kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
با وجود وعده عباس آخوندی

بانک مسکن توسعه‌ای نشد

یک مقام مسئول بانکی با اشاره به اینکه بانک مسکن، هنوز یک بانک توسعه‌ای نیست، اعلام کرد: بسترها و زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نیست.


به گزارش خبرگزاری مهر، از زمان روی کارآمدن عباس آخوندی در دولت یازدهم، همواره یکی از شعارهای مطرح شده در برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه مسکن، تلاش برای تبدیل بانک مسکن به یک بانک توسعه‌ای بود؛ اما هیچ‌گاه تعریف مشخصی از سوی وزارت راه و شهرسازی در زمینه بانک توسعه‌ای داده نشد. حتی در قانون بودجه سال 95 نیز این موضوع گنجانده شد تا توسعه‌ای شدن بانک مسکن، رنگ و بوی قانونی بگیرد؛ با این حال همچنان اجرایی شدن این ایده مغفول مانده و علی‌رغم آنکه بانک مرکزی، توسعه‌ای بودن بانک مسکن را در وب‌سایت رسمی خود آورده، اما نه مسئولان بانک مسکن و نه مدیران وزارت راه و شهرسازی، از وضعیت موجود این بانک راضی نیستند و آن را از نظر بانک مرکزی، یک بانک تجاری می‌دانند که باید ترازنامه سالانه‌اش مانند سایر بانک‌ها در خصوص عملیات‌های بانکی، مثبت باشد.
به همین دلیل، علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگویی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی، پیگیر توسعه‌ای شدن بانک مسکن از طریق اخذ مصوبه از هیئت دولت است.
به همین دلیل علی چگنی در گفت‌وگویی اعلام کرد که این وزارتخانه، همچنان پیگیر توسعه‌ای شدن بانک مسکن از طریق اخذ مصوبه از هیئت دولت است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص گفت:‌ در حال حاضر، توسعه‌ای شدن بانک مسکن در دستور کار دولت است؛ به نحوی که بانک مرکزی باید نظام‌نامه و ضوابط بانک توسعه‌ای را تدوین و ارائه کند تا در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گیرد و چارچوب‌‌های آن تعیین شود که امیدواریم این برنامه در سال جاری محقق شود.
در این رابطه، محمدعلی دهقان‌دهنوی، عضو جدید هیئت مدیره بانک مسکن درباره اینکه چرا مدیران این بانک و وزارت راه و شهرسازی به دنبال توسعه‌ای شدن بانک مسکن هستند؟ و آیا تعاریف بانک مرکزی و بانک مسکن در خصوص بانک توسعه‌ای با یکدیگر اختلاف دارد؟ اظهار داشت: قبل از هر چیز باید دانست که واژه «بانک توسعه‌ای» یک تعریف جهان‌شمول، استاندارد و فراگیر ندارد که اگر گفته شود بانکی دارای چنین شرایط و مشخصاتی بود، یک بانک توسعه‌ای است.
وی افزود: به عنوان مثال در چالش بر سر دولتی یا خصوصی بودن بانک توسعه‌ای، می‌بینیم که اکثر بانک‌های توسعه‌ای در کشورهای مختلف دولتی هستند؛ اما در برخی کشورها هم دیده شده که سهام آن به صورت ترکیبی است.