kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۳۶۰
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
با حضور مسئولان و جمعی از اساتید

فرهاد رهبر طی مراسمی رسماً ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گرفت

رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعطیلی واحدهای دانشگاه آزاد و جایگزین کردن دانشگاه‌هایی که از نظر علمی قوی نیستند و تنها پشتوانه سیاسی دارند به‌عنوان ارتقای آموزش عالی به شمار نمی‌رود.


به گزارش تسنیم‌، علی‌اکبر ولایتی در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی، درباره رئیس جدید این دانشگاه گفت: فرهاد رهبر فردی متدین، باتجربه و پرسابقه است که تجربه سازمان مدیریت و طولانی‌ترین ریاست دانشگاه تهران در سوابق او دیده می‌شود و در زمان او انسجام و ارتقای علمی دانشگاه تهران ایجاد شد. او استادتمام دانشگاه بوده و با داشتن تجربه‌های مختلف گزینه مناسبی برای ریاست دانشگاه آزاد است.
ولایتی در ادامه در مورد حذف برخی رشته‌های دانشگاه آزاد اظهار داشت: تعطیل کردن فله‌ای برخی رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد از سوی وزارت علوم صحیح نیست، البته ما ایستادیم. اینکه یک‌باره دو هزار و پانصد رشته را تعطیل کنند، هنر نیست. ما از دکتر زاهدی و نمایندگان مجلس در حمایت از دانشگاه آزاد در این زمینه تشکر می‌کنیم، اینکه طرحی را با 205 امضا برای احیای مصوبه مجلس ارائه کردند کاری بی‌سابقه بود و نشان می‌دهد همه دانشگاه آزاد را می‌خواهند.
 وی افزود: درخواست ما این است که واحدی تعطیل نشود، اگر رشته‌ای در واحدی علاقمندانی ندارد، می‌توان آن رشته را اصلاح کرد، حذف واحد به‌نوعی پاک کردن صورت مسئله است. مردم منطقه که زمین یا امکانات در اختیار واحدها قرار داده‌اند به این واحدها دلخوش کرده‌اند، لذا تعطیلی واحدها درست نیست و از طرفی تعطیلی واحدهای دانشگاه آزاد و جایگزین کردن دانشگاه‌هایی که از نظر علمی قوی نیستند و تنها پشتوانه سیاسی دارند به‌عنوان ارتقای آموزش عالی به شمار نمی‌رود.
رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اقدامات پژوهشی و فرهنگی دانشگاه آزاد را مکمل و کامل‌کننده فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی کشور دانست و گفت: برخی بزرگان می‌گویند واحدهای دانشگاه آزاد در برخی مناطق باعث از بین رفتن فرهنگ منطقه شده است، این پسندیده نیست و دانشگاه آزاد باید الگو و تقویت‌کننده فرهنگ کشور باشد.‌
ولایتی افزود: توقع ما از ارتقای فرهنگ اسلامی در دانشگاه آزاد بیش از دیگر مراکز است، چرا که برخی از واحدهای این دانشگاه وضعیت اجتماعی و سنتی مناطق را بر هم زده‌اند و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا دانشگاه آزاد مکمل مسجد و حسینیه‌ها باشد.
وی از رئیس و نمایندگان مجلس که زمینه‌ احیای قانون سال 67 مجلس درباره تأسیس رشته‌‌های دانشگاه آزاد را فراهم کردند، تشکر کرد.
قانون سال ۶۷
درباره رشته‌های دانشگاه آزاد معتبر است
رئیس هیئت‌امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت تصویب رشته محل‌های دانشگاه آزاد، اظهار داشت: وزارت علوم درباره دو هزار و 900 کد رشته محل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد نظری داشت که بعد از مذاکراتی بخشی از این موارد تأیید شد اما دانشگاه آزاد از ابتدا آنچه که در خصوص این رشته‌‌‌ها اتفاق افتاده بود را مر قانون می‌داند و معتقدیم اگر این رشته ها بررسی شود همه آنها تأیید می‌شود.
ولایتی گفت: متأسفانه مسئله مدتی طول کشید و داوطلبانی که می‌خواستند انتخاب رشته کنند دچار تردید بودند، این شد که مجلس شورای اسلامی وارد شد و 205 نفر از نمایندگان مجلس با محوریت کمیسیون آموزش و تحقیقات از دیدگاه دانشگاه آزاد حمایت کردند.
وی ادامه داد: با دخالت رئیس مجلس شورای اسلامی قانون سال 1367 در خصوص رشته محل‌های دانشگاه آزاد احیا شد و یک بار دیگر این قانون درباره تأیید رشته محل‌های دانشگاه آزاد معتبر اعلام شد. آقای امیدوار رضایی این موضوع را به وزارت علوم و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردند که سه نفر از نمایندگان این سه بخش با هم درباره رشته محل‌های دانشگاه آزاد تصمیم می‌گیرند و با کسب دو رأی از سه رأی نمایندگان این موضوع تأیید می‌شود.
ولایتی یادآور شد: از این پس برای تأیید رشته محل‌های دانشگاه آزاد طبق قانون مجلس و شورای سه نفره اقدام خواهیم کرد بنابراین دیگر نیازی به نظارت رشته‌ها و کد رشته محل‌ها نیست.
به گفته رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، این کمیته سه نفره معتبر و قانون 67 به هیچ وجه نقض نشده است و به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به تأیید معاونت حقوقی مجلس رسیده و نشان‌دهنده این است که این قانون و کمیته سه نفره که مسئول امضا و تأیید رشته‌هاست، معتبر است.
ولایتی درباره تأیید مدارک فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته دانشگاه آزاد که بعضاً از سوی وزارت علوم تأیید نشده‌اند، گفت: این مدارک حتما تأیید می‌شود و وزارت علوم براساس نظر مجلس موظف است وگرنه از سوی مجلس مورد سوال قرار می‌گیرد.
فرهاد رهبر: نظم و انضباط مالی
 از اصول جدی ما در دانشگاه آزاد است
رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی نیز در مراسم معارفه‌اش با اشاره به اینکه قطعا مسائل دانشگاه را به واحدها و مناطق تفویض اختیار می‌کنیم، گفت: این به معنای آن نیست که دانشگاه آزاد به شکل ملکوک‌الطوایفی و مجمع‌الجزایری اداره شود، دانشگاه آزاد یک خانواده بزرگ است که همه در جهت سربلندی آن حرکت خواهیم کرد.
فرهاد رهبر تاکید کرد: نظم و انضباط مالی در دانشگاه آزاد از اصول جدی ماست و در کنار یکپارچگی و انسجام، نظم و انضباط نیز مورد توجه قرار دارد.