kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
با حضور چهره‌های فرهنگی و رسانه‌ای

دانشکده رسانه فارس افتتاح شد

مراسم افتتاح دانشکده رسانه فارس با حضور آیت‌الله قرهی، حداد عادل، حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان، مسئولین دانشگاه جامع علمی کاربردی و جمعی از نخبگان و دانشگاهیان برگزار شد.


در مراسم افتتاحیه دانشکده رسانه فارس که روز گذشته برگزار شد، آیت‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) ضمن تبریک به مناسبت افتتاح این دانشکده و پیوستن آن به رسانه‌های انقلابی و ولایتمدار گفت: ما نباید ابا داشته باشیم از اینکه ابتدا متعهدین را در درس دانشگاه بپذیریم، چرا که متخصص بدون تعهد موجب انتشار اخبار کذب، بی‌آبرویی دیگران و گرفتاری انسان‌‌ها می‌شود.
مدیر حوزه علمیه امام مهدی (عج) تاکید کرد: باید دقت شود که به جز متعهدان، دانشجو نپذیریم و این را عملیاتی کنیم تا کردار و رفتار ما مفید واقع شود.
قرهی تأکید کرد: علم بدون تعهد جامعه بشری را به گرفتاری و چالش می‌کشاند و در اسلام فارغ‌التحصیلی نداریم.
وی گفت: وقتی به علم و تدبر و تخصص در آیات و روایات نگاه می‌کنیم، با تحقیق می‌گویم هیچ مکتب و دینی مثل اسلام در رابطه با علم بحث نکرده است.
قرهی ضمن تبریک به مناسبت افتتاح این دانشکده و پیوستن آن به رسانه‌های انقلابی و ولایتمدار گفت: پروردگار عالم همه چیز را براساس تخصص بنا کرده و خود نظام خلقت براساس علم است.
سخنران بعدی این مراسم غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود که بر امیدبخش بودن افتتاح دانشکده خبرگزاری فارس تأکید کرد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با تأکید بر اینکه امروز رسانه ابزار کار اداره کشور است، گفت: در همه جای جهان رسانه وسیله‌ای برای مدیریت افکار عمومی به شمار می‌رود؛ هر حکومتی احتیاج به افکار عمومی دارد. اصطلاح جنگ نرم نیز در دنیایی معنا می‌یابد که رسانه به عنوان یک سلاح و سپر می‌تواند عمل کند.
نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز ما در دنیا درگیر جنگ نرم هستیم به طوری که 120 شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای به زبان فارسی ملت ایران را مخاطب قرار دادند و دست کم 110 شبکه مخالف انقلاب هستند.
حداد عادل اضافه کرد: ما وظیفه خطیری در عرصه رسانه برعهده داریم زیرا در کشور نیز مشکلاتی داریم که به جنگ نرم شبکه‌های ماهواره‌ای اضافه می‌شود و دلیلی ندارد که فکر کنیم هر چه هست در خارج کشور است، در داخل نیز گرایش‌ها و سلیقه‌ها متفاوت است و تمام دلسوزان انقلاب باید توجه به فعالیت‌های رسانه‌ای را در متن کارهای خود قرار دهند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به ضرورت حضور جوانان متعهد در رشته ارتباطات اظهار داشت: آرام آرام این احساس نیاز رخ داده است که جوانان متعهد در رشته ارتباطات و روزنامه‌نگاری تحصیل کنند. البته بسیاری از جوانان فنون رسانه‌ای را نیز به عنوان یک خدمت به نظام انتخاب کردند یعنی خطر را تشخیص دادند ولی هنوز به اندازه کافی متوجه خطر نیستیم.
همچنین مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: رفتار عمومی برخاسته از افکار عمومی است و انسان‌ها طوری عمل می‌کنند که فکر می‌کنند لذا اگر شما افکار را مدیریت کنید رفتار را هم مدیریت کرده‌اید.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در مراسم افتتاحیه دانشکده رسانه فارس که صبح دیروز در سالن آمفی تئاتر فارس برگزار شد، طی سخنانی گفت: خداوند را شاکریم که خبرگزاری فارس بعد از یک دوران تجربی بسیار موفق به نقطه تأسیس دانشکده رسید و این نیازی بود که همه احساس می‌کردند و باید کسی با همت خود، آن را عملی می‌کرد.
