kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۳۳۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
پیش‌بینی افزایش3 برابری مردودی خودروها

معاینه فنی از امروز سختگیرانه‌تر می‌شود

معاون انسانی سازمان محیط زیست گفت: از اول مرداد حدود معاینه فنی سختگیرانه‌تر خواهد شد و کنترل کاتالیست‌ها و خروجی آلاینده‌ها در معاینه فنی (سیمفا) اجرا می‌شود.



به گزارش فارس، سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه همایش ملی نمایندگان منتخب شورای اسلامی شهرهای مراکز استان با بیان اینکه حدود جدید معاینه فنی خودروها از اول مرداد اجرا می‌شود، اظهار داشت: این حدود جدید تا مقداری سختگیرانه‌تر خواهد بود و کنترل کاتالیست‌ها و خروجی آلاینده‌ها را براساس شبکه جامع معاینه فنی به صورت سختگیرانه‌تری دنبال می‌کند.
متصدی اظهار داشت: یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته در خصوص حدود مجاز معاینه فنی مورد بحث قرار می‌گرفت، قدیمی بودن آن بود، چرا که این قواعد مربوط به مصوبه سال 1374 بوده و مربوط به قبل از ارتقای استاندارد خودروها و کیفیت محصولات خودرویی بوده است.
به گفته وی، امروزه خودروها با رعایت استاندارد یورو 4 و خودروهای گازی با استاندارد یورو 5، دیزلی‌ها با استاندارد یورو 5 و موتوری‌ها با استاندارد یورو 3 وارد بازار می‌شوند.
معاون انسانی سازمان محیط زیست افزود:‌ این استانداردها از سال 94 ارتقاء پیدا کرد و خودروها با چنین استانداردی وارد بازار می‌شوند، اما در زمان استفاده باید حدود مجاز را رعایت کنند که سال گذشته توسط شورای عالی محیط زیست این حدود مجاز اصلاح شد.
متصدی با اعلام اینکه با اجرای حدود جدید معاینه فنی، پس از این تمام خودروهای دارای نقص فنی ملزم به اصلاح می‌شوند، گفت: بنابراین تعدادی از خودروها نمی‌توانند این قواعد را رعایت کنند و باید به بهسازی خودرو اقدام کنند.
وی اظهار امیدواری کرد با اجرای این حدود مجاز، حدود 9 تا 10 درصد میزان آلودگی هوای شهرها که از خودروها ناشی می‌شود، بهبود یابد.
معاون انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) برای جلوگیری از تخلفات بستر مناسبی را فراهم آورده است، اظهار داشت: با کمک این سامانه، نیروی انتظامی می‌تواند با کمک دوربین‌های شهری و جاده‌ای با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد کند و علاوه بر این استانداردهای ناشی از آلودگی خودروها را بهبود ببخشد.
میزان مردودی خودروها 3 برابر افزایش می‌یابد
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز درباره افزایش حدود معاینه فنی در کلان‌شهرها به فارس گفت: برای اینکه خودروها را به سمت کم‌آلایندگی سوق دهیم، باید حدود مجاز آلایندگی خودروها اصلاح می‌شد که این اتفاق افتاده است، ولی اینکه به یکباره این حدود مجاز را سه برابر سخت‌گیرانه‌تر در یک سال کنیم، قطعاً پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت که ما هشدارهای لازم را به دولت و دست‌اندرکاران داده‌ایم.
سیدنواب حسینی منش افزود: در نمونه‌برداری‌های انجام‌شده میزان مردودی با اصلاح حدود آلایندگی سه برابر می‌شود.
حسینی گفت: در صورت ابلاغ حدود آلایندگی میزانCO از 2/5 پی‌پی‌ام به 0/7 پی‌پی‌ام کاهش پیدا می‌کند و بر این اساس تعداد بیشتری از خودروها توان پاس کردن این استاندارد را ندارند.
وی ادامه داد: تا زمانی که کاتالیست خودروها تعویض نشود، امکان دریافت معاینه فنی برای بسیاری از خودروها در کلان‌شهر وجود ندارد و شهرداری تهران نیز در این خصوص اختیاراتی ندارد، بلکه تنها زیرساخت و آمادگی لازم را برای اجرای این پروژه و قانون اعلام کرده است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: با اجرای این پروژه باید میزان مردودی خودروها را از سازمان حفاظت از محیط‌زیست پرسید و مشخص نیست عواقب آن را چه کسی پاسخ‌گو خواهد بود.
به گفته حسینی‌منش، در حال حاضر کاتالیست یک خودروی ایرانی مانند پراید 200 تا 300 هزار تومان قیمت دارد و خودروهای خارجی و وارداتی نیز از دو میلیون تومان تا 10 میلیون تومان قیمت کاتالیست آنهاست.
وی با بیان اینکه خط‌کش قبولی و مردودی خودروها دست دولت است و ما تنها قانون را اجرا می‌کنیم، گفت: گزارشی را که دانشگاه‌ها در خصوص معاینه فنی جدید انجام داده‌اند به دولتمردان ارائه کردیم و در آن گزارش آمده است کاهش حدود آلایندگی به یکباره میزان مردودی خودروها را بسیار افزایش خواهد داد، ولی به جهت اینکه آلودگی هوا برای دولت بسیار اهمیت دارد، بر این پروژه پافشاری می‌کند، البته هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران افزود: خودروهایی که تاکنون موفق به دریافت معاینه فنی شده‌اند تا پایان مهلت مقرر نیازی نیست برای دریافت معاینه فنی جدید با حدود آلایندگی مجاز به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.