kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

اشتغالزایی برای 20 نفر با همت نخبه اردبیلی



گروه اقتصادی-
یک نخبه اردبیلی با راه اندازی خط تولید ماشین‌های صنایع تبدیلی، موفق به اشتغالزایی برای 20 نفر به طور مستقیم و غیر‌مستقیم شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان، یک نخبه اردبیلی با ابداع دستگاه‌های متعددی اعم از دستگاه روغن‌گیری، میوه خشک‌کنی خانگی، میوه خشک‌کن نیمه صنعتی، میوه خشک‌کن دوار و دستگاه خلال سیب‌زمینی نیم‌پز، موفق به اشتغالزایی برای 12 نفر به طور مستقیم و هشت نفر هم به طور غیر مستقیم شده است.
براساس برخی گزارش‌ها، بین 25 تا 35 درصد محصولات کشاورزی  تولید شده در ایران هدر می‌رود، لذا از حدود 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور طی یکسال، از 25 تا 35 میلیون تن دور ریخته می‌شود.
این رقم که تقریبا معادل غذای 15 میلیون نفر است، بهانه‌ای شد تا حسن عبدالله‌زاده، به عرصه طراحی و راه‌اندازی خط تولید ماشین‌های صنایع تبدیلی وارد شود.
گفتنی است، در حالی که جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت جهان است، سهم کشورمان در هدر رفت غذای کل جهان 2/7 درصد می‌باشد که رقم بالایی محسوب می‌شود.
قابل ذکر است، با توجه به ضایعات بالای محصولات کشاورزی که در این زمینه می‌توان به ضایعات 30 درصدی در نان، 25 تا 30 درصدی در سبزیجات، 10 درصدی در برنج، 25 درصدی در خرما و... اشاره کرد، ضرورت وجود صنایع تبدیلی در کشور را دو چندان کرده است.
ضمن اینکه با توجه به خواص میوه‌های خشک که منبع غنی ویتامین‌های مختلفی هستند و هر 100 گرم میوه خشک تقریبا 250 کالری انرژِی و یک تا پنج گرم نیز پروتئین دارد، می‌توان با گسترش چنین فعالیت‌هایی به ارتقای وضع سلامت مردم هم امیدوار بود.   
هم اکنون محصولات حاصل از راه‌اندازی این خط تولید، به کشور‌هایی مانند تاجیکستان صادر شده و توانسته درآمد 9 میلیون تومانی در ماه را برای این خط تولید به ارمغان بیاورد.
علاوه بر این، قیمت میوه خشک‌کن خانگی این تولیدکننده 13 میلیون تومان و خشک‌کن نیمه صنعتی نیز 27 میلیون تومان عرضه می‌شود.