شریعتمداری در رابطه با اهمیت و ارزش خبر و رسانه در گذشته و امروز، تصریح کرد: در شماره اول روزنامه وقایع‌الاتفاقیه طی مقاله‌ای که حتی تیتر هم نداشت نوشته بود که در کشور اخبار و گزارش‌هایی از داخل و فرنگ می‌رسد که با واقعیت انطباق ندارد و لازم است که اولا حاکمان ولایات و بعد صاحبان منبر و صاحبنظران از اخبار و گزارش‌ها باخبر باشند و این نشان می‌دهد که آن زمان امیرکبیر دقیقا ضرورت را احساس کرده بود و تمام حاکمان ولایات را ملزم به خرید و مطالعه این روزنامه کرده بود.
وی گفت: قیمت تک شماره وقایع الاتفاقیه در آن زمان 10 شاهی بود و لیست مربوط به قیمت ارزاق عمومی که در وقایع الاتفاقیه چاپ می‌شد نشان می‌دهد 10 شاهی قیمت یک من گوشت بوده است.
شریعتمداری ادامه داد: پس از شهادت امیرکبیر این ماجرا آنگونه که ایشان می‌خواست دنبال نشد اما نه اینکه این ضرورت احساس نشود بلکه دیگرانی برای ادامه کار به میدان آمدند که نگاهی متضاد با امیرکبیر داشتند.
وی تصریح کرد: در سال 1325 هجری قمری سید ضیاءالدین طباطبایی از شیراز به تهران آمد و روزنامه برق را در 4 صفحه راه‌اندازی کرد. این روزنامه به علت اهانت  به مبانی اسلامی توقیف شد.
شریعتمداری افزود: سیدضیاء بلافاصله روزنامه شرق را راه‌اندازی می‌کند که آخرین صفحه آن به زبان فرانسه منتشر می‌شد و این روزنامه هم به دلیل تعریض به مبانی اسلامی توقیف شد.
مدیر مسئول روزنامه کیهان راه‌اندازی روزنامه رعد را از سوی سید ضیاء در مرحله سوم یادآور شد و گفت: نوع این حرکت سیدضیاء الدین طباطبایی نشان می‌دهد که از عقبه و پشتوانه برخوردار است.
شریعتمداری گفت: پس از اینکه ضیاءالدین طباطبایی که من از آوردن عنوان «سید» برای او شرم دارم، رضاخان را به انگلیسی‌ها معرفی می‌کند به فلسطین می‌رود و به خرید زمین از مسلمانان فلسطینی برای صهیونیست‌ها مشغول می‌شود.
وی در نتیجه‌گیری عنوان کرد: رفتار عمومی برخاسته از افکارعمومی است چرا که انسان‌ها همانگونه که فکر می‌کنند، عمل می‌کنند بنابراین اگر شما افکار را مدیریت کنید رفتار را هم مدیریت کرده‌اید.
مدیر مسئول روزنامه کیهان از این اصل به عنوان پایگاه رسانه یاد کرد و گفت: از این زاویه می‌توان به اهمیت دانشکده خبر خبرگزاری فارس پی برد.
وی در توضیح اظهار داشت: امروزه در فرمول قدرت توان نظامی و ماشین جنگی، صدرنشین نیست نه به این معنا که در فرمول قدرت  جایی ندارد بلکه صرفا از صدر خارج شده است.
شریعتمداری ادامه داد: امروزه توپخانه‌ها به مرور از صدا افتاده‌اند و جای خود را به رسانه‌ها داده‌اند؛ تاکتیک قایق‌های توپدار مدت‌هاست که از رده خارج شده و کارآیی خود را از دست داده است و به قول یک پژوهشگر غربی «تاکتیک قایق‌های توپدار را ]امام[ خمینی در آب‌ها غرق کرد».
