kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
رئیس ‌سابق اتاق ایران:

طیب‌نیا حرف‌هایی زد که نباید می‌زد


رئیس‌سابق اتاق ایران نوشت: تنها ایراد طیب‌نیا شاید کم تجربگی‌اش در تنظیم برخی مناسبات بود، شاید حرف‌هایی را زد که نباید می‌زد. شاید دست به قلم‌هایش به موقع نبود و شاید هم از دید بزرگان، کم «هماهنگ» بود.
محسن جلال پور در واکنش به عدم حضور علی طیب نیا در کابینه دولت دوازدهم به عنوان وزیر اقتصاد در کانال تلگرامی خود نوشت: «در طول چهار سال حضور علی طیب‌نیا در وزارت اموراقتصادی و دارایی، همواره با او در ارتباط بودم. امروز که می‌دانم وزیر اقتصاد نیست و احتمالا دیگر هیچ پستی را قبول نخواهد کرد، می‌خواهم کمی راحت‌تر درباره‌اش بنویسم...
آن روز که نمایندگان مجلس نهم به حکم «طبیب تورم» با بیشترین رأی اعتماد به استقبالش رفتند، تصورم این بود که فرد دانشگاهی جوان، به زودی از راهروهای تودرتوی عمارت باب‌همایون، گیج و سرگردان به خانه بازخواهد گشت. تورم بالا، رشد منفی، خزانه خالی، بازارهای بی‌ثبات و انتظارات زیاد. او چگونه می‌توانست بر این مشکلات فائق آید؟
رفته‌ رفته وزیر دانشگاهی بر اوضاع مسلط شد. در ستاد اقتصادی دولت، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. در وزارت‌خانه هم جز یکی دو انتصاب‌اشتباه، خطایی مرتکب نشد. در سیاست‌گذاری، معقول و منطقی نشان داد جز این‌ که برای امضای برخی مصوبات، وسواس نشان داد...
علی طیب‌نیا در مجموع به سهم خود در کاهش تورم و بازگرداندن ثبات به اقتصاد ایران تلاش زیادی کرد. او قبل از اینکه وزیر شود، تنها یک استاد اقتصاد کلان بود. امروز اما یک اقتصاددان با تجربه است...
تنها ایراد طیب نیا شاید کم تجربگی‌اش در تنظیم برخی مناسبات بود. شاید حرف‌هایی را زد که نباید می‌زد. شاید دست به قلم‌هایش به موقع نبود و شاید هم از دید بزرگان، کم «هماهنگ» بود.»
گفتنی است، رفتن علی طیب‌نیا از دولت روحانی حرف و حدیث‌هایی درباره ناهماهنگی و وجود جریان‌های ناهمسو در دولت در پی داشته است.
اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «مشکل قلبی طیب‌نیا باعث شد که وی از حضور در کابینه دوازده انصراف دهد و معاون او جایگزینش شود.»
اما بلافاصله یک منبع آگاه در وزارت اقتصاد به این اظهارات واکنش نشان داد و با رد اظهارات ترکان، گفت: «یکی از خواسته‌های وی وجود تیم هماهنگ اقتصادی بود که محقق نشد.»
این فرد مطلع با بیان اینکه «وزیر اقتصاد در سلامت کامل بوده و مباحث مطرح شده برای نمایان نشدن برخی اختلافات و دیگر مسائل است»، گفته است: «برخی افراد برای پوشاندن حقیقت، به دنبال مباحث فرعی و حاشیه‌ای بوده که قطعا درست نیست و مانع از واقعیت‌های موجود عدم حضور طیب نیا در وزارت اقتصاد نمی‌شود.»
شایان ذکر است که طیب نیا از جمله 4 مسئولی بود که سال 95 در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار اجرای سیاست‌های خروج از رکود شده بودند.