kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۳۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴

35 چشمه مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد خشک شدند

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 35 تا 40 درصد چشمه‌های آب مناطق مرتفع عشایرنشین این استان خشک شده و یا در حال خشک شدن هستند.

یاسوج- خبرنگار کیهان:

مجید علی‌پور گفت: این میزان معادل بیش از 4 هزار خانوار یا بیش از 50 هزار رأس دام است.
وی از خشک شدن بیش از 210 چشمه آب آشامیدنی در مناطق ییلاقی عشایر در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و تصریح کرد: برای نخستین بار بعد از انقلاب در مناطق ییلاقی در حال آبرسانی سیار هستیم.
وی افزود: اخیراً در بخش‌های سردسیری استان که هیچ‌گونه کمبود آبی نداشته‌ایم، دچار خشکسالی و کمبود آب شده‌ایم. این مسئول خاطرنشان کرد: این موضوع برای جامعه عشایری یک معضل بزرگ است چون هیچ‌گونه اعتباری برای آبرسانی به این مناطق پیش‌بینی نشده است.
علی‌پور گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته تعداد پنج کامیون تانکردار 12 هزار لیتری، از سوی سازمان امور عشایری کشور برای آبرسانی به مناطق عشایری استان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: همچنین کلیه چشمه‌های آب مناطق عشایری بهسازی شده و منابع ذخیره آب آشامیدنی احداث می‌شود.وی گفت: هم‌اکنون با 23 تانکر سیار از سوی بخش خصوصی و دولتی، در حال آبرسانی به مناطق عشایری در سطح استان هستیم.توزیع 300 دستگاه تانکر چرخدار گالوانیزه 2000 لیتری بین عشایر و همین طور بالغ بر 2000 نوع تانکر هزار لیتری سبک و قابل حمل تاشو برای ذخیره آب در اختیار عشایر قرار گرفته است.وی اضافه کرد: بیش از 30 دستگاه تانکر برای آبرسانی سیار به عشایر و همچنین بالغ بر 20 میلیارد ریال اعتبار تنها در بخش آبرسانی نیاز داریم که حدود 10 میلیارد ریال از این میزان را از محل منابع استانی و مابقی را از منابع ملی و سایر بندهای خاص پیگیر هستیم.