kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰

هشدار ولایتی درباره تبعات شدید همه‌پرسی در کردستان عراق

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی معتقد است که اگر در عراق آرامش نباشد حتماً مقدمه یک جنگ خانگی بی‌انتهاست.


علی اکبر ولایتی در گفت‌وگو با تسنیم، با ‌اشاره به طرح همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، خاطرنشان کرد: رئیس‌ستاد ارتش آمریکا گفته بود که عراق باید 3 قسمت شود؛ کرد، سنی و شیعه که الحمدلله این طرح شکست خورد و معلوم است که هم دولت عراق و هم مردم مخالفند که بخشی از عراق مردمش یک‌دست شوند مثلا یکدست کرد باشند.
وی با ابراز اینکه شهرهایی در عراق هستند که انواع نژادها و پیروان مذاهب مختلف در آن زندگی می‌کنند، گفت: نمونه این شهرها کرکوک است. در بسیاری از نقاط عرب، کرد، سنی و شیعه با هم سالها و قرن‌ها با آرامش کامل کنار هم زندگی کرده‌اند حال اگر آرامش نباشد حتما مقدمه یک جنگ خانگی بی‌انتها است که امکانات انسانی و مادی و طبیعی کشور عراق را از بین می‌برد و از عراق چیزی بدتر از لیبی درست می‌کند.
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در عراق همه با هم با آرامش زندگی می‌کردند و این زمینه‌ای می‌شود برای سایر کشورها و به هر حال در عراق موفق نشدند و موفق نخواهند شد که بخشی از خاک عراق را به ‌بهانه همه‌پرسی جدا کنند. حکومت عراق نشان داده است که مقتدر است و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که چرا به‌ خلاف گذشته بیشتر کانون حملات ضدانقلاب به‌جای نهادهای وابسته به رهبری، شخص مقام معظم رهبری است و چه عاملی باعث شده مستقیم رهبری را مورد حمله قرار دهند، ابراز داشت: بی‌تردید ظرفیت‌های رهبری جمهوری اسلامی ایران در اداره کشور و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی زبانزد است.
ولایتی در ادامه این مطلب، با تصریح به اینکه غربی‌ها همه با هم جمع شدند برای اینکه منطقه ما را‌ اشغال کنند و خط مقاومت را بشکنند و خیال اسرائیل را راحت کنند، گفت: آنها در همه این عرصه‌ها شکست خوردند البته پس از یک مقاومت طولانی که سرسلسله این مقاومت مقام معظم رهبری بودند و این برایشان اثبات شده است. لذا از حمله غیرمستقیم دست برداشتند و مستقیم کار می‌کنند و این هم غیرمنتظره نیست لذا چرا نباید به رهبری حمله کنند وقتی منافعشان در منطقه با هدایت‌های درست مقام معظم رهبری به خطر افتاده است.