kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر عراق:

مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آنها اعتماد نکنید




حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه در دیدار آقای حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، وحدت اقوام مختلف و حمایت دولت این کشور از نیروهای مردمی و جوانان مؤمن و شجاع عراقی را رمز پیروزی‌های اخیر در مقابل تروریستها و حامیانشان خواندند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از اقدامات دولت عراق برای دفاع از حاکمیّت یکپارچه و تمامیّت ارضی این کشور حمایت کردند‌ و عراق را کشوری تعیین‌کننده و مهم در جهان عرب خواندند.
ایشان با حمایت از تلاشهای دولت عراق برای توسعه‌‌ روابط با کشورهای همسایه و منطقه، تأکید کردند: درعین‌حال باید مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آنها اعتماد نکنید.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: آمریکایی‌ها خودشان داعش را به‌وجود آوردند امّا اکنون که تروریستها از دولت و مردم عراق شکست خورده‌اند، خود را با این تحوّل مهم، همراه و هم‌جهت نشان می‌دهند البتّه بدون تردید هر وقت فرصت بیابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد.
رهبر انقلاب اسلامی با حمایت از گسترش همه‌جانبه‌‌ روابط تهران - بغداد در زمینه‌های مختلف، خطاب به آقای حیدر العبادی افزودند: توجّه ملّتهای منطقه به موفّقیّتهای عراق، نتیجه‌‌ زحمات و شجاعتهای مردم عراق، شما و دیگر مسئولان عراقی است.
در این دیدار که آقای جهانگیری معاون اوّل رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، نخست‌وزیر عراق با ‌اشاره به تلاشهای مردم و جوانان عراق برای حفظ وحدت و تمامیّت ارضی این کشور، گفت: با دقّت کامل، از وحدت و یکپارچگی عراق محافظت می‌کنیم و همان‌گونه که قبلاً نیز به برادرانمان در اقلیم گفته بودیم، اجازه نمی‌دهیم خطر تجزیه، کشورمان را تهدید کند.
آقای حیدر العبادی با تشکّر صمیمانه از حمایتهای ایران در مبارزه‌ عراق با تروریستها، گفت: با ‌اشتیاق کامل برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، تلاش و فعّالیّت می‌کنیم.
روحانی:تقویت روابط بانکی تهران
و بغداد ضروری است
رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار حیدرالعبادی با وی، از تدبیر دولت عراق در حل موضوع اقلیم کردستان استقبال کرد و تقویت روابط بانکی دو کشور با هدف توسعه و تسهیل در روابط تجاری و اقتصادی را ضروری دانست.
حیدرالعبادی که شب پنج شنبه به تهران سفر کرده بود، صبح روز پنج شنبه پس از انجام مراسم استقبال رسمی توسط جهانگیری، با حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
روحانی در این دیدار حضور و فداکاری بی‌وقفه مردم، مدیریت مسئولان و نظرات حکیمانه مرجعیت در عراق را در حل و فصل مشکلات و بحران‌های این کشور حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با تروریسم، تقویت وحدت و انسجام و حفظ تمامیت ارضی عراق، همواره در کنار دولت و ملت این کشور بوده و خواهد بود و با همه توان و قدرت آمادگی دارد تا در روند بازسازی و توسعه عراق مشارکت کرده و در کنار دولت و ملت این کشور باشد.
رئیس‌جمهور آمادگی شرکت‌های ایرانی برای ارائه خدمات فنی مهندسی بیشتر در عراق را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تقویت روابط بانکی دو کشور با هدف توسعه و تسهیل در روابط تجاری و اقتصادی فی ما بین و نیز تسهیل در صدور روادید برای گسترش ارتباط مردم دو کشور ضروری است.
وی با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی و استقلال عراق، گفت: توسعه امنیت و ثبات در عراق موجب خوشحالی دولت و ملت ایران است و جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را در راستای امنیت خود و منطقه قلمداد می‌کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تدبیر دولت عراق در مسئله اقلیم کردستان که همراه با عدم تنش و توجه به حقوق ملی مردم این منطقه بود، بسیار قابل توجه است، اظهار داشت: مبارزه با تروریسم و رویکردهای تجزیه‌طلبانه‌ای که به یکپارچگی ملی و تمامیت ارضی عراق لطمه می‌زند، باید همچنان دنبال شود و تهران خواهان تقویت دولت مرکزی عراق است.
