kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:

هیچ نوشتار و سخنی را بدون تحقیق و تفحّص نپذیریم

​استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه فضای مجازی، در واقع فضای حقیقی است نه مجازی، گفت: وقتی در فضایی اندیشه، نقل و انتقال بشود، فضای حقیقی است.


به گزارش رسا، آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق ابراز داشت: یكی از كلمات نورانی امام جواد(ع) این است كه فرمود هر كس گوش به حرف گوینده‌ای می‌دهد، دارد او را عبادت می‌كند! همانگونه که بیان شد منظور از این گفتن، تنها گفتن در قبال نوشتن یا رفتن و مانند آن نیست، بلکه اعمال و نوشته دیگران را نیز شامل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: فرمود اگر كسی گوش به حرف كسی بدهد، مقاله كسی را نگاه كند، روزنامه كسی را، سخن كسی را گوش بدهد، نوار كسی را گوش بدهد كه بخواهد آن را بپذیرد باید بداند دارد او را عبادت می‌كند اگر او ان‌شاءالله از خدا و پیغمبر بگوید، این كار او عبادت خداست و اطاعت پیغمبر، اگر خدای ناكرده او باطل می‌گوید او دارد شیطان را عبادت می‌كند. لذا این حدیث نورانی به این نكته‌اشاره دارد كه هرگز نباید هیچ نوشتار و گفتار و سخنی را بدون تحقیق و تفحّص بپذیریم.
آیت‌الله جوادی آملی به لزوم هوشیاری جامعه نسبت به فضای سایبری و اقوال و اخباری كه در این فضا پراكنده می‌شود،‌اشاره کرد و اظهار داشت: باید توجه داشته باشید که فضای مجازی، در واقع فضای حقیقی است نه مجازی، چراکه سیم حقیقت نیست تا بیسیم بشود مجاز! چهره تلویزیون و شیشه حقیقت نیست تا بی‌شیشه بشود مجاز، این فضا، فضای حقیقی است نه مجازی، وقتی در فضایی اندیشه، نقل و انتقال بشود فضای حقیقی است.
استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: اگر كسی مطالب این فضا را گوش می‌دهد و بی‌تحقیق می‌پذیرد خدای ناكرده دارد آن گوینده را عبادت می‌كند لذا هر گفتار و رفتار و نوشتاری را ما باید تحقیق كنیم. این سخن نورانی امام جواد(ع) است، اگر او از خدا و قیامت و پیغمبر(ص) می‌گوید، این شنیدن و خواندن و مطالعه كردن عبادت است و اگر معاذالله بر خلاف دین سخن می‌گوید، این دارد ابلیس را عبادت می‌كند.
مفسر قرآن کریم در فرازی از سخنان خود به ضرورت مأنوس بودن بیشتر افراد جامعه با قرآن و تفسیر آن پرداخت و بیان داشت: ما تا می‌توانیم این تفسیر قرآن را به هر اندازه‌ای كه استعداد داریم گوش بدهیم و با قرآن مأنوس باشیم، هیچ كس نگوید كه برای من سخت است! قرآن كریم راه ارتباطی‌مان را با بیانات نورانی اهل بیت(ع) روشن كرده است فرمود قرآن دو خصیصه دارد كه: یكی اینكه وزین است، پرمحتواست، این یك خصوصیت قرآن كریم است كه پرمحتواست بخش دیگر فرمود: (لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ) قرآن آسان است یعنی درست است وزین است اما سخت نیست، در عین حال آسان است و سُست نیست.