‌اشاره می‌کنند. بلکه ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور نیز از جمله دستاوردهای برجام است». رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد دولت یازدهم نیز  اظهار کرد:«اگر دولت در برجام موفق نمی‌شد، شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که ما به سمت جنگ پیش می‌رفتیم».
توهم سایه جنگ!
دستاوردسازی موهوم دولتمردان درباره «دورشدن سایه جنگ به واسطه برجام» در حالی است که رسانه‌ها و دولتمردان غربی به هیچ عنوان به چنین گزینه‌ای باور ندارند.
به گفته آمارها و تحلیل‌های صاحب نظران، آمریکا در ضعیف‌ترین شرایط خود نسبت به چند دهه گذشته قرار دارد تا جایی‌که دونالد ترامپ با شعارهای داخلی و ترمیم اقتصاد داخلی توانست به کاخ سفید وارد شود.
هشت قدرت بزرگ ۲۰۱۷
در مجموع باید گفت ادعای دور شدن سایه جنگ از سر کشور به مدد برجام، صرفاً پوششی برای فرافکنی و به حاشیه راندن ناکامی در تحقق وعده‌هایی است که قرار بود در پسابرجام رخ دهد؛ بنابراین به دلایل متعدد می‌توان گفت که این ادعا بیشتر شبیه به یک شوخی است.
امنیت بی‌بدیل و مثال زدنی ایران در این منطقه آشوب زده و کاسه خون و آتش در حالی است که حتی دامن کشورهای غربی نیز از آتشی که خود در این منطقه افروخته‌اند در امان نیست و کمتر روزی است که خبری از انفجار و انتحار و حمله تروریستی در یکی از کشورهای غربی به گوش نرسد. البته این نعمت آسان و بی‌هزینه نیز به دست نیامده است. هزاران پدر و پسر در جنگ هشت ساله بر زمین افتادند تا آمریکایی‌ها حساب کار دستشان بیاید و امروز هم عده‌ای گمنام و بی‌ادعا در آن سوی مرزها جانانه ایستاده‌اند و مظلومانه بر زمین می‌افتند تا آتش جنگ به این آب و خاک سرایت نکند.
پایگاه «امریکن اینترست»-بهمن ۹۵- در گزارشی تحت عنوان «هشت قدرت بزرگ ۲۰۱۷» به قدرت‌های برتر جهان پرداخته و در این گزارش ایران را در شمار هشت قدرت برتر دنیا و در رده هفتم معرفی کرده و بالاتر از رژیم صهیونیستی (متحد نخست آمریکا) آورده شده است. آمریکا، چین، ژاپن، در رده‌های اول تا سوم این لیست قرار گرفته‌اند و روسیه و آلمان و هند رده چهارم تا ششم را تشکیل می‌دهند و ایران بعد از این کشورها در رده هفتم قدرت سال ۲۰۱۷ قرار دارد.
در خرداد ماه سالجاری در اجلاس ریاض که با حضور ترامپ و سران کشورهای عربی برگزار شد، دونالد ترامپ یک قرارداد ۵۰۰ میلیارد دلاری با آل‌سعود امضا کرد که ۱۱۰ میلیارد دلار آن به فروش تسلیحات به عربستان اختصاص داشت. این اجلاس نشان داد که دیپلماسی انفعالی دولت یازدهم، برخی از سران مرتجع منطقه را که قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم با اظهار عجز آشکار در مقابل دشمنان بیرونی جرات نداشتند حتی تصور مقابله نظامی با ایران را به مخیله خود راه بدهند تا آنجا جری کرد که بدون پرده‌پوشی از تشکیل ناتوی عربی برای مقابله نظامی با ایران سخن بگویند. برخی رسانه‌ها در واکنش به این اتفاق نوشتند: «دولت آقای روحانی در اولین روز انتخاب خود به ریاست جمهوری ایران سایه جنگ را برای ملت سوغات آورد».