kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
رئیس‌قوه قضاییه:

سهل‌انگاری سایر دستگاه‌ها در انجام وظیفه یکی از دلایل افزایش پرونده‌ها و اطاله دادرسی است




 رئیس‌قوه قضاییه گفت: وقتی یک دستگاه اجرایی کار خود را درست انجام نمی‌دهد، جرایم و دعاوی حقوقی زیادی شکل می‌گیرد و در واقع شاهد سرریز سهل‌انگاری سایر دستگاه‌ها به قوه‌قضاییه هستیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت شهادت 8 تن از مرزبانان غیور کشورمان در منطقه مرزی چالدران در استان آذربایجان غربی به خانواده‌ها و بازماندگان آنها، تاکید کرد: دشمنان جمهوری اسلامی مطمئن باشند که غیورمردان ایران، انتقام خون این جوانان را که مظلومانه به شهادت رسیدند، خواهند گرفت.
آملی لاریجانی با بیان اینکه مردم باید مراقب اقدامات فرینده دشمنان باشند، افزود: امروز اختاپوس رسانه‌ای غرب خصوصاً آمریکایی‌ها در کل دنیا اثرگذار است و سرمایه‌های عظیمی را برای تاثیرگذاری در دنیا به کار می‌بندند. بر همین اساس مردم عزیز ما باید تبلیغات دشمن و ساختارهای تاثیرگذار آنها را بشناسند.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره محل دشمنی دشمنان متعدد در منطقه و جهان خصوصاً از سوی آمریکا بوده است، اظهار داشت: امروز دشمن مسلح‌تر به میدان آمده است و بویژه با در دست گرفتن فضای مجازی قصد براندازی نرم دارد. مقامات آمریکایی به صراحت سخن از تغییر نظام ایران به میان می‌آورند و از روی حماقت، ملت ایران را با این سابقه عظیم تمدنی و فرهنگی، تروریست می‌خوانند. دقیقاً اینجاست که مردم ما باید توجه داشته باشند که رسانه‌های بیگانه درصدد تفرقه افکنی و براندازی هستند تا مردم از آرمان‌های خود دست بکشند و اهداف انقلاب را تغییر دهند.
رئیس‌قوه قضاییه با بیان اینکه خطرِ دشمنِ در کمین را باید همیشه مدّ نظر داشت، گفت سیلی اخیر جمهوری اسلامی به صورت آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن برایشان بسیار گران تمام شده است زیرا می‌بینند که صدها میلیارد دلار برای جنگ افروزی در منطقه هزینه کرده‌اند و فایده‌ای برایشان نداشته است. امروز جمهوری اسلامی دارای چنان اقتداری در منطقه است که هرگز تصور آن را هم نمی‌کردند لذا هر روز به دنبال جنجال و برنامه‌ای جدید هستند چنانکه در روزهای اخیر تحرکات عربستان و همچنین استعفای نخست وزیر لبنان را شاهد بوده‌ایم که طبیعتاً نتیجه طراحی‌های پشت پرده آنان است.
دلایل اطاله دادرسی
آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به موضوع «اطاله دادرسی» به عنوان یکی از مشکلات اساسی دستگاه قضایی و مراجعه کنندگان، تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند که دستگاه قضایی بحث اطاله دادرسی و طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم را رها کرده است. این در حالی است که این موضوع از سال‌ها قبل کاملاً مورد توجه مسئولان قضایی است و در دوره تصدی اینجانب نیز با تاسیس معاونت راهبردی و همکاری معاونت‌های دیگر تلاش‌های بسیار خوبی برای ریشه‌یابی و حل این معضل صورت گرفته است.
وی افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، با در نظر گرفتن 15 میلیون پرونده موجود در دستگاه قضایی، متوسط زمان رسیدگی به هر پرونده بین 90 تا 100 روز محاسبه شده است که البته با توجه به اینکه بسیاری از پرونده‌ها در مرحله دادسرا یا در محاکم بدوی مختومه می‌شوند، طبیعتاً با کسر اینگونه پرونده‌ها، در مورد پرونده‌های در حال رسیدگی، این متوسط زمانی افزایش خواهد یافت.
