kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۸۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
گزارش خبری

حکایت‌های تلخ و طنز از زائران اربعین!


ایرج نظافتی
از پشت تلفن صدایش می‌لرزد و می‌گوید: دانشجو هستم و می‌خواهم پیاده‌روی اربعین بروم، ابتدا اعلام کردند که برای خروج دانشجویان یا سربازان حین خدمت سه میلیون تومان وثیقه لازم است اما بعد گفتند در مناطق و استان‌های کمتر توسعه یافته به جای سه میلیون تومان وثیقه یک نفر ضامن بیاورید که پاسپورت داشته باشد و او را ممنوع الخروج کنیم و تعهد محضری بدهد که شما پس از زیارت اربعین به کشور برمی‌گردی تا ویزای عراق برایت صادر کنیم.
وی ادامه می‌دهد: یکی از اقوام را که دارای پاسپورت و کد پرسنلی و کارمند رسمی دولت است بردم و او را ممنوع‌الخروج کردند و مدارک من را هم که دانشجو هستم گرفتند و گفتند روز بعد برای اخذ روادید مراجعه کن. روز بعد که مراجعه کردم گفتند برو از نظام وظیفه نامه بیاور که مجاز به خروج از کشور هستی، به نظام وظیفه مراجعه کردم، اما در کمال تعجب گفتند: فردی که ضامن شماست هنوز مشخصاتش در سامانه ما به ثبت نرسیده و چیزی به ما ابلاغ نشده است! یعنی ممنوع‌الخروجی ضامن از ستاد اربعین به حوزه نظام وظیفه ابلاغ نشده است! مجددا به ستاد اربعین مراجعه کردم، می‌گویند باید به بسیج دانشجویی بروی و به آنها بگویی مشخصات فوق را در سامانه ثبت کنند، به بسیج دانشجویی که مراجعه کردم هیچ کس آنجا نیست و می‌گویند همگی به کربلا رفته‌اند و مشغول زدن موکب هستند!
این دانشجو که روز یکشنبه همین هفته با گزارشگر روزنامه کیهان تماس گرفته می‌گوید:الان به ستاد اربعین مراجعه کرده‌ام و آنان می‌گویند تنها یک راه داری و آن پرداخت سه میلیون تومان وثیقه است. من هم گفتم مشکلی نیست این مبلغ را تهیه می‌کنم اما این فرد ضامن را از ممنوع‌الخروجی خارج کنید، که در پاسخ می‌گویند:خروج فرد ممنوع الخروج با مقام قضایی است و به ما مربوط نیست! و خلاصه الان بی‌خیال رفتن به کربلا در به در میان راهروهای دادگستری به دنبال مقام قضایی می‌گردیم برای لغو ممنوع‌الخروجی ضامن!!
اما ماجرای این دانشجو به اینجا رسیده که مقام محترم قضایی هم می‌گوید ستاد اربعین یا بسیج دانشجویی یا هر مرکز دیگری که ایشان را ممنوع الخروج کرده باید به ما نامه کتبی بزند و دلیل ممنوع الخروجی را شرح دهد تا برای قاضی محترم مشخص شود علت ممنوع الخروجی ایشان چه بوده، اصلا شاید بحث کلاه برداری یا مشکل امنیتی یا هزار مسئله دیگر داشته باشد و ما بی‌خبریم!
وی می‌گوید: شما را به خدا در گزارش‌های روزنامه کیهان این مشکلات و سنگ اندازی جلوی پای زائران امام حسین(ع) را منعکس کنید.
فرد دیگری از قصرشیرین با بخش گزارش روزنامه تماس می‌گیرد و می‌گوید: در خبرها اطلاع‌رسانی کردند که مرز خسروی در قصرشیرین هم به مرزهای دیگر اضافه شده و برای تردد زائران اربعین باز است، الان ما به قصر شیرین آمده ایم، می‌گویند: مرز خسروی فعلا بسته است و باید به مرز مهران مراجعه کنید! بازار افراد سودجو هم داغ شده و ماشین‌های سواری،کرایه قصرشیرین به مهران را نفری دویست هزارتومان محاسبه می‌کنند! وقتی هم اعتراض می‌کنیم می‌گویند خود دولت گفته باید قیمت‌ها دو برابر شوند! آیا خدا را خوش می‌آید با زوار امام حسین(ع) اینگونه برخورد شود؟ وقتی مرز قصرشیرین بسته است چرا می‌گویند باز است؟
و این قصه پرغُصه این روزهای زائران اربعین است که همچنان ادامه دارد و به قول آیت‌الله علم‌الهدی که در سخنان اخیرشان در نماز جمعه مشهد گفتند: این برخوردها برخوردهای متوکل عباسی است...