kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
وزیر مهاجرت عراق:

نیمی از تمام آوارگان عراقی به خانه و کاشانه خود بازگشته‌اند

وزیر مهاجرت عراق اعلام کرده، حدود نیمی از آوارگان این کشور به خانه و کاشانه خود در مناطق آزاد شده از تروریست‌ها بازگشته‌اند.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «جاسم محمد جاف» وزیر مهاجرت عراق اعلام کرده: «از ژوئن سال 2014 (خرداد 1393) تاکنون پنج میلیون نفر بر اثر حملات داعش در عراق آواره شده بودند و از این تعداد، حدود دو میلیون و 100 هزار نفر به محل سکونت اصلی خود بازگشته‌اند.»به گفته وی «بدین‌ترتیب، شمار آوارگان باقی مانده در سراسر عراق، کمتر از دو میلیون و 900 هزار نفر است.»با آزادسازی «موصل» که حدود دو ماه قبل اتفاق افتاد، تروریست‌های داعش در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته‌اند. هم اکنون سه شهر «القائم» در استان «الانبار»، «الحویجه» در استان «کرکوک» و «تل‌عفر» در استان «نینوا» در اشغال داعش است.
عملیات تل‌عفر
در حالی که چند روزی است حملات هوایی ارتش عراق علیه مواضع داعش در شهر اشغالی «تل‌عفر» واقع در غرب «موصل» آغاز شده است، نیروهای حشدالشعبی به همراه نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق صبح دیروز با تجهیزات کامل، راهی تل‌عفر شدند.کارشناسان می‌گویند، در صورتی که به نیروهای حشدالشعبی اجازه داده شود مستقیماً وارد عملیات شوند، پیروزی علیه داعش، بسیار سریع خواهد بود و مردم تل‌عفر نیز کمترین آسیب را خواهند دید. ترکیب جمعیت تل‌عفر متشکل از ترکمان، کرد، عرب، شیعه، سنی و مسیحی است.در عملیات آزادسازی موصل که حدود دو ماه قبل به پایان رسیده، حشدالشعبی تحت فشار آمریکا، اجازه ورود به عملیات را نیافت و به همین خاطر، عملیات مذکور حدود 10 ماه طول کشید و جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی نیز غیرنظامیان را هدف قرار دادند.از تل‌عفر همچنین گزارش شده، همزمان با آغاز عملیات آزادسازی این شهر، هزاران نفر از ساکنان تل‌عفر آواره شده‌اند.
همه‌پرسی برای خودمختاری
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق تأکید کرده، جدا شدن منطقه کردستان عراق از دولت مرکزی، زمینه بروز اختلافات و مشکلات زیادی خواهد شد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عبادی گفته، این امر نه تنها به نفع کردها نیست، بلکه اختلافات و مشکلات را (به جای همکاری و هماهنگی) ایجاد می‌کند.
پیش از این «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرده بود که اوایل مهر ماه در این منطقه همه‌پرسی استقلال برگزار خواهد کرد.«عمار حکیم» رئیس جریان موسوم به «حکمت ملی» هم در دیدار با یک هیئت کردی، بر ضرورت وحدت عراق به عنوان تضمین حقیقی برای همه ساکنان این کشور و احقاق حقشان تأکید کرده است. «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق هم در دیدار با هیئت فوق، تأکید کرد که برگزاری همه‌پرسی حتی ممکن است به منافع خود کردستان عراق هم لطمه بزند.
سایر رویدادها
* پنتاگون اعلام کرد، میلیون‌ها دلار به پیشمرگان کرد کمک مالی کرده است تا با داعش بجنگند.
* اخبار منتشر شده در بغداد، حاکی است که «حاجم الحسنی» گزینه مورد حمایت واشنگتن برای نخست‌وزیری عراق است. الحسنی که در سال 2003 مسئولیت‌های متعددی در عراق داشته، به دوستی با آمریکا شهره بوده و سال‌های زیادی را در آمریکا زندگی کرده است.