kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
رایزنی سرلشکر باقری با ۴ مقام عالیرتبه ترکیه

سوریه، کردستان عراق و مرزهای مشترک در صدر گفت‌وگوهای ایران و ترکیه

در جریان سفر ۳ روزه سرلشکر باقری به ترکیه، با ۴ مقام عالیرتبه نظامی و سیاسی این کشور دیدار و در خصوص موضوعات مهم دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی شد.


سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در جریان این سفر با 4 مقام عالیرتبه ترکیه ازجمله رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور، ارتشبد حلوصی آکار رئیس ستاد ارتش، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات (میت) دیدار و در حاشیه این سفر از برخی مراکز دیدنی و مذهبی ترکیه در دو شهر آنکارا و استانبول نیز بازدید کرد.
سرلشکر باقری در بدو ورود به آنکارا طی سخنانی با بیان اینکه ترکیه به‌عنوان یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مهمی در منطقه و دنیای اسلام برخوردار است، اظهار داشت: ما دارای روابط دوستانه چند صد ساله با کشور ترکیه هستیم و مرزهای امن و آرامی داریم، اما برای تبادل نظر و همکاری بیشتر درباره موضوعات نظامی و مسائل مختلف منطقه‌ای، مسائل مربوط به امنیت دو کشور، امنیت مرزها، مقابله با تروریسم لازم بود این سفر انجام شود.
همکاری برای امنیت در مرزها
در این دیدارها، اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقامات سیاسی و نظامی ترکیه تشریح و اعلام شده که ایران ظرف سال‌های گذشته اقدامات کارسازی را در جهت انسداد مرز و برخورد با قاچاق در انواع مختلف و برخورد با تروریست‌ها در این مناطق مرزی انجام داده و مرز کاملا آماده و امنی در سرحدات ایران وجود دارد.
با توجه به این که طرف ترکیه‌ای هم اقداماتی را درجهت انسداد و کنترل در مناطق مرزی آغاز کرده، مقرر شد ضمن هماهنگی‌های بیشتر، این اقدامات ادامه پیدا یافته و تکمیل شود.
طبق اعلام سرلشکر باقری، در جریان این سفر قرار شد در مورد مقابله با تروریسم در انواع مختلف نیز تبادل اطلاعات و همکاری‌های عملیاتی- آموزشی و نیز انتقال تجربیات انجام شود.
هماهنگی
در موضوع سوریه
بنا بر اخبار منتشر شده، در جریان دیدار رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان با مقامات ترکیه در مورد هماهنگی دو کشور در ایجاد آرامش و امنیت در سوریه در ابعاد مختلف بحث و تاکید شد که بر مبنای ساز و کاری که در آستانه دنبال می شود و بر اساس مذاکرات کارشناسی که در تهران و آنکارا بین مقامات سیاسی و کارشناسان انجام می شود، فرایند صلح سوریه دنبال شود. به گفته سردار باقری، مقامات ترکیه اعلام کردند که کاملا با این فرایند هماهنگ هستند و این کار دنبال خواهد شد.
تاکید بر مخالفت با استقلال
 اقلیم کردستان عراق
موضوع برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق نیز که قرار است در اوایل مهرماه برگزار شود، ازجمله موضوعات گفت‌وگو میان مقامات ایرانی و ترک در این سفر بوده است.
دو طرف بار دیگر تاکید کردند که برگزاری این همه‌پرسی اگر چنانچه اتفاق بیفتد، مبنایی برای آغاز یک‌سری تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد.
بنا بر اعلام سرلشکر باقری، مقامات دو کشور ایران و ترکیه تاکید دارند که چنین کاری امکانپذیر نیست و نبایستی صورت بگیرد. به اذعان کارشناسان، تبعات این رخداد، دامن کشورهای ایران، عراق و ترکیه را خواهد گرفت و این درحالیست که عربستان و رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین حامیان برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق هستند.
تهیه پیش‌نویس همکاری‌های دانشگاهی در حوزه دفاعی
سرلشکر محمد باقری در دیدار با نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه، با اشاره به پیوندهای عمیق فرهنگی، تاریخی و ژئوپلتیکی میان دو کشور، گفت: مرزهای ایران و ترکیه طی400 سال گذشته همواره مرزهای دوستی بوده و امیدوارم این سفر علاوه بر افزایش همکاری‌های دوجانبه، نقطه عطفی در گسترش همکاری‌های دفاعی طرفین باشد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان، تاکید کرد: پایبندی به دو اصل احترام بر تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها و  عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر می‌تواند تعیین‌کننده امنیت، صلح و ثبات برای همه کشورهای منطقه باشد.
تبادل دانشجو و اعزام ناوگروه
به سواحل دو کشور
سرلشکر باقری در گفت‌وگویی پیرامون نتایج عملی سفر خود به ترکیه نیز گفته است: در مورد مسائل نظامی بین دو طرف موافقت شد که همکاری آموزشی با هم داشته باشیم و تبادل دانشجو صورت گرفته و دوره‌های آموزشی مشترک برگزار شود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تصمیم بر رفت و آمد ناوگروه‌های دو طرف به کشورهای یکدیگر، اعزام ناظر به رزمایش‌های دو کشور و نیز هر گونه اقدامات لازم برای همکاری‌های نظامی را از جمله نتایج این سفر ذکر کرد.
به گزارش فارس سرلشکر باقری، در مجموع سفر به ترکیه را بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: در جریان این سفر بسیاری از مسائل مهم در ابعاد نظامی، دفاعی و امنیتی بین دو کشور مهم منطقه پایه‌گذاری شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.