kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶

راست و دروغ ژل‎های سفید‌کننده دندان

یک متخصص رادیولوژی فک و صورت، تبلیغات ژل‌های سفید‌کننده دندان را گمراه‌کننده دانست و گفت: این قبیل ژل‌ها می‌توانند آسیب‌زا باشند.



ابراهیم صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از تبلیغات نادرست درباره ژل‌های سفیدکننده دندان، اظهار داشت: این تبلیغات متاسفانه یک امر ‌اشتباه را رواج می‌دهند و حتی در برخی موارد باعث حساس شدن دندان‌ها و وارد کردن آسیب‌های طولانی‌مدت به دندان‌ها می‌شوند.
وی درباره عوارض استفاده از خمیردندان و پودرهای سفید‌کننده دندان‌ گفت: تنها استفاده از محصولاتی با نشان و مورد تأیید معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت بلامانع است.
صادقی خاطرنشان کرد: ساییدگی بیش از حد دندان‌ها باعث حساس شدن آنها و در نهایت عصب‌کشی دندان خواهد شد. بنابراین باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از پودرها و ژل‌های سفیدکننده به مرور زمینه ترک خوردگی و شکستگی دندان‌ها را فراهم خواهد کرد.
این متخصص رادیولوژی فک و صورت گفت: اگر افراد به دنبال سفید کردن دندان‌های خود هستند، بهتر است با مراجعه به دندانپزشک و استفاده از روش‌هایی مانند بلیچینگ این کار را انجام دهند.
وی در ادامه با ‌اشاره به اینکه لق شدن دندان‌ها در بزرگسالی باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی بیشتر در معرض خطر لق‌شدگی دندان‌ها قرار دارند.
صادقی، پلاک باکتریال و جرم دندان، تغذیه نامناسب، ارث و رعایت نکردن بهداشت دهان را عامل لقی دندان‌ها در بزرگسالی دانست و گفت: بروز لق شدگی دندان هنگامی است که جرم و پلاک باکتریال، تا حد نسبتا زیادی نسوج نگهدارنده دندان را تخریب می‌کنند.
این متخصص رادیولوژی فک و صورت خاطرنشان کرد: بسیاری از لق شدگی‌ها بعد از اتمام درمان ارتودنسی کم می‌شود و دندان محکم خواهد شد.