kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
سخنگوی وزارت امور خارجه:

سیاست‌های موشکی ایران ادامه خواهد یافت

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بارها اعلام شده که بحث موشکی ما هیچ منافاتی با قطعنامه 2231 نخواهد داشت و ندارد و سیاست‌های موشکی ایران کماکان ادامه خواهد یافت.


بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به اینکه در بحث موشکی مواضع ما کاملا روشن است، گفت: ما درباره مسائل موشکی با هیچ کشوری، هیچ‌‌کس و فردی گفت‌وگو نخواهیم کرد. این بخشی از مسائل دفاعی ماست. تجربه تاریخی، جنگ تحمیلی، شرایط منطقه، فشارها و شیطنت‌های دیگران و بدعهدی‌ها به ما آموخته که باید در دفاع از کیان کشور و مردم بر توان و ایستادگی خود بایستیم.
وی تأکید کرد: موضوع موشکی کاملا داخلی و به ما مربوط است و هر آنچه را که بخواهیم اقدام می‌کنیم و بارها اعلام شده که بحث موشکی ما هیچ منافاتی با قطعنامه 2231 نخواهد داشت و ندارد و سیاست‌های موشکی ایران کماکان ادامه خواهد یافت. این سیاست‌ها دفاعی است و تهاجمی و علیه هیچ کشوری نیست ولی ما باید بتوانیم در شرایط لازم از خودمان دفاع کنیم.
قاسمی تصریح کرد: کشورهایی که در این خصوص صحبت می‌کنند باید توجه کنند که در بودجه‌ها و دخل و خرج خودشان سالیانه چه مقدار تسلیحات مخرب و کشتار جمعی را به کشورهای منطقه صادر می‌کنند و ببینند بودجه نظامی کشورهایی که در پیرامون ما هستند چه میزان است و بودجه نظامی ایران چقدر.
به گزارش فارس، خبرنگاری با بیان اینکه ولیعهد عربستان در مصاحبه با روزنامه گاردین عنوان کرده که سیاست‌های سخت‌گیرانه که در جامعه عربستان اعمال می‌شده واکنشی به جمهوری اسلامی ایران بوده و این کشور تصمیم گرفته سیاست‌های معتدلانه‌ای را در پیش بگیرد، نظر سخنگوی وزارت خارجه را در این خصوص جویا شد که وی در این باره اظهار داشت: صحبت جالبی است. عربستان اعتراف می‌کند که سیاست‌های خصمانه‌ای را طی دهه‌های گذشته نسبت به جمهوری اسلامی دنبال کرده و واقعیت دیگری نیز در این صحبت نهفته است که مجامع جهانی و حقوق بشری باید حتما به آن توجه کنند و آن گسترش افراط‌گرایی و منشأ افراط‌گرایی و تولید خشونت و ترور در منطقه و جهان است که جان انسان‌های بسیاری را در نقاط مختلف جهان و بویژه منطقه گرفته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این اعتراف دیگری است. عربستان از یک سیاست خصمانه افراط‌گرایانه‌‌ای در این مدت پیروی کرده و باعث وضعیت سال‌های اخیر در منطقه و جهان بوده است و این قابل توجه مجامع جهانی و بین‌المللی است و این جای امیدواری دارد که اگر جدیتی در این حرف نهفته باشد،‌ عربستان بتواند تغییر رویکرد و در تبلیغات بلکه در عمل داشته باشد و با واقع‌بینی اساسی به اعتدال و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان و مردم خودش برسد و دست از خشونت و کشتار در یمن بردارد.
وی خاطرنشان کرد: لازم است دولت سعودی به حقوق شهروندان خودش توجه کند و از تبعیض نژادی و سرکوب اقلیت‌ها و مردم خودش دست بردارد و به جای پرداختن به ربات‌ها و اعطای شهروندی به ربات‌ها برای تطهیر چهره مخدوش خودش برگردد و در عالم واقع و واقعیت حقوق شهروندانش را حفظ کند و باورش شود این ژست‌های بی‌ربط کمک کار مشکلات دولت سعودی نخواهد بود.