kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

نمایشگاه بین‌المللی دمشق پس از 5 سال با مشارکت 43 کشور جهان افتتاح شد

با شکست گروه‌های تروریستی و بازگشت آرامش نسبی به سوریه، برای نخستین بار پس از پنج سال، نمایشگاه بین‌المللی دمشق با شرکت نمایندگانی از 43 کشور جهان در حال برگزاری است.


پس از پنج سال جنگ نیابتی آمریکا در سوریه که با هدف براندازی دولت «بشار اسد» راه افتاده بود، نمایشگاه بین‌المللی دمشق با مشارکت 43 کشور عربی و غیر عربی از جمله جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه آغاز به کار کرد.چیزی که در نمایشگاه قابل مشاهده بود، فضایی توأم با صلح آرامش بوده، به طوری که رسانه‌ها در گزارش‌های خود، برگزاری این نمایشگاه را نماد «پیروزی سوریه بر تروریسم» ذکر کرده‌اند.
این نمایشگاه که پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی سوریه بود، جزو بزرگترین نمایشگاه‌هایی است که در این کشور برگزار می‌شود. در مراسم افتتاح آن، «عماد خمیس» نخست‌وزیر سوریه به نمایندگی از «بشار اسد» رئیس‌جمهور، حضور یافت و در این مراسم، علاوه بر خمیس، شماری از وزیران دولت سوریه و سفیران کشورهای خارجی نیز حضور داشتند.جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، یونان، هند و انگلیس، از جمله کشورهای شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند. فعالیت این نمایشگاه تا چهارم شهریور ادامه می‌یابد.
دولت سوریه گام‌های متعددی برای تسهیل مشارکت هیئت‌های خارجی در نمایشگاه بین‌المللی دمشق برداشته است از جمله اینکه برخی از ایست‌های بازرسی ورودی شهر را برای جلوگیری از ازدحام برداشته و همچنین اتوبوس‌های رایگان را برای انتقال شهروندان سوری به شهر نمایشگاهی تدارک دیده است.
بازگشت امنیت به سوریه و در همان حال، افزایش حملات تروریستی در اروپا، حاکی از تغییر اوضاع به نفع ملت مظلوم سوریه و علیه غرب است. آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آنها سال 2011 با هدف براندازی دولت «بشار اسد»، یک جنگ نیابتی در سوریه راه انداخته‌اند. اما این توطئه نتیجه عکس داده است.
جنگ پایان یافته است
«بثینه شعبان» مشاور «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه اما به شبکه المیادین گفته «برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دمشق، نشانه پایان جنگ و آغاز بازسازی سوریه است.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، شعبان این را هم گفته که «ما در آغاز مسیر بازسازی سوریه قرار داریم.»
شعبان در ارتباط با اظهارات «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه مبنی بر اینکه ماه سپتامبر آینده (شهریور) شاهد آغاز تحولات در سوریه خواهد بود، تصریح کرده که «این تحول عملاً صورت گرفته است.» وی آغاز این تحول را آزادسازی شهر «حلب» دانست. وی از برخی کشورها خواست در محاسبات خود بازنگری کنند. شعبان گفته: «ارتش سوریه تروریسم را بیرون راند و عملیات را تا از بین بردن نهایی آن ادامه می‌دهد.»
نابودی 730 موضع داعش
به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرده، نیروی هوایی این کشور طی یک هفته گذشته 730 موضع داعش را در سوریه نابود کرده است. براساس این بیانیه، جنگنده‌های روسی توانستند شماری از عناصر داعش که قصد ورود به «دیرالزور» داشتند را نیز از بین ببرند.
پیشروی تا مرزهای اردن
نیروهای ارتش سوریه و مقاومت همچنین در تازه‌ترین پیشروی‌های خود در جنوب سوریه، برای نخستین بار پس از پنج سال توانستند به مرزهای اردن برسند. در جریان این پیشروی، 45 تروریست کشته و یا زخمی شدند و مناطق وسیعی آزاد شد.در بخش جنوبی استان «رقه» نیز چهار میدان گازی از کنترل داعش خارج شد و به دست نیروهای ارتش سوریه افتاد.در استان «حماه» نیز نیروهای ارتش موفق شدند داعش را در شرق شهر «السلمیه» محاصره کنند.
سایر رویدادها
* دی میستورا اعلام کرده، اواخر اوت (اوایل شهریور) مذاکرات آستانه در باره سوریه برگزار می‌شود.
* دولت سوریه با ارسال دو نامه برای رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، جنایات آمریکا در «رقه» را محکوم کرد. جنگنده‌های آمریکایی مناطق غیرنظامی رقه را مرتباً بمباران می‌کنند. دمشق در این دو نامه بار دیگر خواستار انحلال «ائتلاف بین‌المللی ضد داعش» شد.
* المیادین اعلام کرد، آمریکا به دنبال تشکیل نیروی زمینی برای مخالفان دولت دمشق است.
* گروه کردی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» اعلام کرد، نیروهای آمریکایی برای مدت مدیدی در شمال سوریه خواهند ماند.
* نخستین هواپیمای غیرنظامی سوریه پس از گذشت هفت سال، برای نخستین بار در شهر «بنغازی» لیبی به زمین نشست.