kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
در صحن علنی مجلس مطرح شد

اعتراض نمایندگان به برداشت بیش از 4 میلیارد دلاری دولت از درآمدهای نفتی دریافت نشده

10 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به برداشت غیرقانونی بیش از 4 میلیارد دلاری از درآمدهای نفتی دریافت نشده، اعتراض و به رئیس جمهور در این زمینه تذکر دادند.
مجلس شورای اسلامی صبح دیروز به ریاست محمدرضا باهنر آغاز به کار کرد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی با اشاره به فرا رسیدن هفته کارگر اظهار داشت: مراسم هفته کارگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر ساله همانند سایر نقاط جهان برگزار شده است، با این تفاوت که رویکرد نظام جمهوری اسلامی همواره رویکردی حمایتی از طبقه فهیم و تلاشگر کارگری بوده است.
وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم افزود: ما روز معلم را در پیش داریم و تجلیل از این قشر فرهیخته انجام خواهد شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این هفته فرصت مناسبی است تا هم به موضوع اساسی فرهنگ کار و هم به جایگاه و نقش جامعه سخت‌کوش، فهیم، ولایتمدار و تلاشگر کارگری در جهت رشد، توسعه و پیشرفت کشور پرداخته شود.
باهنر تصریح کرد: کارگران و معلمان ما در همه صحنه‌ها، عقبه‌‌ها و حضوری فعال و جانانه داشته‌اند، چه در دوران شکل‌گیری و پیروزی انقلاب، چه در دوران دفاع مقدس و چه در مقاطع بعدی انقلاب و ما همواره شاهد رشادت‌ها، جانفشانی‌‌ها و پایمردی‌های آنها بوده‌ایم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: خوشبختانه کارگران ما روز به روز از مهارت بیشتری برخوردار می‌شوند، آنها توانسته‌اند با بروز استعدادهای خود در عرصه اکتشاف و اختراع گام‌های بلند و غرورآفرینی بردارند و معلمان فرهیخته ما نیز در جهت ترویج فرهنگ ناب اسلامی و همچنین فرهنگ تولید، مصرف و اخلاق‌مداری می‌توانند نقش‌آفرینی بزرگی داشته باشند.
باهنر اضافه کرد: این دو قشر بزرگ در زمینه‌های مختلف از جمله ترویج فرهنگ قرآنی و عرصه‌های ورزشی، هنری و سایر زمینه‌‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند، بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که اساساً تعریف کارگر و معلم در نظام جمهوری اسلامی از شکل قدیمی‌ و قبلی خود خارج شده و امروزه از غنا و محتوای افزون‌تری برخوردار شده ‌است.
تعیین مجازات عدم همکاری
 با سازمان بازرسی
نمایندگان مجلس روز گذشته، بررسی طرح دائمی شدن قانون اصلاحیه قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1387 را ادامه دادند و ماده 6 این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس همه مسئولان ذیربط در وزارتخانه‌‌ها و ادارات و سازمان‌‌ها و مؤسسات و واحدهای مشمول این قانون مکلفند اسناد و اطلاعات و مدارک مورد لزوم در تحقیقات را بدون هرگونه فوت وقت در اختیار بازرس یا بازرسان اعزامی قرار داده و همکاری لازم را مبذول دارند.
طبق تبصره یک این ماده که از تصویب مجلس گذشت، تخلف از تکلیف مندرج در این ماده موجب حبس از 3 ماه و یک روز تا 6 ماه یا انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی از 3ماه تا یک سال خواهد بود.
وکلای ملت در تبصره 2 این ماده مقرر کردند اسناد سری دولتی از حکم این ماده مستثنی است مگر به دستور صریح شورای عالی قضایی.وکلای ملت با 160 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از 200 نماینده حاضر در جلسه، ماده 6 این طرح را به تصویب رساندند.
همچنین نمایندگان مواد دیگری از طرح اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور را مورد بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
وکلای ملت ماده 7 طرح مذکور را که به ماده 9 قانون اختصاص داشت را با 111 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس حذف کردند.
بهارستان‌نشینان همچنین ماده 8 طرح یاد شده را به تصویب رساندند.این ماده به ماده 10 قانون الحاق می‌شود و طبق آن عدم اجرای پیشنهادهای قانونی سازمان بدون عذر موجه با رسیدگی و احراز در دادگاه صالح مشمول مجازات مقرر در تبصره یک ماده 8 قانون است.
تذکر به دولت درباره
برداشت 4 میلیارد دلاری نفتی
روز گذشته ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرای کشور را در صحن علنی مجلس قرائت کرد. توکلی، نادران، پورابراهیمی، نجابت، امیرآبادی، جوکار، قادری، افضلی فرد، صابری و بحرینی نمایندگان تهران، کرمان، قم، یزد، شیراز، اردبیل و آزادشهر به رئیس جمهور درباره برداشت غیرقانونی 4/1 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی دریافت نشده و تزریق 64 هزار میلیارد ریال پول پرقدرت توسط بانک مرکزی در پایان سال 92 تذکر دادند.
وزیر اطلاعات و امور خارجه در خصوص لزوم پیگیری سرنوشت گروهبان دانایی‌فر، وزیر صنعت درباره تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی اصفهان و وزیر دادگستری نیز در خصوص ضرورت پیگیری تصویب آیین نامه اجرایی جزء یک ماده 48 قانون تنظیم جمعیت و تنظیم خانواده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تذکر کتبی گرفتند.
