kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
به همت بسیج سازندگی سپاه رخ داد

شوری‌زدایی از 300 هکتار زمین‌های مرزی استان گلستان

بسیج سازندگی سپاه نینوا استان گلستان موفق به شوری‌زدایی از ۳۰۰ هکتار از اراضی تحت تملک خویش و تبدیل آنها به زمین حاصل‌خیز و کشت گندم شده که سالانه 700 میلیون تومان درآمدزایی دارد.


به گزارش بسیج سازندگی، سپاه نینوای استان گلستان اخیرا با اجرای یک پروژه دقیق علمی و محاسبه شده موفق به شوری‌زدایی از 300 هکتار از اراضی تحت تملک خویش و تبدیل آنها به زمین‌های حاصلخیز شده است. بسیج سازندگی سپاه نینوای استان گلستان مدیریت این پروژه را برعهده یکی از رزمندگان دفاع مقدس (صفرعلی الفتی) که اکنون دوران بازنشستگی اش را سپری می کند، قرار داد بود.
الفتی، در این باره اظهار داشت: 30 سال قبل در منطقه انبار الوم استان گلستان و در فاصله 30 کیلومتری تا مرز ترکمنستان، حدود 300 هکتار زمین به عنوان معوض زمین‌های هفت تپه در اختیار سپاه نینوا قرار گفت. این اراضی کاملا شوره‌زار و لم یزرع بودند و در این مدت استفاده خاصی از آن نمی‌شود. با توجه به نزدیکی زمین‌ها به سد و پس از انجام مطالعات علمی به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم از زمین‌ها با موفقیت تضمینی شوری‌زدایی و برای کار کشاورزی آماده کنیم.
وی افزود: زمانی که این پروژه را اجرایی می‌کردیم، خیلی‌ها فکر می‌کردند که مشغول هدر دادن پول‌های سپاه در زمین لم یزرع هستیم و بعضی از دوستان واقعا نگران بودند. اما پس از اتمام پروژه، در زمین شیرین، جو کاشتیم و در همان سال نخست نزدیک به 700 میلیون تومان درآمدزایی کردیم. در واقع نه تنها در همان سال نخست همه هزینه‌های پروژه بازگشت، بلکه سرمایه اضافه‌ای هم باقی ماند. در حال حاضر با احیاء این اراضی سالانه حداقل 700 میلیون تومان درآمدزایی محقق می‌شود.
این فعال جهادی درباره واکنش مردم و کشاورزان به این پروژه موفق، می‌گوید: مردم و کشاورزان منطقه وقتی در میان شوره‌زارهای وسیع، این محدوده سرسبز و آباد را دیدند بسیار شگفت‌زده شدند. آن‌ها باور نمی‌کردند زمین بایری که جز درخت گز در آن نمی‌رویید، این چنین آباد شود. بسیاری از آن‌ها به این فکر افتادند که از زمین‌هایشان شوری‌زدایی کنند اما چون سرمایه کافی در اختیار ندارند، نیازمند کمک و حمایت نهادهای حاکمیتی هستند. الفتی با تاکید بر اهمیت فعالیت علمی و دقیق جهادگران بسیج سازندگی در این پروژه، گفت: در حال حاضر خاک تا عمق 60 متر به طور کامل شیرین شده و میران نمک آن از 34 هزار واحد، به 7 هزار واحد کاهش یافته است. با شیرین شدن خاک این 300 هکتار، در 6 ماهه دوم سال حداقل برای 10 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول شناسایی و تحقیق روی سایر زمین‌های مشابه هستیم تا در صورت امکان، عملیات شوری‌زدایی از دیگر زمین‌های لم یزرع در اختیار سپاه نینوا را اجرایی کنیم.
 این جهادگر بسیجی بیان کرد: باید به یاد داشته باشیم که حفاظت از طبیعت و بهره‌برداری صحیح و اصولی از آن، زمینه اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، ارتباطی تنگاتنگ با طبیعت و استفاده اصولی و منصفانه از آن دارد. ما باید قاعده داد و ستد با طبیعت را به رسمیت بشناسیم و هیچوقت به دنبال بهره‌کشی یک طرفه از زمین و منابع آبی نباشیم چرا که خودمان چوبش را می‌خوریم. نمونه این رفتار اشتباه با طبیعت، بهره‌برداری غیرمجاز و کشنده از ذخایر آب‌های زیرزمینی ایران است که زمین‌های بسیار زیادی را به شوره‌زار تبدیل کرده است. هرگز نباید فراموش کنیم که اگر از طبیعت بهره‌ای می‌گیریم، حتما باید چیزی را به عنوان جایگزین به آن تقدیم کنیم.