kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴

جنگ روانی دشمنان و راهکارهای مقابله با آن(پرسش و پاسخ)


پرسش:
جنگ روانی چیست و مهم‌ترین راهکارهای مقابله با جنگ روانی دشمنان کدام است؟
پاسخ:
در سه بخش قبلی پاسخ به این سؤال ضمن پاسخ اجمالی به مفهوم جنگ روانی، تاریخچه جنگ روانی، جنگ روانی در صدر اسلام و نمونه‌هایی از جنگ روانی در صدر اسلام مورد بررسی قرار گرفت. اینک در ادامه دنباله مطلب را پی‌ می‌گیریم.
جنگ روانی در عصر حاضر
در جنگ جهانی اول تبلیغات به عنوان حربه‌ای در راستای جنگ روانی مورد استفاده قرار گرفت. آنان برای توجیه اعمال ناپسند خود، افکار عمومی کشورها را به بی‌راهه کشانده، فریب می‌دادند و این امر در طی جنگ جهانی دوم از چنان اهمیتی برخوردار شد که طرفین جنگ در به کار بستن آن به رقابت برخاستند. به این ترتیب، جنگ روانی در مواردی بیش از جنگ نظامی اهمیت پیدا کرد و جزئی از فعالیت های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی کشورها قرار گرفت.
امروزه نیز بخش مهمی از فعالیت های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و تبلیغاتی کشورها در خدمت عملیات جنگ روانی با مردم کشورهای مورد هدف آنان قرار دارد.
این فعالیت تحت پوشش سازمان های اطلاعاتی در سطح ملی و بین‌المللی دارای کارکردهای گوناگون است و هدف عمده آن، تحریف عقاید، بی اعتبار کردن انگیزه ها، تخریب و تضعیف روحیۀ حریف و کاستن از اقتدار حکومت مخالف یا تغییر در نگرش و تصمیم آنها و در نهایت تسلط پنهانی و غیرملموس بر آنان است. برای دست یابی به این هدف اساسی، بر دو امر مهم تأکید شده که عبارتند از:
الف. القای یأس و ناامیدی: در شرایطی که فرد مصمم به تحقق شرایط مطلوب و مورد انتظار است، اگر در کوشش خود به هر دلیلی موفق نشود و این مسئله تکرار شود، باعث خواهد شد که فرد در این حالت، دچار یک بحران روحی و روانی شده که این حالت، با درماندگی و واماندگی همراه خواهد بود.
در این وضعیت، سعی می شود تا با ارائه شرایط نامطلوب، فرد را از ادامه کار، برای دست یابی به هدف های خود باز دارند و اعتماد به نفس او را سلب کرده، یأس و ناامیدی را به او القا کنند.
ب. ایجاد رعب و وحشت: ترس و ترساندن، یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار، برای شکست روحی افراد یک جامعه است. این عمل نیز با بهره‌گیری از وسایل ارتباط جمعی، محاصرۀ اقتصادی و تحریم سیاسی صورت می پذیرد.
امروزه دشمنان اسلام و انقلاب با شیوه های غیر انسانی با داشتن امکانات وسیع تبلیغاتی و رسانه ای هر روز و شب در صدد جنگ روانی بر علیه کشور ما بوده و سعی دارند با بزرگ کردن موارد اختلافی بین مذاهب اسلامی؛ مانند اهل تسنن و اهل تشیع و بین قومیت ها؛ مانند ترک و فارس و بلوچ و کرد و... صف های متحد را از هم جدا کنند.
مهم‌ترین ابزاری که در جنگ روانی از آنها استفاده می شود، «تبلیغات» از طریق نشریات، کتاب ها، سخنرانی ها و رسانه های گروهی - اعم از داخلی و خارجی و فضای مجازی است. هدف تبلیغات دشمن در این جنگ تغییر نگرش و باورهای افراد به سمت خود است.
ادامه دارد