kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

کوتاه از سراسر جهان


عربستان
تسنیم : شخصیت مخالف و مشهور عربستانی، رژیم حاکم بر این کشور را «یک باند» توصیف کرده که «برای قوانین بین‌المللی احترامی قائل نیست» و «سیاست‌هایش از بغداد گرفته تا دمشق و بیروت شکست خورده است.» دکتر «مضاوی الرشید» از شخصیت‌های دانشگاهی و مخالف رژیم سعودی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشته: «رژیم سعودی گرایش قبیله‌ای دارد و با هر صدای مخالفی برخورد می‌کند.»
آمریکا
اسپوتنیک : استاد دانشگاه آمریکایی توئیت کرده: «مردم ایالت تگزاس به دلیل آنکه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به دونالد ترامپ رای دادند، حقشان است که گرفتار توفان سهمگین «هاروی» شوند.» این استاد دانشگاه تامپای آمریکا، بعد از انتشار این توئیت جنجالی و فشارهای مردمی مجبور شد از اظهاراتش عذرخواهی کرده و توئیت مذکور را پاک کرد.
عراق
الجزیره : حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق گفته «تصمیم استان کرکوک برای مشارکت در همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، تصمیمی ‌اشتباه  بوده است. نخست‌وزیر عراق همچنین تاکید کرد که همه‌پرسی اقلیم کردستان اقدامی غیرقانونی است و ارزشی ندارد. شورای استانداری کرکوک روز دوشنبه به مشارکت در همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق که قرار است ۲۵ سپتامبر آینده برگزار شود، رای داد.
مصر
مهر : «دیوید گوفرین»، سفیر رژیم صهیونیستی به همراه دیگر کارمندان این سفارتخانه بعد از یک غیبت 8 ماهه برای از سرگیری فعالیت هایشان به قاهره بازگشتند. سفیر رژیم صهیونیستی اواخر سال ۲۰۱۶ این کشور را به دلیل آنچه  «دلایل امنیتی» نامیده بود ترک کرد. «تل‌آویو» بعد از آن تمام کارمندان سفارتخانه‌اش را از مصر فراخواند، اما سفیر این رژیم همچنان در منصب خود باقی ماند و در قدس‌اشغالی به کارهایش رسیدگی می‌کرد.
بحرین
خبرگزاری بحرین‌: همزمان با شروع انقلاب مردمی در بحرین صفحه‌ای در سایت «ملتقی البحرین»،  روز ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ را به عنوان  روز «آمدن مردم بحرین به خیابان‌ها» معرفی کرد. دستگاه‌های امنیتی بحرین اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که صفحه مذکور در قطر ایجاد شده است. همچنین این دستگاه‌ها ورود گسترده طرف‌های دولتی قطر مثل «مسئولان دفتر امیر قطر» و گارد محافظتی و وزارت کشور قطر به سایت‌ها و انجمن‌های سیاسی بحرین را رصد کردند. آل‌خلیفه این اقدام دولت قطر را تلاش برای ایجاد آشوب و برهم زدن صلح داخلی و بافت اجتماعی در بحرین تفسیر کرده است.
ترکیه
حریت :  رئیس‌جمهوری ترکیه گفته:‌ «آیا رئیس‌جمهور کسی نیست که باید اطلاعات مهم و اسناد اطلاعاتی را دریافت کند؟ اگر رئیس‌اطلاعات به صورت مستقیم تحت امر رئیس‌جمهور نباشد،‌ کشور توانایی‌اش را در عملکرد مناسب از دست می‌دهد.» 25 اوت طی حکمی آژانس اطلاعات ملی ترکیه تحت فرمان رئیس‌جمهوری قرار گرفت، جمع آوری اطلاعات هم در این کشور در ارتش صورت می‌گیرد. براساس بخش دیگری از این حکم معاونت آژانس اطلاعات ملی ترکیه نیز از نخست‌وزیر گرفته شده و به رئیس‌جمهور اعطا می‌شود که این مسئله انتقادهای مخالفان را در پی داشت.