همچنین، امیرآبادی نماینده مردم قم در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: متأسفانه به کتاب توافقنامه ژنو از منظر نخبگان که مجموعه‌ای از نظرات موافقان و مخالفان در رسانه‌‌ها مطرح شده و قبلا هم چاپ شده است، مجوز چاپ داده نمی‌شود و جالب است که گفته می‌شود این قسمت‌‌ها را حذف کنید تا مجوز چاپ بدهیم. آقای جنتی این درست نیست. شما ممیزی را برای کتاب‌های ضد ارزشی برداشته‌اید. چرا اجازه نمی‌دهید که چنین کتاب‌هایی چاپ شود.
تقدیر از وزارت ورزش
همچنین روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای از اقدام اخیر وزارت ورزش و جوانان در شفاف‌سازی قراردادهای فوتبال تقدیر و تشکر کردند.
153 نماینده در نامه خود با اشاره به اقدام اخیر این وزارتخانه در اعلام قراردادهای فوتبال، از این شفاف سازی قدردانی کردند.
برنامه‌های وزارت نفت
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس اقتصاد مقاومتی را هم در حوزه نفت و هم در حوزه انرژی به صورت جدی دنبال می‌کند به برنامه‌های وزیر نفت که در کمیسیون اعلام کرده بود اشاره کرد و اظهار داشت: وزیر نفت در جلسه کمیسیون درباره برنامه‌های این وزارتخانه در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفته که افزایش تولید نفت با تأکید بر میادین مشترک را دنبال می‌کند و در برنامه دارد که تولید نفت از میادین مشترک را تا 700 هزار بشکه نفت افزایش دهد. همچنین افزایش تولید میعانات را تا یک میلیون بشکه در نظر دارد که 480 هزار بشکه آن از پارس‌جنوبی تأمین شود.
مروی خاطرنشان کرد: برای میعانات گازی 8 پالایشگاه جدید در نظر گرفته که این پالایشگاه‌‌ها در حال برنامه‌ریزی است.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت به بالای 4میلیون بشکه در روز رسیده است، گفت: ما این سطح از تولید را داریم اما به خاطر شرایط نمی‌توانیم آن را صادر کنیم و در برنامه وزارت نفت است که تا سال 97 ظرفیت تولید نفت را به 5/7 میلیون بشکه برساند و میعانات گازی را نیز تا سال 97 به یک میلیارد مترمکعب برساند که 30 درصد آن صادراتی خواهد بود.
این نماینده مجلس با اشاره به صادرات 25 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی اظهار داشت: افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در برنامه‌های وزارت نفت است و برنامه دارند تا سال 1400، تولید و صادرات آن را به 80 میلیارد دلار برسانند. علاوه بر آن، تولید و صادرات فرآورده‌‌ها نیز دنبال می‌شود که این مورد جلوگیری از خام‌فروشی است و برای خام‌فروشی نکردن باید فرآورده تولید کنیم که ارزش افزوده بالایی هم دارد.
لیست سیاه نتایج توافق ژنو
مهرداد بذرپاش در نطق میان دستور خود با اشاره به بحث سیاست خارجه گفت: در ابتدای توافق هسته‌ای، بسیاری از انتقاد‌ها مربوط به مفروضات مذاکره کنندگان نسبت به آمریکا و نیز محتوای قرارداد بود. و حالا  کم کم بسیاری از انتقاد‌ها در آن زمان در حال گرفتن رنگ واقعیت به خود هستند. پس از توافقنامه ژنو 3 بار دیگر رسما  تحریم شدیم. 18 بار مورد تهدید نظامی قرار گرفتیم. پارلمان اروپا انتخابات 24 خرداد را زیر سوال برد و آن را غیرمشروع خواند و به ترویج همجنس بازی دعوت کرد. به هیچ شرکت غربی اجازه ورود به ایران داده نشد. هیچ یک از تعهدات هواپیمایی عملی نشد. دلاری به بانک مرکزی ما که اجازه هزینه و یا جابجایی داشته باشد، نرسید، برای اولین بار در تاریخ تأسیس سازمان ملل به نماینده‌ای که از سوی ایران معرفی شده بود، ویزا داده نشد و به خاطر ایران قانون مقر سازمان ملل را تغییر دادند و حالا می‌توانند به خیلی از کشور‌ها هم ویزا ندهند، دارایی بنیاد علوی را مصادره کردند که اموال آن بیش از کل مبلغ توافق‌نامه ژنو است و اتفاقات دیگری که اینجا مجال طرح آن نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس برهمین اساس تأکید کرد: مهم این است که طرف مقابل را بشناسیم. کشور زورگو و متجاوز آمریکا علنا قانون مقر خود را اجرا نمی‌کند. حالا چه تضمینی است که حق غنی سازی را که نه در متن توافقنامه آمده و نه طرف مقابل به آن اذعان دارد را  به رسمیت بشناسد؟ از آن طرف ایران تقریبا تمامی تعهدات خود را که مهمترین‌ آنها اکسید کردن مواد 20 درصد بود اجرا کرد و آژانس هم اقدامات ایران را مورد تأیید قرار داد.
وکلا به حوزه‌های انتخابیه می‌روند
جلسه علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی ظهر دیروز، با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان به پایان رسید.
بر اساس اعلام رئیس مجلس، نشست علنی بعدی وکلای ملت ساعت 8 صبح روز یکشنبه 14 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. بهارستان‌نشینان پس از برگزاری جلسات علنی خود طی 3 هفته کاری هفته آینده را برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند. بنابراین مجلس در هفته بعد نشست علنی نخواهد داشت.