kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۱۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲

خبرگزاری ایسنا از اختلاف در تیم اقتصادی دولت یازدهم خبر داد

خبرگزاری حامی دولت ایسنا از قول یک کارشناس اقتصادی با اذعان به اینکه در دولت یازدهم چند فرمانده با چند نظر مختلف برای اقتصاد کشور تصمیم می‌گرفتند، از اختلافات تیم اقتصادی حسن روحانی پرده برداشت.


وحید شقاقی در گفت‌وگو با خبرگزاری حامی دولت ایسنا، درباره‌ تیم اقتصادی در دولت دوازدهم اظهار داشت: کسانی که مسئولیت تیم اقتصادی دولت دوازدهم را به عهده می‌گیرند باید بدانند که در این دولت کار سختی پیش روی سیاست‌گذاران وجود دارد، چرا که اکنون نوبت به اصلاحات ساختاری نهادی در اقتصاد ایران فرا رسیده است.
وی افزود: دولت دوازدهم باید دست به جراحی در حوزه‌های بانک، مالیات، یارانه و غیره بزند و این جراحی نیاز به جراحان قدر دارد که باید بررسی کنیم و ببینیم تیم اقتصادی که دولت معرفی کرده است می‌تواند این جراحی را انجام دهد یا خیر. به نظر من در تیم اقتصادی دولت گزینه‌های بهتری نسبت به آنچه رئیس‌جمهور در کابینه دوازدهم معرفی کرده برای این جراحی وجود داشتند.
این اقتصاددان با طرح موضوع اهمیت دادن به جایگاه وزیر اقتصاد در تیم اقتصادی دولت، بیان کرد: بعضا مطرح می‌شود که وزیر اقتصاد محدودیت‌هایی دارد و برخی تصمیم‌گیری‌های کلیدی از حیطه اختیارات وی خارج است. به نظر من یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در دولت دوازدهم اصلاح شود همین مسئله است.
شقاقی ادامه داد: باید هدایت و رهبری اقتصاد کشور را به وزیر اقتصاد سپرد. اگر قرار باشد چند فرمانده با چند نظر مختلف برای اقتصاد کشور تصمیم بگیرند، وضعیت نابسامان خواهد شد؛ اتفاقی که در چهار سال گذشته رخ داد.
وی درباره‌ ویژگی‌های وزیر اقتصاد در شرایط خطیر اقتصادی در دولت دوازدهم، افزود: وزیر اقتصاد ابتدا باید جرات تصمیم‌گیری داشته باشد که بتواند دست به جراحی بزند. همچنین باید دانش و مدیریت اقتصادی بداند که بتواند اصلاحات ساختاری را از زوایای متعددی بررسی و اعمال کند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این اصلاحات ساختاری نیازمند یک تیم هماهنگ است و باید دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که تیم اقتصادی با همدیگر هماهنگ باشند و در آخر نیز باید یک نقشه راه وجود داشته باشد که وزیر اقتصاد بر مبنای آن اولویت‌هایش را مشخص کرده و بداند از کجا شروع کند و بداند به کجا باید برسد.
وی با تاکید بر اهمیت مسئله‌ اقتصاد در دولت دوازدهم گفت: به نظر من حتی رئیس‌جمهور در وزارت امور خارجه هم به جای وزیر امور خارجه باید یک اقتصاددان به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد تا سفرای خود را به گونه‌ای انتخاب کند که در کشورهای خارجی به دنبال جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی باشند و بتوانند برای مبادلات اقتصادی کشور اقدامات لازم را انجام دهند.
این اقتصاددان در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی اکنون وظیفه دارد بررسی کند آیا تیم اقتصادی که دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است این ویژگی‌ها را دارند یا خیر؟ هرچند که به نظر می‌رسد گزینه‌های بهتری برای تیم اقتصادی دولت وجود داشته باشد.
شقاقی درباره‌ نقاط قوت و ضعف مسعود کرباسیان که به عنوان وزیر اقتصاد دولت دوازدهم معرفی شده، خاطر نشان کرد: کرباسیان بیشتر در سوابق خود حضور در معاونت وزیر نفت، وزیر صنعت و وزیر اقتصاد را دارد و به این ترتیب پیش‌تر جزو مدیران اقتصادی کشور بوده ولی درباره نقاط ضعف ایشان هم باید بگویم که به دلیل نداشتن دانش اقتصادی در میان اقتصاددانان برای پذیرفتن پست وزارت امور اقتصادی و دارایی مقبول نیست که البته به نظر من اگر از مجلس شورای اسلامی رای بگیرد باید این مشکلش را با بهره‌گیری از مشاوران اقتصادی پر کند.
گفتنی است، طی روزهای گذشته اکبر ترکان (مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی) از عدم حضور طیب نیا در جایگاه وزیر اقتصاد به دلیل مشکل قلبی‌اش خبر داده بود که یک مقام آگاه در وزارت اقتصاد در واکنش به این سخنان، اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد برای پوشاندن حقیقت، به دنبال مباحث فرعی و حاشیه‌ای بوده که قطعا درست نیست و مانع از واقعیت‌های موجود عدم حضور طیب‌نیا در وزارت اقتصاد نمی‌شود.
وی با رد مشکل قلبی طیب‌نیا و اظهارات گفته شده، تصریح کرد: وزیر اقتصاد در سلامت کامل بوده و مباحث مطرح شده برای نمایان نشدن برخی اختلافات و دیگر مسائل است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در رسانه‌ها و افکار عمومی به کرات موضوع هماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم مطرح شده بود، عنوان کرد: یکی از خواسته‌های طیب‌نیا برای حضور در کابینه دولت دوازدهم نیز فراهم شدن چنین بستری بود که به دلیل برخی مخالفت‌ها، این مسئله و اتمام کار نیمه تمام فراهم نشد.
اظهارات بالا جدای از اینکه نشان می‌دهد اختلافات در مجموعه اقتصادی دولت طی چهار سال گذشته وجود داشته، بیانگر این حقیقت نیز هست که در ادامه نیز چندان امید خاصی برای هماهنگی مجموعه اقتصادی دولت نمی‌توان متصور شد، چراکه طیب‌نیا با توجه به همین موضوع عطای وزارت را به لقایش بخشیده است.