kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹

ورود زائران اربعین حسینی به کربلا از مرز 2 میلیون نفر گذشت

فرمانده قرارگاه اربعین نیروهای مسلح و ناجا اعلام کرد: از آغاز عزیمت زائران اربعین حسینی درابتدای ماه صفر تا صبح روز دوشنبه حدود 2 میلیون نفر به کربلای معلی مشرف شدند.



به گزارش خبرگزاری‌ها، سرتیپ محسن فتحی‌زاده روز دوشنبه درپایانه مرزی مهران اظهار کرد: این تعداد شامل یک میلیون و 828 هزار نفر هموطنان ایرانی و بیش از 141هزار نفر از زائران غیر ایرانی است که از طریق مرزهای سه‌گانه مهران، شلمچه و چزابه به عراق عزیمت کردند.
وی یادآوری کرد: این میزان تردد زائران اربعین به کربلای معلی درحالی است که تردد زائران در حجم گسترده ادامه دارد و شمار زیادی از زائران امروز به عراق عزیمت خواهند کرد.
وی با ذکر اینکه خروج زائران کنگره اربعین حسینی از مرزهای سه گانه ایران وعراق در روزهای گذشته سیر افزایشی و حتی جهشی داشته است پیش‌بینی کرد: امروز مرزهای سه‌گانه با موج جمعیت زائر مواجه شوند.
وی گفت: تنها در 24 ساعت گذشته بیش از 400 هزار نفر زائر از مرزهای مهران ، چزابه و شلمچه تردد کرده‌اند.
فرمانده قرارگاه اربعین ناجا همچنین گفت: در سوی مقابل زائرانی که بسوی عراق از گذرگاه‌های مرزی خارج می‌شوند در چند روز گذشته برگشت شماری از زائران و ورود آنها به خاک وطن آغاز شده است.
سردار فتحی‌زاده با ذکر شرایط مناسب و روان تردد زائران در دوسوی مرزهای ایران وعراق گفت: تنها در مرز مهران حدود سه هزار اتوبوس برای بازگشت زائران به شهرهای مبدا در نظر گرفته شده که در حال ورود به پایانه هستند.
وی از عموم افرادی که با خودرو شخصی به این سفر معنوی عزیمت کرده‌اند خواست که در مسیر بازگشت با صبر و حوصله رانندگی کنند.
هیچ زائری بدون گذرنامه
و روادید وارد عراق نشده است
فرمانده عملیات رافدین عراق گفت: هیچ زائری بدون گذرنامه و روادید قانونی وارد عراق نشده است.
سرلشکر علی ابراهیم المکصوصی دیروز درمرز مهران (زرباطیه) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:شرایط تردد زائران اربعین امسال با سال‌های گذشته تفاوت زیادی
کرده است.
وی گفت: حضور و هجوم غیر قابل کنترل زائران بدون گذرنامه در پایانه مرزی درسال‌های گذشته شرایط اجتناب ناپذیر و نگران‌کننده‌ای ایجاد می‌کرد.
وی افزود: مجموعه اقدام‌های کنترلی طرفین برای اربعین امسال باعث شد که یک میلیون و 800 هزار نفر زائر به صورت قانونی از مرزهای سه گانه وارد عراق شده بدون اینکه هیچ فردی بدون مدارک قانونی وارد عراق شود.
سرلشکر علی ابراهیم المکصوصی تصریح کرد: تاکنون در ایام اربعین هماهنگی و همکاری مشترک خوبی بین ایران و عراق به منظور پذیرایی و خدمت رسانی به زائران صورت گرفته است.
وی با ذکر برگشت موج گونه زائران در چند روز آتی تاکید کرد: برای بازگشت زائران تمهیدات لازم اندیشیده شده و مسئولان دو طرف با تمام توان برگشت زائران را در مباحث انتظامی، ترافیکی و امنیتی مدیریت خواهند کرد.
وی یادآوری کرد: به منظور هماهنگی و تسهیل تردد زائران اربعین کارگروه مشترک از مسئولان ایران و عراق در پایانه مرزی مهران تشکیل و فعال بوده است.
