kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
معاون امور روستاها و مناطق محروم رئیس‌جمهور خبر داد

آغاز واگذاری وام‌های 6 درصدی به روستاییان از مهرماه

معاون امور روستاها و مناطق محروم رئیس‌جمهور گفت: از مهرماه واگذاری وام‌ها با کارمزد 6 درصد به اهالی روستا آغاز می‌شود.



 سید ابوالفضل رضوی در آیین افتتاحیه جشنواره روستا در زنجان اظهار کرد: علاقه‌مندان برای ایجاد ‌اشتغال پایدار در روستاها می‌توانند از این وام‌ها برای ایجاد‌اشتغال در بخش‌های کشاورزی، خدمات، تولید پوشاک، سنگ‌های قیمتی، بسته‌بندی و ... استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد: روستائیان در صورت همکاری با شرکت‌های مشارکتی در اولویت قرار می‌گیرند.
معاون امور روستاها و مناطق محروم رئیس‌جمهور با ‌اشاره به ایجاد شهرک صنعتی در دهستان‌ها عنوان کرد: یک مجموعه خدماتی، درمانی، پزشکی، آموزشی نیز در هر روستا برای تقویت آموزش فرزندان روستائیان دایر خواهد شد.
  رضوی گفت: مجلس شورای اسلامی مرداد امسال لایحه یک و نیم میلیارد دلاری جهت ایجاد‌اشتغال در مناطق روستایی را تصویب کرد که به تایید شورای نگهبان هم رسید و رئیس‌جمهوری نیز 19 شهریور آن را برای اجرا ابلاغ کرد.
رضوی در حاشیه آیین افتتاحیه نخستین جشنواره روستا استان زنجان در جمع خبرنگاران افزود: تدوین آیین نامه این قانون نیز دیروز به اتمام رسیده و امروز یا در نهایت یکشنبه هفته آینده به دولت ارائه می‌شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور یادآور شد: به همین نسبت اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری جهت ایجاد‌اشتغال در مناطق روستایی، بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق‌های کارآفرینی امید و کشاورزی هم باید در ایجاد ‌اشتغال در مناطق روستایی مشارکت کنند که در این صورت رقم اعتبار برای ایجاد ‌اشتغال روستایی 2 برابر می‌شود.
وی افزود: علاوه بر این موارد، از اسفند سال گذشته با همراهی و هماهنگی بنیاد مستضعفان، 14 هزار میلیارد ریال وام با کارمزد هشت درصد به روستاییان در حال واگذاری است.
وی با بیان اینکه عزم دولت در تقویت تولید و ‌اشتغال در روستاها جدی است، گفت: امسال 280 تا 300 هزار شغل در سطح روستاهای کشور ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه موظف هستیم تا معدل ‌اشتغال پایدار روستایی، 384 هزار شغل در سال باشد، اظهار کرد: امسال ایجاد 280 تا 300 هزار شغل در دستور کار است، بنابراین باید تلاش کنیم در سال‌های بعد این میزان به بالای 400 هزار شغل در سال برسد تا به میزان معدل تعیین شده در برنامه ششم برسیم.
رضوی تصریح کرد: اگر متوسط سرانه ایجاد هر شغل را 400 میلیون ریال حساب کنیم، بنابراین سالانه نزدیک 150 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد‌اشتغال در مناطق روستایی نیاز داریم که باید مجلس شورای اسلامی به این مسئله توجه کند.
رضوی با بیان اینکه ایجاد ناحیه‌های صنعتی، احداث یک مجتمع فرهنگی، ورزشی، درمانی و خدماتی در هر دهستان، در دستور کار دولت است، اظهار کرد: با توسعه مدارس در روستاها و نیز ایجاد سرویس‌های رفت و آمد رایگان برای دانش‌آموزان روستایی، سعی در ارتقا کیفیت و تحقق عدالت آموزشی داریم تا دانشگاه‌های دولتی را که امروز به طور عمده شهرنشینان پر کرده‌اند، روستانشینان پر کنند.