kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹

آغاز کوچ پاییزه عشایر به دزفول

در آستانه فصل پاییز و با کاهش نسبی دمای هوا در مناطق ییلاقی،کوچ عشایر به شهرستان دزفول آغاز شد.


رئیس‌اداره امور عشایر دزفول گفت:کوچ عشایر از استان لرستان به دزفول آغاز شده و عشایر کوچرو هشت ماه از سال را در این شهرستان سپری خواهند کرد.
محسن پورفرخی با بیان اینکه بیش از یکهزار خانوار عشایری از مناطق ییلاقی استان لرستان از مسیر پل کول به دزفول کوچ می‌کنند گفت:پل کول مربوط به یکهزار و 700 سال پیش می‌باشد که 20 سال پیش تخریب شده و عشایر به اجبار برای عبور از رودخانه و دره از وسیله‌ای به نام «گرگر» استفاده می‌کنند.
وی افزود: مهم‌ترین ایل راه عبور عشایر مناطق ییلاقی لرستان به مناطق قشلاقی شهرستان از مسیر پل کول انجام می‌شود لذا جهت تسهیل تردد عشایر به این شهرستان مسیرشکافی پل کول که کاری بسیار سخت بوده انجام شده و در سال جاری نیز منتظر تامین اعتبار برای احداث پل هستیم تا با احداث پل تردد عشایر تسهیل شود.
وی ادامه داد: برای مسیر شکافی 3/5 کیلومتر از این مناطق سخت و سنگی 3 انفجار انجام شده و برای ساخت پل هشت میلیارد ریال دیگر نیاز است که امیدواریم در سال جاری تامین شود.
رئیس ‌امور عشایر شهرستان دزفول به مشارکت خیرین در مناطق عشایری دزفول ‌اشاره کرد و افزود: با مشارکت خیرین و موسسه مهر گیتی یک پل کابلی و چهار گرگر در این مسیر احداث شده است.
پورفرخی افزود: با احداث این پل و جاده سازی زمان کوچ عشایر به 10 روز کاهش می‌یابد و عشایر می‌توانند از وسیله نقلیه جهت تردد دام و احشام استفاده کنند.
وی گفت:پل کول 165 کیلومتر با شهر دزفول فاصله دارد و آخرین نقطه مرزی دزفول و استان لرستان می‌باشد ضمن اینکه برای رسیدن به این منطقه از شهر دزفول 10 ساعت زمان لازم است.
رئیس‌امور عشایر دزفول مهم‌ترین مشکل عشایر دزفول را نداشتن جاده دسترسی دانست و گفت: با احداث پل کول و جاده سازی بخشی از مشکلات این قشر تولید‌کننده رفع می‌شود.
وی با ‌اشاره به مشکلات مناطق عشایری دزفول از خیرین خواست با ساخت پل،جاده و گرگر در این مناطق محروم از عشایر حمایت کنند.
جمعیت عشایری دزفول چهار هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر می‌باشند.