kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
براساس توافق قاهره

گذرگاه رفح 2 هفته دیگر باز می‌شود

سخنگوی جنبش فتح می‌گوید بر اساس توافق‌های اخیر که در قاهره و بین گروه‌های فلسطینی حاصل شده، گذرگاه رفح از نیمه ماه نوامبر (دو هفته دیگر) کاملاً باز خواهد شد.


«اسامه القواسمی» سخنگوی فتح و عضو شورای انقلابی این جنبش اعلام کرده بر اساس توافق‌های اخیر در قاهره، دولت وفاق ملی از روز چهارشنبه (دیروز) گذرگاه رفح را تحویل گرفت و این گذرگاه از نیمه ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) باز خواهد شد و به شکلی طبیعی مانند قبل از سال 2007 فعال خواهد بود.
«رفح» تنها شاهراه حیاتی غزه به شمار می‌رود. محاصره همه‌جانبه غزه از سال 2007 آغاز شده، این یعنی زمانی که حماس با پیروزی در انتخابات پارلمانی کنترل این منطقه را در دست گرفت
به گزارش اسپوتنیک، «نظمی مهنا»، رئیس ‌هیئت مرزها و گذرگاه‌های این منطقه اعلام کرده «این گذرگاه‌ها در چارچوب تحویل گذرگاه‌ها به تشکیلات خودگردان و فراهم کردن زمینه فعالیت دولت وفاق ملی در غزه تحویل دولت داده می‌شوند و این کار ابتدا از گذرگاه رفح آغاز خواهد شد.»
منابع فلسطینی نیز اعلام کرده‌اند، سه‌شنبه شب نشستی بین اداره گذرگاه‌ها در غزه و مدیر گذرگاه‌ها در تشکیلات خودگردان با حضور هیئت امنیتی مصر در چارچوب اجرای آخرین تلاش‌ها برای تحویل گذرگاه‌ها برگزار شد.
حماس و فتح توافق کرده‌ بودند که حماس اداره غزه را نهایتا تا ابتدای دسامبر (آذر) به تشکیلات خودگردان تحویل دهد. دو طرف توافقنامه آشتی ملی را در ۱۲ اکتبر در مقر سازمان اطلاعات مصر امضا کردند.