kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
کاترین اشتون:

اقدامات ترامپ ثابت می‌کند که اظهارات مقامات ایران درباره بی‌اعتمادی به آمریکا درست است


مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای ایران گفت که اقدامات «دونالد ترامپ» علیه برجام اثبات کننده گفته برخی مقامات ایرانی است که می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست.
«کاترین اشتون» مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در پایگاه تحلیلی «پراسپکت» نوشت: خیلی قبل‌تر از اینکه «دونالد ترامپ» وارد صحنه شود، رهبران ایران نگران بودند که آمریکا ممکن است به توافق هسته‌ای به صورت پایدار متعهد نباشد.
اشتون افزود: علی‌رغم شواهد روشن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق، ترامپ مصمم است که این توافق را تغییر دهد. او تهدید کرده است که اگر نتواند به چیزی که می‌خواهد برسد، از آن خارج می‌شود. این امر، مشکلات روشنی را به طور کلی برای دیپلماسی و به طور خاص برای دیپلماسی آمریکا به وجود خواهد آورد.
وی در ادامه نوشت: اقدامات «دونالد ترامپ» علیه برجام اثبات کننده گفته برخی مقامات ایرانی است که می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست.
مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: تمامی اشکال همکاری سخت‌تر شده است. هر کشور یا بازیگر غیردولتی هم‌اکنون قبل از هرگونه تعامل با آمریکا، به دقت فکر می‌کند و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.
اشتون تصریح کرد: نگرانی نهایی درباره خود ایران است. صداهای زیادی درون این کشور است که از حسن روحانی می‌خواهند که موضع سخت‌تری را اتخاذ کند. آنها می‌گویند که آمریکا هرگز قابل اعتماد نیست. آنها گمان می‌کنند که ایران در نهایت تأسیسات خود را برمی‌چیند و سپس به آنها خیانت می‌شود. رئیس‌جمهور ترامپ، نظر و عقیده آنها را تقویت می‌کند.
وی ادامه داد: گرچه توافق ایران هنوز لغو نشده است اما از نقطه نظر ایران، اثر بسیار وحشتناکی بر مهم‌ترین بخش این توافق گذاشته است و من استدلال می‌کنم که انگیزه محرک این کشور برای توافق کردن و پایبند ماندن به آن، تقویت اقتصادشان بود. بسیاری از شرکت‌هایی که احتمالاً گزینه سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کردند و یا خواستار تجارت با ایران هستند، هم‌اکنون در حال عقب‌نشینی هستند و این یک خبر بد برای نیروهای میانه‌رو در تهران است.
به گزارش فارس، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان اینگونه نتیجه‌گیری کرد: و این خبر بدی برای آمریکا است. این مسئله خطر از بین بردن هرگونه شانس گفت‌وگو با ایران در خصوص موضوعات دیگر را دارد که نگرانی واقعی درباره آنها وجود دارد. بهتر است امیدوار باشیم که کنگره به ترامپ کمک کند که مجدداً تفکر کند.