kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
رئیس‌سازمان شیلات اعلام کرد

رشد 300 درصدی صادرات قزل‌آلا

رئیس‌سازمان شیلات با ‌اشاره به رکوردشکنی در صادرات ماهی‌قزل‌آلا گفت: در سال گذشته صادرات ماهی قزل‌آلا بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافت و از ۱۰ هزار تن گذشت.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن صالحی در همایش ملی جلبک‌ها و گیاهان آبزی اظهار کرد: در سال گذشته 412 میلیون دلار صادرات آبزیان داشته‌ایم. این حجم از ارزآوری با صادرات 110 هزار تن انواع آبزیان به دست آمده که در بخش‌هایی مانند قزل‌الا بیش از 300 درصد رشد داشته‌ایم و توانسته‌ایم بیشتر از 10 هزار تن صادر کنیم. در بخش صادرات میگو نیز با صدور 15 هزار تن میگو رکوردشکنی کرده‌ایم.
وی افزود: در بخش تولیدات شیلاتی‌، یک میلیون و 90 هزار تن انواع آبزیان در سال 95 تولید شد که 45 درصد آن از طریق آبزی‌پروری و 55 درصد آن از طریق صید به دست آمده است. در سال گذشته وضعیت رشد صید در کشور ما کمی از دنیا بهتر شده است زیرا ذخایر ناشناخته‌ای داشته‌ایم که از آن کمتر استفاده می‌شد.
رئیس‌سازمان شیلات با بیان اینکه سهم برداشت خود را از اقیانوس هند گسترش داده‌ایم، تصریح کرد: در اقیانوس هند یکهزار فروند شناور داریم که بعد از اندونزی صاحب بزرگترین ناوگان صیادی هستیم و از لحاظ میزان صید ماهیان نیز بعد از این کشور در میان 35 کشور رتبه دوم را داریم.
صالحی درباره پرورش جلبک گفت: در بخش جلبکها و گیاهان آبزی ما سهم مشخصی نداریم با وجود اینکه در دنیا 22 میلیون تن در این زمینه‌ها وجود دارد.
رئیس‌سازمان شیلات ایران یادآور شد: در حالی که ما در بخش پرورش گیاهان آبزی و جلبکها فعالیتی نداشتیم باید اذعان داشت که ایران 3 هزار کیلومتر ساحل دارد که اگر مساحت سواحل جزایر کشورمان را نیز اضافه کنیم رقم نوار ساحلی در کشورمان به 5 هزار و 800 کیلومتر مربع می‌رسیم که می‌توان از آن برای کشت جلبکها و گیاهان آبزی استفاده کرد.
صالحی با ‌اشاره به آغاز فعالیت شرکتهای دانش‌بنیان در بخش آبزی‌پروری گفت: این تحقیقات باید برای کشور ما کاربرد داشته باشد. در حال حاضر از همین میزان اندک گیاهان آبزی که در سواحل جنوب شرق و جنوب کشورمان داریم بهره‌برداری نمی‌کنیم. از سازمان تحقیقات بخش کشاورزی می‌خواهیم برنامه‌های کاربردی در این خصوص داشته باشیم.
وی یادآور شد: سرمایه‌گذاران زیادی می‌خواهند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند اما ما نمی‌تـوانیم دانش لازم را در قالب یک بسته در اختیار آنها قرار دهیم. در بخش تکثیر تا حدودی از این گیاهان استفاده می‌شود که متاسفانه آن نیز از بخش واردات تامین می‌شود.جلبکهای ناچیز موجود در کشور را در خانوار، صنایع و بخش دام و طیور آبزیان استفاده نمی‌شود در حالی که قیمت بالاتری نیز ندارد.