kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷

52 شهید و 87 مجروح در انتخابات خونین عراق

همزمان با برگزاری انتخابات در عراق، تروریست‌ها با انفجار سه بمب در شمال شرق این کشور، 52 نفر را شهید و 87 تن دیگر را زخمی کردند.


به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز غیرنظامیان منطقه‌«سعدیه» استان «دیاله» هدف دو انفجار بمب قرار گرفتند که بر اساس آمارهای رسمی، این دو انفجار جان 22 نفر را گرفت و 37 زخمی برجای گذاشت.
یک بمب‌گذار انتحاری نیز با نفوذ به منطقه کردستان عراق، وارد ستاد انتخاباتی «اتحادیه میهنی کردستان عراق» در شهر خانقین شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، این فرد با انفجار کمربند انفجاری همراه خود، جان 30 نفر را گرفت.
شمار زخمی‌های این حمله نیز 50 نفر اعلام شده است.به گفته شاهدان، مردم زمانی هدف انفجار قرار گرفتند که سرگرم تماشای رای دادن «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور عراق، از تلویزیون بودند.
طالبانی که به دلیل بیماری در آلمان به سر می‌برد، در یکی از بیمارستان‌های این کشور رای خود را به صندوق انداخت.
حملات انتحاری توسط تندروهای تکفیری صورت می‌گیرد؛ این تندروها که هم‌اکنون در سازمانی موسوم به «داعش» متشکل شده‌اند، معمولا غیر عراقی هستند و توسط عربستان و قطر پشتیبانی می‌شوند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، عربستان عناصر داعش در عراق و سوریه را به موشک‌های زمین به هوا نیز مجهز کرده است.
در همین حال، «موفق الربیعی» مشاور امنیت ملی سابق عراق فاش کرد: 55 درصد عناصر انتحاری که در عراق دست به عملیات می‌زنند، تبعه عربستان هستند.
وی افزود: چک‌هایی از تروریست‌ها در بغداد کشف شده که امضای مدیران مالی و مسئولان دانشگاه‌های عربستان را بر خود داشته‌اند.
علی‌رغم حملات پرتلفات تروریست‌ها و مشارکت پررنگ دولت ریاض در این حملات ناجوانمردانه، مردم عراق از صبح امروز در سراسر این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند. تا امروز عراقی‌های مقیم خارج و پرسنل نیروهای مسلح به پای صندوق‌های رای رفتند و در انتخابات پارلمانی شرکت کردند.
در خارج از عراق مشارکت عراقی‌ها یک شکل نبوده است؛ در کشورهایی مثل ایران و لبنان این مشارکت گسترده بود، ولی دولت‌های قطر و عربستان مانع شرکت عراقی‌ها در انتخابات شدند.
اما در داخل عراق، 91/46 درصد نظامیان به پای صندوق‌های رای رفتند.
انتخابات پارلمانی مهمترین اتفاق سیاسی در عراق است، زیرا نخست‌وزیر که قدرتمندترین فرد این کشور به شمار می‌رود، توسط حزبی که بیشترین کرسی را در پارلمان به دست آورده، و یا توسط ائتلاف احزاب، تعیین می‌شود.
طبق پیش‌بینی کارشناسان، «نوری مالکی» برای بار سوم نخست‌وزیر عراق خواهد شد.
خبر دیگر اینکه، «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از برگزاری انتخابات در عراق، گفت که این انتخابات صلح و ثبات را در این کشور تقویت می‌کند.