kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
مقام اسبق سیا:

برجام از لحاظ طراحی زودگذر نیست /نگاه دائمی در آن لحاظ شده است

مقام اسبق سیا تاکید کرد: برجام از لحاظ طراحی زودگذر نیست و برخلاف توافق‌های معمول بین‌المللی، نگاه دائمی در آن لحاظ شده است


«پال پیلار»، تحلیلگر پیشین مسائل خاورمیانه در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یادداشتی با‌اشاره به درخواست‌های مقامات رژیم صهیونیستی برای دائمی کردن برخی محدودیت‌های مندرج در برجام برای ایران، این درخواست‌ها را غیرمنطقی خوانده است.
رژیم صهیونیستی و مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا اخیراً از انقضای برخی محدودیت‌ها برای ایران، از جمله محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم انتقاد کرده و خواستار تمدید یا دائمی کردن آنها شده‌اند.
«پال پیلار» در یادداشتی در «نشنال‌اینترست» نوشته است: «معاهدات و توافق‌های بین‌المللی عموماً برای همیشه الزام‌آور و بازگشت‌ناپذیر نیستند. هیچ حکومتی نمی‌خواهد در سایه تغییرات احتمالی در فضای بین‌المللی و تغییرات رفتارها و اهداف سایر کشورها خودش و حکومت‌های ما بعدش را در معرض تعهدات دائمی قرار دهد».
وی اضافه کرده است: «اکثر معاهدات و توافقات بین‌المللی محدوده‌های زمانی آشکاری دارند و یا در آنها بندهایی وجود دارد که به کشورها اجازه می‌دهد بعد از اعلام قبلی از توافق، ظرف چند ماه خارج شوند».
به گزارش تسنیم، تحلیلگر پیشین سیا همچنین با‌اشاره به برخی از مفاد برجام می‌نویسد: «برجام از لحاظ طراحی زودگذرتر (از بقیه توافق‌های بین‌المللی) نیست و در آن از بسیاری جهات بیش از توافق‌های معمول بین‌المللی، نگاه دائمی لحاظ شده است».