kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
با الزامی شدن روادید برای شهروندان قطری در بحرین

شورای همکاری خلیج‌فارس یک قدم دیگر به فروپاشی نزدیک شد

بحرین داشتن روادید برای شهروندان قطری را هم الزامی کرد تا بدین ترتیب با به خطر افتادن دستاوردهای شورای همکاری خلیج‌فارس، موجودیت این شورا هم یک قدم دیگر به فروپاشی نزدیک‌تر شود.



روند واگرایی در شورای همکاری خلیج‌فارس در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته و بسیاری از کارشناسان دو عامل «دخالت‌های عربستان» و «عدم کارایی این شورا» را مهم‌ترین عوامل در این مسیر می‌دانند. اخیراً اما با اضافه شدن بحران قطر و عربستان، این روند شدت بیشتری گرفته است. کارشناسان در همان روزهای نخست آغاز این بحران از پایان شورای همکاری خلیج‌فارس خبر دادند و اظهارات اخیر پادشاه بحرین که اعلام کرد «اگر قطر در نشست آتی سران شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت کند این نشست را تحریم می‌کند» نیز ضربه کاری بر اتحاد این شورا وارد کرد. اکنون هم خبر رسیده که شورای همکاری را یک قدم دیگر به فروپاشی نزدیک‌تر می‌کند.
پادشاه بحرین به نهادهای مربوطه در کشورش دستور داد تدابیر ورود و اقامت قطری‌ها را تشدید کرده و در این راستا به بهانه حفظ امنیت بحرین داشتن روادید را برای آنها الزامی کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در نشست کابینه این کشور گفته «این تدابیر براساس سیاست بحرین بوده و به کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس آسیبی نمی‌رساند... بحرین همواره بیش از کشورهای دیگر به دلیل سیاست‌های قطر که بر کسی پوشیده نیست، متضرر شده است.» در چهارچوب شورای همکاری، کشورهای عضو این شورا آزادانه و بدون روادید می‌توانستند به کشور یکدیگر رفت‌وآمد داشته باشند.
اما قطر نسبت به اقدام مقامات بحرین جهت الزام وجود روادید برای شهروندانش ابراز تاسف کرده است. «علی خلفان منصوری»، نماینده دائم قطر در سازمان ملل گفته: «این اقدام دولت بحرین نشان دهنده تمایل آنها به قطع صله رحم با کشورهای عرب خلیج‌فارس است که با احکام و اصول دین اسلام مغایرت دارد.» گفتنی است، جلسات شورای همکاری خلیج فارس هم گویا حداقل برای 6 ماه آینده، قرار نیست برگزار شود.