kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۵۴۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
هشدار بی‌سابقه نیویورکر

آمریکا در آستانه جنگ داخلی است/900 گروه نژادپرست در این کشور فعالند

یک مجله آمریکایی با بیان اینکه «در حال حاضر ۹۰۰ گروه نژادپرست در حال فعالیت در آمریکا هستند»، احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور را «قریب‌الوقوع» دانسته است.

سرویس خارجی-

ناآرامی‌هایی که در نهایت به جنایت روز شنبه «شارلوتزویل» ایالت ویرجینیا منجر شد و طی آن یک نژادپرست طرفدار برتری سفیدها  با زیر گرفتن مردم شرکت‌کننده در تظاهرات یک زن را کشت و 19 نفر  را زخمی کرد، بار دیگر گدازه‌های آتش‌فشان نیمه فعال نژادپرستی را به بیرون پرت کرد و این مسئله را به موضوع روز رسانه‌ها تبدیل کرد.
«نژادپرستی» با تاریخ آمریکا عجین شده و گریزی از آن نیست؛ هر روز نیز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. طی چند سال اخیر یکی از جلو‌ه‌های بارز نژادپرستی کشتار هدفمند سیاهان بود. اعتراضات نیز  در این زمینه تحت عنوان جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» نه تنها  تاکنون به جایی نرسیده بلکه در برخی موارد پلیس‌های قاتل حتی تشویق نیز شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد آمریکا  بیش از  2 میلیون و 200هزار زندانی دارد و 4 میلیون و 800 هزار نفر نیز به قید وثیقه آزاد هستند و  بیشترین تعداد زندانیان آمریکایی را سیاهپوستان تشکیل می‌دهد. در  مناطق سیاهپوست‌نشین شهرهای آمریکا، از هر پنج جوان سیاهپوست چهار نفر در طول زندگی خود ممکن است به اتهام‌های مختلف دستگیر و گرفتار نظام قضایی شوند. کارشناسان علت این مسئله را نژادپرستی پلیس و دستگاه قضایی آمریکا می‌دانند.
برخی کارشناسان نیز معتقدند روی کارآمدن ترامپ از نشانه‌های بارز قدرت گرفتن جنبش نژادپرستی در جامعه آمریکا است. از زمانی که ترامپ روی کار آمده طی 6 ماه گذشته حملات به سیاهان، مهاجران و اقلیت‌های مذهبی و به خصوص مسلمانان افزایش چشمگیری داشته است. به همین دلیل نیز در تظاهرات چند روز گذشته، معترضان نوک پیکان حملات خود را طرف ترامپ گرفتند و خواستار برکناری وی به عنوان «رئیس نازی‌ها» شدند.
اما نشریه آمریکایی «نیویورکر» پا را از هشدار عادی فراتر گذاشته و با ارائه آماری از فعالیت 900 گروه نژادپرست  در آمریکا نوشته، این کشور در آستانه «جنگ داخلی» قرار دارد. نیویورکر می‌نویسد: «چند روز بعد از خشونت‌‌ها و کشتارهای جنجالی و نژادپرستانه در ویرجینیا، فرماندار «تری مک‌‌آیلیف» پرسید: «چطور به اینجا رسیدیم؟ اما مرتبط‌ترین سؤال بعد از حوادث شارلوتزویل و سایر رویدادهای مرگبار در فرگوسن، چارلستون، دالاس، بالتیمور و الکساندریا این است که؛ آمریکا به‌سمت کدام مسیر در حال حرکت است؟»
به گزارش تسنیم در ادامه این گزارش آمده است: «مخاطراتی که در حال حاضر پیشِ‌روی آمریکا قرار دارند، فراتر از وقوع دوره‌های خشونت در این کشور هستند. یک مرکز پژوهشی در آمریکا در گزارش ماه فوریه( بهمن ماه) خود اعلام کرده که در حال حاضر بیش از 900 گروه نفرت‌پراکن در آمریکا در حال فعالیت هستند، و این رقم رو به افزایش است.»
در این تحلیل همچنین آمده: «در گفتمان‌های سیاسی، ثبات آمریکا موضوعی است که بیش از پیش در محافل پشت‌پرده مطرح می‌شود. چند وقت پیش، گفت‌وگویی با «کیث ماینس» درباره شورش‌ها در آمریکا داشتم. ماینس، در نیروهای ویژه ارتش آمریکا، سازمان ملل و وزارت خارجه آمریکا انجام وظیفه کرده و جنگ‌های داخلی در سایر کشورها اعم از افغانستان، کلمبیا، السالوادور، عراق، سومالی و سودان را به‌چشم دیده است. او بعد از 16 سال به واشنگتن برگشت و دید شرایطی که در کشورهای خارجی باعث ایجاد درگیری می‌شوند، اکنون در کشورش به‌عیان قابل رؤیت هستند؛ «تحلیلگر نیویورکر» در ادامه اضافه کرد: «در ماه مارس، ماینس یکی از چندین کارشناس امنیت ملی بود که در مصاحبه‌ای با فارین‌پالیسی به سؤالی درباره اینکه خطر جنگ داخلی را چند درصد می‌بیند، پاسخ داد. او در آن مصاحبه گفت که این احتمال را برای 10 تا 15 سال آینده 60 درصد برآورد می‌کند.» ماینس سپس بر اساس تجربیاتش در جنگ‌های داخلی در سه قاره مختلف به پنج شرط که پیش‌بینی‌اش را تایید می‌کند اینگونه اشاره می‌کند: «دوقطبی‌‌های ملی‌گرایانه بدون هیچ محمل خاص برای حل‌وفصل اختلاف؛ پوشش‌های رسانه‌ای تفرقه‌افکن؛ تضعیف نهادهای حاکمیتی به‌ویژه کنگره و قوه قضائیه؛ ضعف مسئولیت میان رهبران سیاسی و مشروعیت‌بخشی به خشونت.»