وی با بیان اینکه رایزنی‌ها و روابط صمیمی ایران و عراق در توسعه و تقویت مناسبات منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: ایران نه تنها هیچگاه به دنبال سلطه بر منطقه نبوده، بلکه حامی بزرگ امنیت و در خط مقدم مبارزه با تروریسم منطقه‌ای بوده است؛ امروز نیز ما هیچ دلیلی بر ادامه اختلافات و تشنج‌ها میان کشورهای منطقه نمی‌بینیم.
رئیس‌جمهور حل و فصل سریع بحران‌های منطقه به‌ویژه در یمن را مهم دانست و اظهار امیدواری کرد تا با رفع مسایل و مشکلات شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون عراق و سایر کشورهای منطقه باشیم.
روحانی همچنین با ‌اشاره به خدمات و پذیرایی عراق از زائران ابا عبدالله الحسین(ع) در مراسم اربعین حسینی، گفت: تلاش‌ها و میهمان‌نوازی دولت و ملت عراق از زائران میلیونی ابا عبدالله الحسین(ع) در مراسم پیاده‌روی اربعین قابل تقدیر است و امیدواریم امسال هم با تدابیر در نظر گرفته شده مراسم اربعین و خدمات به زائران به بهترین شکل برگزار شود.
حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار با‌‌اشاره به ضرورت توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های همه‌جانبه ایران و عراق، گفت: امروز تهران و بغداد روابط دوستانه و مستحکمی با هم دارند و باید در راستای تقویت و توسعه روزافزون مناسبات فی ما بین تلاش کنیم.
حیدر العبادی با ‌اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عراق در همه بخش‌های مورد علاقه دو کشور گفت: باید با گسترش مناسبات و همکاری‌ها منافع دو ملت را تأمین و امنیت و ثبات را در منطقه‌ایجاد کنیم.
نخست‌وزیر عراق با ‌اشاره به اینکه دولت و ملت عراق خدمت به زوار امام حسین(ع) را وظیفه خود می‌دانند، ابراز امیدواری کرد تا امسال نیز با تلاش مردم و مسئولان دو کشور شاهد برپایی باشکوه مراسم اربعین در این کشور باشیم.
دیدار با آیت‌الله شاهرودی
حیدر العبادی همچنین روز پنجشنبه با آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در ابتدای این دیدار، پیروزی ملت عراق در کرکوک و پیروزی‌های حاصله علیه داعش را تبریک گفت و ضمن ابراز امیدواری برای حل کامل مشکلات اقلیم کردستان عراق افزود: وحدت ملت عراق و حفظ تمامیت ارضی این کشور به‌ دست مردم، نیروهای مجاهد حشدالشعبی و با تدبیر و هدایت مسئولان عراقی صورت گرفته است.
رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام با‌اشاره به دخالت‌ها و فتنه‌های دشمنان اسلام و عراق تصریح کرد: به دشمنان هیچ‌گونه اعتمادی نیست زیرا پشت سر تمامی فتنه‌هایی که علیه ملت عراق صورت گرفته است، چه فتنه داعش و چه فتنه تقسیم عراق و چه دیگر فتنه‌ها همین دشمنان قرار
داشته‌اند.
در ادامه این دیدار، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با تشکر از میزبانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما پیروزی غرورآفرین خود را مدیون وحدت همه آحاد ملت عراق هستیم و به‌رغم آن‌که تروریسم، ویرانی‌های بسیاری در عراق به بار آورده است، یکپارچگی میان ملت و دولت را حفظ کرده‌ایم و نیروهای نظامی عراق نیز تجربه‌های بسیار خوبی اندوخته‌اند.
حیدر العبادی با‌ اشاره به آخرین عملیات علیه داعش در غرب الانبار افزود: عملیات امروز در عراق توسط نیروهای مردمی صورت گرفت که امیدواریم آخرین عملیات علیه داعش بوده و به نابودی کامل آنها منتهی شود.
نخست‌وزیر عراق درخصوص رفع توطئه تقسیم عراق نیز گفت: تجزیه‌طلبان ابتدا قصد مقابله با ارتش عراق را داشتند، اما با درک هزینه‌های سنگین این تقابل از این اقدام منصرف شدند و جلوگیری از تجزیه عراق بدون اقدام نظامی و با تکیه بر نیروهای مردمی صورت گرفت.