kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸

اهمیت توجه به پشتوانه‌سازی در والیبال

تیم ملی والیبال ایران با نمایشی مقتدرانه در آسیا برای ششمین‌بار به رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان صعود کرد، هر چند این صعود شیرین بود اما لزوم آن می‌رود در ادامه راه توجه بیشتری به جوانان شود.


تیم‌ ملی والیبال ایران در پایان رقابت‌های انتخابی قهرمانی جهان ۲۰۱۸ در منطقه آسیا موفق شد با کسب چهار پیروزی بلیت رقابت‌های جهانی را کسب کند. شاگردان ایگور کولاکوویچ پس از انجام چهار بازی توانستند با چهار پیروزی و بدون حتی یک ست باخته و کسب دوازده امتیاز مقتدرانه در صدر گروه B قرار بگیرند.
در این دوره از رقابت‌ها که در اردبیل برگزار شد، تنها حریف جدی ایران تیم چین بود. چین برای نخستین‌بار در طول تاریخ والیبال خود از یک مربی غیربومی استفاده کرد. رائول لوزانو که سال پیش سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران را برعهده داشت، چهار ماهی است که هدایت تیم چین را بر عهده گرفت.
ایران با اقتدار توانست چین را هم در دومین دیدارش در مرحله گروهی سه بر صفر شکست دهد. والیبال ایران در دور گروهی به هیچ تیمی حتی یک ست هم نداد. کره جنوبی با یک تیم جوان به این رقابت‌ها پا گذاشت.
پس از کسب نتایج ضعیف تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی ۲۰۱۷ که طرفداران والیبال را آزرده‌خاطر کرده بود، فدراسیون والیبال ایران برای جلب حمایت‌های دوباره مردم و آشتی والیبال دوستان با تیم ملی، به دنبال کسب بهترین نتایج با کولاکوویچ بود.
کولاکوویچ هم که با موج زیادی از انتقادات در مورد استفاده نکردن از جوانان در ترکیب تیم ملی و نیز کسب نتایج ضعیف متهم شده بود می‌خواست در انتخابی قهرمانی جهان، نتایج بد لیگ جهانی را به فراموشی بسپارد.
در این رقابت‌ها تیم ایران با ترکیبی کامل و با تمامی ستاره‌هایش پای به رقابت‌ها گذاشت و توانست بهترین نتیجه را در این رقابت‌ها کسب کند اما نکته آن‌جاست که کولاکوویچ تنها به پیروزی در هر بازی توجه دارد در حالی که والیبال ایران علاوه بر نتایج خوب، نیاز به پشتوانه‌سازی نیز دارد.
تمرکز کامل مرد صرب والیبال ایران بر پیروزی در هر دیدار قابل ستایش است اما کیفیت مسابقات نشان داد که در برخی پست‌ها باید به آینده توجه کرد.رشد والیبال در سال‌های گذشته باعث شد تا همگان به این نتیجه برسند که ایران در رشته‌های تیمی هم می‌تواند در جهان ورزش حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد ولی این پیشرفت نباید مقطعی باشد و باید در طول مسیر به جوانان بیش از گذشته توجه نمود.