رئیس‌قوه قضاییه، اولین و اصلی‌ترین دلیل اطاله دادرسی را کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع را به طور مکرر در طول سال‌های متمادی با دولت‌ها و مجالس در میان گذاشته ایم اما متاسفانه مقاومت عجیبی در برابر تامین نیروی انسانی قوه قضاییه وجود دارد و واقعا در چنین شرایطی نمی‌توان از دستگاه قضایی انتظار معجزه داشت. وقتی تعداد پرونده‌ها افزایش داشته اما متناسب با آن شاهد افزایش نیروی انسانی نیستیم، افزایش زمان رسیدگی به پرونده‌ها طبیعی خواهد بود.
آملی لاریجانی گفت: امروز چه در محاکم و دادسراها و چه در سایر نهادهای قضایی نظیر دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور و دادسرای دیوان عالی، بسیاری از قضات شریف ما خارج از ساعات کاری هم مشغول به بررسی پرونده‌ها هستند.
وی با بیان اینکه بدون همکاری دولت و مجلس برای جذب قاضی و کارمند در دستگاه قضایی حل مشکل اطاله دادرسی ممکن نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ما برای جذب سالانه 800 قاضی که در قانون پیش‌بینی شده است، طی سنوات مختلف به معنای دقیق کلمه جنگیده ایم. حتی در چند نوبت از مقام معظم رهبری برای حل این مشکل استعانت خواستیم زیرا دولت‌ها و مجلس همکاری لازم را نمی‌کردند البته در حال حاضر مجلس محترم همکاری بسیار خوبی در این زمینه دارد. بر اساس همین پیگیری‌ها توانستیم طی 8 سال بیش از چهار هزار قاضی به سیستم قضایی اضافه کنیم و امروز 11 هزار قاضی مشغول به فعالیت هستند که البته طی این سالها دو هزار قاضی نیز بازنشسته یا به دلیل برخی تخلفات از دستگاه قضایی منفصل شده‌اند.
رئیس ‌قوه قضاییه با بیان اینکه کثرت پرونده‌ها دلایل متعددی دارد، افزود: بعضا مطرح می‌شود چرا قوه قضاییه در جهت پیشگیری از جرایم و شکل‌گیری دعاوی کاری انجام نمی‌دهد. نباید فراموش کرد که جرایم و دعاوی از بیرون قوه قضاییه وارد می‌شوند و در بسیاری از موارد می‌بینیم که وقتی یک دستگاه اجرایی کار خود را درست انجام نمی‌دهد، جرایم و دعاوی حقوقی زیادی شکل می‌گیرد و در واقع شاهد سرریز سهل‌انگاری سایر دستگاه‌ها به قوه قضاییه هستیم.
آملی لاریجانی با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها با قوه قضاییه در مقوله پیشگیری از وقوع جرم و شکل‌گیری پرونده‌ها و دعاوی حقوقی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در اثر عدم نظارت کافی بر موسسات مالی، مردم دچار گرفتاری‌های فراوان می‌شوند و همه این موارد به شکل پرونده وارد دستگاه قضایی می‌شود، در واقع ما میراث‌دار مشکلاتی هستیم که هیچ نقشی در شکل‌گیری آنها نداشته ایم.
باید فرهنگ استفاده از وکیل نهادینه شود
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل کثرت پرونده‌ها عدم آگاهی مردم از کیفیت تنظیم قراردادها و روابط حقوقی خود است که در این زمینه باید فرهنگ استفاده از وکیل نهادینه شود و مردم با انجام مشورت با یک وکیل یا حقوقدان قابل اطمینان، سطح کیفی قراردادها یا سایر مسائل حقوقی خود را ارتقا دهند تا شاهد شکل‌گیری بسیاری از پرونده‌ها و وقوع بسیاری از جرایم نباشیم.
رئیس ‌قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی باید وکلای دادگستری را از خود بداند، گفت: اقتضای تعامل منطقی دستگاه قضایی با وکلای محترم این است که وکلا نیز ارزش‌های لازم اخلاقی، انسانی و اسلامی را رعایت کنند و هدفشان تنها احقاق حق باشد.