kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

بی‌اعتنایی دولت به تبعات دکانداری در طرح کاهش نرخ سود بانکی(خبر ویژه)

محافل نزدیک به دولت، نسبت به اجرای متناقض طرح کاهش نرخ سود بانکی و تاثیرات منفی آن هشدار می‌دهند.


خبر‌آنلاین از قول آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی نوشت: نه فقط بانک‌ها و نهاد ناظر یعنی بانک مرکزی، که حتی مشتریان بانک‌ها نیز بند دوم این بخشنامه را فراموش کرده‌اند و تنها بر شق اول آن یعنی کاهش سود سپرده متمرکز شده‌اند این در حالی است که در بند دوم این بخشنامه تاکید شده است کارمزد تسهیلات بانکی نیز باید به 18 درصد کاهش یابد.
بغزیان با طرح این پرسش که دو هفته پس از اجرای این بخشنامه باید این سؤال مهم را پاسخ داد که میزان پایبندی بانک‌ها به بخشنامه ابلاغی چه در حوزه سود سپرده و چه در حوزه تسهیلات چقدر بوده است، ادامه داد: «اگر بانک‌ها تام و تمام، همه مفاد بخشنامه را اجرا کنند و قراردادهای جدید سپرده و تسهیلات را با نرخ‌های جدید منعقد کنند، آن وقت این احتمال می‌رود که به ورطه زیان بیفتند و همین زیان‌دهی تهدیدی بر سر راه تداوم اجرای بخشنامه باشد.»
وی در توضیح این مطلب افزود: «سؤال اساسی این است که بانکی که تعهد کرده تا شهریور 1397 سود 22 درصدی و 23 درصدی به سپرده‌گذار بدهد، چطور می‌تواند تسهیلات با کارمزد 18درصدی به مشتری پرداخت کند؟»
این استاد دانشگاه اضافه کرد: «بیم آن می‌رود بانک‌هایی که تعهدات این چنینی سنگین داشتند از اجرای بخش دوم بخشنامه یعنی اعطای تسهیلات با کارمزد 18 درصد سر باز بزنند که این اتفاق نوعی نقض غرض است و طبیعی است که هدف اصلی ابلاغ این بخشنامه یعنی کاهش قیمت تمام شده پول برای بخش مولد را نادیده می‌گیرد.»
او گفت: «انگار مسئله اساسی یعنی کارمزد تسهیلات فراموش شده و این بدان معنی است که ما هدف را گم کرده‌ایم و به حاشیه می‌پردازیم، اتفاقا درگیری با حاشیه مدت‌های طولانی است اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار ‌داده و لازم است ما بار دیگر اهدافمان از اجرای قوانین و برنامه‌های اصلاحی و... را بازخوانی کنیم.»
 در همین حال«تابناک» در گزارشی نوشت:
هرچند که بانک مرکزی کاهش سود سپرده‌های بانکی را در دستور کار خود قرار ‌داده ‌اما از کاهش سود تسهیلات در بانک‌های کشور حرفی به میان نیاورده است. آخرین بار کاهش نرخ تسهیلات بانکی در سال ۹۳ از سوی بانک مرکزی انجام شد و نرخ تسهیلات به صورت اسمی به ۱۸درصد رسید.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی در صورتی که بانک مرکزی به این موضوع رسیدگی ننماید این امکان وجود دارد که سرمایه‌های سرگردان به طرف بازارهای دیگری از جمله بازار مسکن نیز سوق داده شود که در شرایط موجود باعث ایجاد تورم حبابی خواهد شد که برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک است.
 جعفرزاده ایمن‌آبادی از نمایندگان حامی دولت در گفت‌و‌گو با تابناک با ‌اشاره به این موضوع اظهار داشت: دولت باید از سیاست یک بام و دو هوا به شدت پرهیز کند و صداقت در گفتار و عمل خود را به صورت عملی به مردم نشان دهد.
دولت نباید به شیوه‌ای عمل کند که اعتماد عمومی از بین برود و مردم تصور این را داشته باشند که دولت در بیان گفته‌های خود صداقت ندارد. زمانی که قرار است سود کاهش پیدا کند باید هم سپرده و هم تسهیلات با هم کاهش پیدا کنند، در غیر این صورت دکان باز کرده‌ایم و کاسبی برای خود درست کرده‌ایم.
این نماینده مجلس گفت: نمی‌شود سپرده‌ها را کم کرد اما تسهیلات را تغییر نداد، این دیوار بی‌اعتمادی ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: تنها مزیت این کار افزایش درآمد برای بانک‌ها از جیب مردم است، البته کاهش نرخ سود سپرده خسارت‌های دیگری نیز دارد و ممکن است باعث شود تا مردم به سمت سفته‌بازی سوق پیدا کنند، مردم به دنبال بازارهای دیگری از جمله زمین، مسکن، ارز و یا طلا خواهند رفت که باعث ایجاد تورم برای کشور خواهد شد.
وی گفت: دولت نباید وقتی می‌خواهد کاری را درست کند ۱۰ جای دیگر را خراب کند، سکه و ارز در روزهای گذشته تغییرات قابل توجهی داشته است، و این نشان می‌دهد که سیاست‌های پولی دولت در روزهای گذشته درست نبوده است.