kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴

نمک دریایی در تمام دنیا آلوده است

یافته‎های جدید درباره وجود آلاینده‎های پلاستیکی در نمک دریایی سراسر جهان به نگرانی‌ها درباره آلوده شدن زنجیره غذایی انسان به مواد پلاستیکی زیانبار دامن زده است.


به گزارش روزنامه گاردین، نمک دریایی در سراسر جهان به سبب وجود ذرات پلاستیک آلوده شده است و این موضوع موجب نگرانی کارشناسان درباره گستردگی وجود ذرات پلاستیک در محیط زیست و راه یافتن آن به زنجیره غذایی از طریق نمک موجود در رژیم غذایی شده است.
در پی افشاگری‎های گاردین درباره وجود سطوحی از آلاینده‌های پلاستیکی در آب لوله‌کشی، بررسی‎های جدید نشان داده است ذراتی در نمک دریا در انگلیس، فرانسه، اسپانیا، چین و اکنون در آمریکا وجود دارد.
محققان معتقدند بیشتر این آلودگی از میکروفیبرها و پلاستیک‎های یک بار مصرف مانند بطری‎های آب بوجود می‎آید که بخش اعظم ضایعات پلاستیکی را تشکیل می‎دهند.
بر اساس اعلام سازمان ملل، هر سال تا 12میلیون و 700هزار تن پلاستیک وارد اقیانوس‎های جهان می‌شود که این مقدار، معادل انباشتن حجم زیادی پلاستیک به اندازه گنجایش یک کامیون در هر دقیقه در اقیانوس‌های جهان است.
در این پژوهش محققان یافتند، آمریکایی‎ها اگر به توصیه‌های پزشکی مسئولان بهداشت و درمان مبنی بر خوردن دو و سه دهم گرم نمک در روز عمل کنند، 660 ذره پلاستیک در سال وارد بدنشان می‎شود. با وجود این، بیشتر آمریکایی‌ها احتمالا مقادیر بیشتری نمک مصرف می‌کنند. مسئولان بهداشت و درمان معتقدند، 90 درصد آمریکایی‌ها بیشتر از نیاز نمک می‌خورند.
تاثیر وارد شدن پلاستیک در بدن مشخص نیست. دانشمندان به سختی تلاش کرده‎اند تاثیرات پلاستیک بر بدن انسان را بررسی کنند زیرا نمی‎توانند گروهی از انسان‌ها را پیدا کنند که در معرض این وضعیت قرار نگرفته باشند.
در بررسی گاردین مشخص شد هر دقیقه یک میلیون بطری پلاستیکی خریداری می‌شود در حالی که تلاش‌ها برای بازیافت بطری‌ها از سرعت تولید آن‌‎ها کمتر است. پیش‌بینی می‌شود میزان تولید بطری‌های پلاستیکی تا سال 2050 چهار برابر شود.