kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

کوتاه اقتصادی


*عملیات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مرکز مخابرات پردیس از تاریخ 30 شهریور ماه آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی و دیتای مشترکین در مرکز مخابرات پردیس با پیش شماره‌های 7628، 7629، 7626 در محدوده فاز 3 و 4 پردیس، بومهن، دماوند، رودهن، فیروز‌کوه، کمرد صنعتی، خرمدشت، تپه سیف، شمس‌آباد و ترقیان از ساعت 14 به مدت 6 ساعت دچار اختلال می‌شود.     
* عرضه ذرت دانه‌ای ۵ استان در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا آغاز شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، معاملات محصول ذرت دانه‌ای مشمول ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از استان‌های کرمانشاه، کردستان، قزوین، فارس و خوزستان از دیروز۲۹ شهریور ماه در بورس کالای ایران آغاز شد. پس از گشایش اولین نماد معاملاتی ذرت ماده ۳۳ از انبار صفری کرمانشاه، در روزهای آینده سایر انبارهای در حال پذیرش در بورس کالای ایران در این استان و سایر استان‌های مشمول گواهی سپرده کالایی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. گفتنی است اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت در سال ۹۶ در استان‌های کرمانشاه، کردستان، قزوین، فارس و خوزستان به صورت گواهی سپرده کالایی و در استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، همدان، هرمزگان، ایلام، کرمان و لرستان به صورت عرضه در بازار فیزیکی و یا پایلوت تلفیقی دو روش انجام خواهد شد.
* معاون بورس تهران با بیان اینکه شرکت بورس قصد دارد حداقل سالی یک بار نام شفاف‌ترین شرکت را اعلام و از آن تقدیر کند، گفت: برای این کار از دستورالعمل‌های انضباطی استفاده می‌کنیم، ولی هنوز روی معیارها به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. روح‌الله حسینی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: شرکت‌هایی وجود دارند که اصلاً به شکل مناسب و با کیفیت گزارشگری نمی‌کنند، ما اعلام می‌کنیم که کدام شرکت بیشترین شفافیت را داشته و کدام شرکت شفاف نبوده. وی اضافه کرد: این که شرکتی بخواهد کاملاً شفاف عمل کند، کار سختی نیست. فقط کافیست دستورالعمل‌های انضباطی و دستورالعمل‌های افشا را به درستی و با جزئیات انجام دهد. حسینی مقدم ادامه داد برخی از شرکت‌ها بی‌کم و کاست گزارشگری‌ها را انجام می‌دهند و در مقابل این گزارشگری درست منتی هم ندارند، آنها وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند و در مقابل شرکت‌هایی هستند که وضعیت گزارشگری مالی‌شان مناسب و با کیفیت نیست.
* تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور همکاری‌های دوجانبه میان شرکت ارزش‌آفرینان پاسارگاد (از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد) و صندوق ضمانت صادرات ایران، با هدف تسهیل و توسعه صادرات منعقد شد. به گزارش روابط عمومی بانک‌پاسارگاد، این تفاهم‌نامه در جلسه‌ای با حضور سیدکمال سیدعلی رئیس هیئت ‌مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، مجتبی کباری مدیر عامل شرکت ارزش‌آفرینان پاسارگاد و جمعی از مدیران و کارشناسان امضا شد. در این نشست، مدیرعامل صندوق ضمن تشریح امکانات جدید بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۶ که اخیراً توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، از فراهم بودن ظرفیت کشور برای صادرات غیر نفتی ۶۰ میلیارد دلاری خبر داد. وی در ادامه افزود: با بهبود شرایط بین‌المللی و همکاری گسترده دستگاه‌های مرتبط با صادرات غیرنفتی این مهم قابل تحقق است. سیدعلی تصریح کرد: امید است با تخصیص منابع قابل توجه صندوق توسعه ملی در حمایت از صادرات غیر نفتی و جذب فاینانس‌های خارجی شاهد توسعه صادرات غیر نفتی و در نهایت رشد اقتصادی کشورمان باشیم.
* بانک سینا به منظور اجرای بهینه طرح ضربتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان، سقف این تسهیلات در سال 96 را افزایش داد. به گزارش روابط عمومی بانک سینا، در راستای بسط و گسترش سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) و فراهم ساختن زمینه‌های ازدواج جوانان، این بانک از 24 مرداد 95 که به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج متصل شده، مبلغ 450 میلیارد ریال بودجه تا 15 شهریورماه سال جاری به این امر اختصاص داده که از این محل، تعداد 3610 فقره تسهیلات به مبلغ بیش از 378 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است. گفتنی است مبلغ 150 میلیارد ریال از مجموع بودجه اختصاصی در راستای طرح ضربتی تسهیلات ازدواج تصویب شد که طی این طرح تعداد 1124 فقره به مبلغ بیش از 117 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است. لازم به ذکر است این بانک همچنین تسهیلات با سود پایین را از طریق انعقاد قرارداد همکاری با استانداری‌های کشور، بنیاد علوی، کمیته امداد و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ریاست جمهوری با محوریت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به طرح‌های اشتغالزا در مناطق محروم اعطا نموده است.