kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۷۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

وزیری که درباره مسکن اجتماعی قصه هزار و یک شب گفت(خبر ویژه)

«طرح مسکن اجتماعی، رویای 4 ساله دولت یازدهم بود که تعبیر نشد».



روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «قصه هزار و یک شب طرح اختصاصی وزیر راه و شهرسازی/ مسکن اجتماعی، رویایی که تعبیر نشد»، نوشت: مسكن اجتماعي؛ نه معني مشخصي دارد و نه همتي براي اجرا. اين طرح را عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در ابتداي دولت يازدهم بود كه مطرح كرد؛ درست زماني كه مي‌گفت طرح مسكن مهر «مزخرف» است، مدعي بود مسكن اجتماعي كه حالا به نوعي آن را پروژه «اختصاصي» خود مي‌خواند، كاستي‌هاي طرح مسكن مهر را ندارد. مي‌گفت طرح كاملي است كه اگر اجرايي شود، مشكل مسكن در كشور ريشه‌كن مي‌شود.
اما جز يك طرح پژوهشي و چند سخنراني كه خود او انجام داد، مسكن اجتماعي همواره در هاله‌اي از ابهام ماند. البته اين پروژه «اختصاصي» عباس آخوندي به بيش از دو دهه قبل برمي‌گردد. زماني كه او دوره‌اي وزير مسكن و شهرسازي در دولت ششم بود.
با روي كار آمدن دولت يازدهم و با بازگشت او به وزارت راه و شهرسازی، طرح قديمي را از كتابخانه‌اش بيرون كشيد و به كارشناسان مسكن وزارتخانه سپرد تا آن را به‌روزرساني كنند. او به همه معاونان و مسئولان بخش مسكن وزارتخانه از قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر، معاون مسكن و ساختمان، مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن، مديرعامل شركت شهرهاي جديد، رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي، مشاور وزير راه و شهرسازي در تامين مالي و ديگر مديران رده‌هاي مياني اين وزارت و دستگاه‌هاي تابعه در حوزه مسكن دستور داده بود كه درخصوص اين طرح اطلاع‌رساني كنند تا از عزم جدي اين وزارتخانه براي اجراي اين طرح خبر دهند اما اين طرح نيز همچون برخي وعده‌هاي ديگر هر بار به بهانه‌هايي، محكوم به زمانبري و تعويق اجرا شد. البته بارها و بارها در زماني كه نمايندگان مجلس وزير را براي پاسخگويي به مجلس فراخواندند اين طرح نيز به عنوان يكي از مطالبات مطرح شد و هر بار هم وعده‌هاي جديدي براي اجراي اين طرح در آينده داده شد اما هنوز اين طرح به ثمر ننشسته است.
قرار بود این طرح، 3 دهک اول را هدف قرار دهد. سرانجام پس از كش و قوس‌هاي بسيار، هيئت دولت در روزهاي پاياني سال ٩٥ طرح مسكن اجتماعي را كه در آذرماه سال گذشته تصويب شده بود ابلاغ كرد. جالب آنكه در طرحي كه دولت تصويب كرد، منابع مالي مورد نياز از محل بازگشت منابع مسكن مهر نيست، بلكه بانك مركزي بايد مجددا منابع جديدي براي اجراي اين طرح در اختيار بانك و وزارتخانه عامل اجراي آن قرار دهد؛ اين همان انتقادي است كه آخوندي بارها و بارها به پروژه مسكن مهر وارد و عنوان كرد كه دولت دهم با تزريق منابع بانك مركزي (كه در اقتصاد به آن پول پرقدرت گفته مي‌شود) به مسكن مهر، باعث رشد تورم شده است. همچنين در اين مصوبه، براي سال ٩٥ نيز ٧٠ هزار واحد مسكن اجتماعي در نظر گرفته شده بود كه با توجه به تاخير در ابلاغ مصوبه مذكور، عملا ٧٠ هزار واحد سال ٩٥ از برنامه مذكور حذف شده است. اين مصوبه اگرچه اسفند ٩٥ به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ابلاغ شد و به طور طبيعي بايد اجراي آن از ابتداي سال ٩٦ كليد مي‌خورد اما به‌دليل عدم ابلاغ بودجه سال ٩٦ به دستگاه‌هاي اجرايي، گفته مي‌شود اجراي آن از خردادماه امسال كليد خواهد خورد.