kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

درخواست دیده‌بان حقوق‌بشر برای تحریم جهانی میانمار


سرویس خارجی -
دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به حملاتی که موجب فرار ۴۱۰ هزار روهینگیایی به بنگلادش و قتل‌عام هزاران مسلمان دیگر این کشور شده است،‌ خواستار تحریم‌های هدفمند علیه ارتش میانمار شد.
تازه‌ترین دور از خشونت‌ها در ایالت «راخین» در غرب میانمار از 3 شهریور شروع شده و بیش از 4000 کشته برجای گذاشته است. ناظران حقوق بشری و مسلمانان این کشور روهینگیایی می‌گویند، نیروهای امنیتی میانمار و بوداییان راخین موجی از خشونت با هدف بیرون کردن جمعیت مسلمانان این کشور به راه انداخته‌اند. ارتش میانمار تاکید دارد نیروهایش عملیات پاکسازی علیه «ارتش رهایی آراکان»، یک گروه شورشی روهینگیایی را اجرا می‌کنند اما شواهد نشان‌دهنده پاکسازی قومی مسلمانان است. مسئله‌ای که سازمان ملل نیز به آن اذعان کرده است.
در همین حال گروه دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، «نیروهای امنیتی میانمار محکومیت جهانی را نادیده می‌گیرند و زمان آن فرا رسیده تا تدابیر سخت‌تری اعمال شود تا دیگر ژنرال‌های میانماری نتوانند آن را نادیده بگیرند.»
 در بیانیه این گروه آمده: «شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای نگران اوضاع میانمار باید تحریم‌های هدفمند و یک تحریم‌ تسلیحاتی علیه ارتش این کشور برای پایان دادن به کمپین پاکسازی قومیتی خود اعمال کنند.» دیده‌بان حقوق بشر همچنین از کشورهای دنیا خواست تا ممنوعیت مسافرتی و توقیف دارایی علیه مقام‌های امنیتی میانمار که به نقض حقوق شهروندان متهم هستند، اعمال کنند. این سازمان همچنین درخواست کرده تا تحریم‌های تسلیحاتی موجود شامل فروش انواع تجهیزات نظامی، آموزش و همکاری شود، همچنین یک ممنوعیت برای تراکنش‌های مالی با شرکت‌های میانماری تحت کنترل ارتش اعمال شود.
سوچی مجبور به واکنش شد
در همین حال آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار به شدت تحت فشار است تا واکنش قاطعی نشان دهد. او همچنین قرار است امروز برای اولین بار درباره این بحران سخنرانی کند.  سوچی در یکی از اظهار نظرهای خود در مورد کشتار مسلمانان، این جنایات را از اساس انکار کرده بود. این موضع‌گیری باعث شد بیش از 400 هزار نفر با امضای طوماری خواستار پس‌گرفتن جایز صلح نوبل از وی شوند.
گزارش تکان‌دهنده اشپیگل
از سوی دیگر، هفته نامه‌اشپیگل در مطلبی به وضعیت بد و فاجعه بار پناهندگان مسلمان روهینگیا در اردوگاه پناهندگان بنگلادش پرداخته و نوشت: «صدها هزار روهینگیایی در اردوگاه‌های پناهندگان بنگلادش تحت شرایط فاجعه باری به سر می‌برند.» ‌اشپیگل در ادامه نوشت: «بیش از 400 هزار روهینگیایی در هفته‌های گذشته از میانمار و از طریق مرزها به بنگلادش فرار کرده‌اند. به گفته یک سخنگوی پلیس بنگلادش البته آن‌ها اجازه ندارند در این کشور آزادانه تردد کنند. این پناهندگان و اقلیت مسلمان در میانمار باید در اردوگاه‌های تعیین شده توسط دولت بنگلادش بمانند تا به کشور خود بازگردانده شوند.» همچنین براساس این گزارش، این پناهندگان نمی‌توانند از طریق مسیرهای جاده‌ای، آبی و یا ریلی از مکانی به مکان دیگر سفر کنند. همچنین از این پناهندگان خواسته شده که در خانه‌های خویشاوندان و یا دوستان خود ساکن نشوند. از مردم بنگلادش نیز خواسته شده روهینگیایی‌ها را نزد خود نپذیرند و همچنین رانندگان اتوبوس‌ها و کامیون‌ها هم نباید آن‌ها را سوار کنند. پلیس برای این منظور کنترل بازرسی‌هایی را در مسیرها قرار‌داده است. ‌اشپیگل در پایان نوشت: «روهینگیایی‌ها به عنوان یکی از اقلیت‌ها در دنیا هستند که بیش از همه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. بخش اعظمی از اکثریت بودایی‌ها در میانمار آنها را مهاجران غیر قانونی از بنگلادش می‌دانند، این در حالی است که نسل‌های مختلف روهینگیایی‌ها در میانمار زندگی می‌کرده‌اند.»