وی در خصوص رفع نقاط ضعف امسال مراسم اربعین و برنامه سال‌های آینده افزود: هر سال بعد از پایان مراسم اربعین نشست‌هایی در خصوص رفع نقاط ضعف در مسیر تردد و خدمات رسانی به زائران برگزار می‌شود و برنامه‌های خاصی برای سال‌های آینده اتخاذ می‌شود.
علی ابراهیم گفت: امسال نیز پس از پایان همایش اربعین با همکاری وزارت کشور ایران و عراق نشست‌های مشترکی در این زمینه برگزار می‌شود و نتایج مثبت و منفی آن بررسی می‌شود.
خدمت بیش از 50 هزار نفر ایرانی و عراقی
به زائران اربعین حسینی
رئیس ‌ستاد مرکزی اربعین گفت: افزون بر خیل گسترده مردم برای میزبانی زائران، برای بیش از 50 هزار نفر در 2 کشور ایران و عراق در حال ارائه خدمت به زائران اربعین و هماهنگی سفر آنها هستند.
سردار حسین ذوالفقاری دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این افراد در قالب کمیته‌های ستاد اربعین و براساس هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی مجموعه امور تردد، انتظام و امنیت، اسکان و دیگر موارد مورد نیاز اضطراری کنگره اربعین و زائران را انجام می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به انگیزه معنوی این افراد و هماهنگی‌های مناسب تاکنون هیچ مشکل امنیتی در جریان عزیمت زائران رخ نداده است.
وی ارائه خدمات بهتر در زمینه تغذیه، اسکان و حمل و نقل زائران را روال کلی برنامه‌ها و فعالیت‌های درحال انجام ستاد اربعین عنوان کرد.
وی گفت: ارتباط لحظه به لحظه با مسئولان عراقی و دستگاه‌های ناظر هر 2 کشور برای تسهیل و بهبود هرچه بیشتر روند تردد ،اسکان و دیگر موارد نیاز زائران برقرار است.
رئیس‌ستاد مرکزی اربعین همچنین اظهار کرد: تاکنون 2 میلیون و 300 هزار روادید ورود به عراق برای متقاضیان حضور در این آیین صادر شده است.
وی با بیان اینکه هزاران نفر بدون روادید برگردانده شده‌اند ، افزود: وجود افراد بدون روادید در سال‌های قبل باعث ازدحام در مرزها می‌شد که امسال با تامین نیازهای نیروی‌انتظامی، هماهنگی و تعامل دستگاه‌های مختلف، کمیته‌های 13 گانه، استانداری استان‌های ایلام و خوزستان، مجموعه ستادها، بسیج و اطلاعات این مشکلات کنترل شده است.
رئیس‌ستاد مرکزی اربعین گفت: نظم و انضباط خاصی در مرزها حکم فرماست و خدمات، تسهیلات و زیرساخت‌ها نیز در شرایط بهتری قرار دارند.
ذوالفقاری با بیان اینکه مدیریت سفر توسط مردم نیز بهتر از سال‌های قبل شده است، افزود: روند رفت و برگشت زائران نسبت به سال گذشته منطقی‌تر شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن اربعین بازگشت زائران افزایش یافته و امیدواریم همانگونه که در خروج زائران نظم رعایت شده در بازگشت نیز شاهد این نظم و انضباط باشیم.
ذوالفقاری تاکید کرد: به دلیل احتمال ازدحام زائران در بازگشت، در مرز مهران 800 دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زائران به ایلام و کرمانشاه در نظر گرفته شده که در صورت نیاز از آنها استفاده خواهد شد.
وی از زائران خواست در صورت وجود ازدحام در مرز با صبر و حوصله رفتار کنند و گفت: در صورت معطل شدن پیش‌بینی ارائه خدماتی چون اسکان و تغذیه برای آنان شده است.