kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
فیصل مقداد:

ترکیه 400 هزار تروریست را با پول و سلاح راهی سوریه کرده است

معاون وزیر خارجه سوریه می‌گوید آنکارا طی سال‌های گذشته اجازه داد بیش از 400 هزار تروریست با پول و سلاح از خاک ترکیه وارد سوریه شوند.


«فیصل مقداد» در گفت‌وگو با پایگاه «العهد»، اظهار داشت: دولت ترکیه اجازه داد بیش از 400 هزار تروریست با پول و سلاح و تجهیزات، از این کشور وارد سوریه شوند و آن را به ویرانه تبدیل کنند. این پول و سلاح را کشورهای خلیجی (کشورهای حاشیه خلیج فارس) در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند.مقداد با بیان اینکه «تروریست‌ها ضمن سیطره بر سوریه و چاه‌های نفت و گاز و منابع کشاورزی آن، اقدام به قاچاق ثروت‌های این کشور و انتقال آنها به ترکیه و کشورهای دیگر کرده‌اند، تصریح کرد: «ما از این کشورها (ترکیه، قطر، عربستان و دیگر حامیان تروریسم) به خاطر جنایت‌هایی که در حق ملت سوریه مرتکب شده‌اند، حسابرسی خواهیم کرد.»معاون وزیر خارجه سوریه درباره «نقش آمریکا» در بحران کشورش نیز گفت: «اظهارات مقامات دولت جدید آمریکا، سیاست‌های همیشگی این کشور در منطقه را برملا می‌کند. ما از پیش اعلام کرده بودیم که آمریکا از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کند و سیاست‌های ویرانگر و غیرقابل قبولی را در پیش گرفته است... اکنون آمریکا به همان نتیجه‌ای رسیده که چند سال قبل ما هشدارش را داده بودیم. (در آن زمان ما) می‌گفتیم که حمایت از مخالفان به معنای حمایت از تروریسم است و با قطعنامه‌های شورای امنیت تضاد دارد... این اتفاق به مزدوران آمریکا هم این درس را داد که نباید به واشنگتن اعتماد کرد.»معاون وزیر خارجه سوریه در این مصاحبه که پنجشنبه در العهد منتشر شد، در پاسخ به سؤالی درباره برخی تلاش‌ها برای وادار کردن متحدان ارتش سوریه مانند مقاومت حزب‌الله برای خروج از منطقه جنوب سوریه نیز گفت: «با اطمینان می‌گویم که این تلاش‌ها نتیجه نداد و ارتش سوریه و مقاومت و همه کسانی که از ارتش سوریه حمایت می‌کنند، زیر بار هیچ شرط و شروطی در زمینه مبارزه با تروریسم و حمایت از امنیت و ثبات سوریه نخواهند رفت، چون مقاومت و دیگر گروه‌های حامی سوریه اعم از دوستان روسی و ایرانی‌مان، در چارچوب حاکمیت سوریه و تصمیم‌گیری‌های دولت سوریه فعالیت دارند.»مقداد تصریح کرد: «ما همان‌طور که قبلاً هم گفتیم از کاهش درگیری حمایت می‌کنیم و خط قرمزهای ما آن است که حضور هیچ نیروی بیگانه‌ای را در خاک سوریه نمی‌پذیریم، مگر اینکه با اجازه دولت سوریه باشد. ما ائتلاف غربی به رهبری آمریکا را غیرقانونی می‌دانیم. آنها در سوریه مرتکب جنایت‌های زیادی در حق مردم سوریه می‌شوند و این خط قرمز ماست. خط قرمز دوم ما مربوط به نقش‌آفرینی اسرائیل (در سوریه) است. با این وجود از برقراری امنیت و ثبات و فراهم شدن فرصتی برای مصالحه ملی چه در جنوب یا شمال و وسط کشور حمایت می‌کنیم.»
ادامه حمایت از تروریسم
«واسیلی بننزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اما در نشست ویژه شورای امنیت با موضوع «مبارزه با تروریسم» اعلام کرد، اطلاعات موثقی در اختیار دارد که ثابت می‌کنند، سرویس‌های امنیتی برخی کشورها در سازماندهی و انتقال تسلیحات نظامی برای گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و شمال آفریقا (همچنان) فعال هستند. وی بدون آنکه نام کشوری را ذکر کند، افزود: «روسیه آماده است این اسناد را در اختیار همه قرار دهد.»
سایر رویدادها
* وزارت دفاع روسیه از آغاز آتش‌بس میان نیروهای دولتی و مخالفان دمشق در شمال استان «حمص» خبر داد. این آتش‌بس در چارچوب توافق کاهش تنش که در آستانه به امضاء رسید، صورت می‌گیرد.
* ارتش سوریه و شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، اتاق عملیات مشترک ایجاد کرده‌اند.
* «عادل‌الجبیر» وزیر خارجه عربستان با «ریاض حجاب» هماهنگ کننده مذاکرات مخالفان دولت دمشق، دیدار و بر حمایت از مخالفان (تروریست‌ها) تأکید کرد.
* سازمان ملل اعلام کرده، جهان باید جنایت داعش را نسل‌کشی بخواند.
* ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در پیشروی‌های خود، مناطق جدیدی را در جنوب استان «رقه» آزاد کردند.