وی در مورد این تاکتیک گفت: در این تاکتیک، دشمن ابتدا به قدری آتش روی مواضع حریف می‌ریزد که توان تحرک را از او می‌گیرد و در این هنگام به آسانی سرزمین حریف را اشغال می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اشغال سرزمین دیگران بعد از انقلاب اسلامی هیچگاه دوام نداشته است، گفت: رژیم صهیونیستی لبنان را اشغال کرد اما ساکنان ضاحیه که خود را فرزندان خمینی می‌خوانند آنها را بیرون راندند همچنان که شوروی نیز نتوانست در افغانستان بماند و آمریکا ناچار به خروج از عراق شد و نمونه‌های دیگری نیز می‌توان آدرس داد.
مدیر مسئول کیهان در ادامه سخنان خود گفت: امام راحل می‌فرمودند دنیا تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) است.
وی با بیان اینکه اولین وظیفه هر خبرنگار، خبرنویس و نویسنده اشاعه فرهنگ اسلامی است، گفت: ما و دشمن دو نقطه ضعف و قدرت داریم. دشمن رسانه‌هایی دارد که بدون اجازه وارد خانواده‌های ما می‌شود ولی پیامی برای ارائه ندارد، ما پیام داریم ولی ضعف رسانه دوربرد، داریم که خوشبختانه امروزه در مقیاس قابل قبولی در حال جبران شدن است.
وی اضافه کرد:  بیشترین تلاش دشمن این است که متوجه نشویم در کدام قله ایستاده‌ایم ولی به قول رهبر معظم انقلاب نباید از هیاهوی دشمنان بترسیم. بلکه باید همیشه پرچم‌مان را برافراشته نگه داریم. وی، عنوان کرد: امام خمینی(ره) در ابتدای جنگ در نامه‌ای به پاپ فقط یک سوال پرسیدند و آن هم این بود که اگر حضرت مسیح امروز حضور داشت جانب ما را می‌گرفت یا آمریکا؟ این پیام را هیچ کدام از رسانه‌های غربی منتشر نکردند و فقط یک روزنامه حاضر شد آن را به صورت رپرتاژ آگهی چاپ کند که آن هم چاپ نکرد و اعلام کرد که اجازه این کار را ندادند، چرا؟ چون از این پیام وحشت دارند.
مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: دیروز دادگاه مصر 720 نفر را به اعدام و 491 نفر را به حبس ابد محکوم کرد و یقین بدانید اینجا نیز فتنه آمریکایی-اسرائیلی 88 همین اهداف را دنبال می‌کرد.
سید نظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز در این مراسم با تشریح چگونگی شکل‌گیری دانشکده فارس، تحت نظر دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی گفت: مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی خبرگزاری فارس، با سابقه بیش از 10 سال فعالیت مثمرثمری در حوزه اطلاع‌رسانی داشته و با عنایت حضرت حق و تلاش و مجاهدت همکاران بنده و مسئولان قبلی این خبرگزاری به جایگاه والایی رسیده است به طوری که در حال حاضر خبرگزاری فارس، جزء رسانه‌های معتبر کشور است و در سطح منطقه و جهان مخاطبان بسیاری دارد.
وی افزود: خبرگزاری فارس، در منطقه و جهان مرجع خبری در زمینه تحولات ایران و منطقه به شمار می‌رود و به لحاظ شاخص‌های حرفه‌ای خبرگزاری اول کشور و بر اساس آمار جزء‌ 80 سایت خبری پرمخاطب دنیا است که چنین جایگاهی سرمایه‌ای برای نظام به شمار می‌رود.
به گزارش فارس،  در حاشیه برگزاری این مراسم، کتاب دستاوردهای کلان انقلاب در سطوح ملی، منطقه‌ای، جهانی و تاریخی از منوچهر محمدی و کتاب خلوت دلدادگان با موضوع آداب حضور در اعتکاف به انضمام توصیه‌های مقام معظم رهبری در این زمینه از آیت‌الله قرهی رونمایی شد.