kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۳۰۹
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷

کوتاه اقتصادی



* تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران، روز شنبه 31 تیرماه، برای دومین بار شاهد معامله 2 هزار و 300 تن گندم خوراکی در قالب طرح قیمت تضمینی بود.به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، طی این روز و در تالار مذکور، یک هزار و 315 تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی و 950 تن شکر سفید به فروش رسید. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد معامله 21 هزار تن میلگرد بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز داد و ستد 9 هزار و 942 تن قیر، 7 هزار و 114 تن مواد پلیمری،10 هزار و 812 تن مواد شیمیایی را تجربه کرد.
* مصرف برق کاهشی شد. اوج مصرف برق در روزجمعه در حالی عدد ۴۶ هزار و ۸۱۶ مگاوات را ثبت کرد که در مدت مشابه سال قبل رکورد بی‌سابقه مصرف ۵۲ هزار و ۶۹۲ مگاوات برای صنعت برق ثبت شده بود. به‌گزارش ایسنا، روز جمعه پیک مصرف برق در حالی عدد ۴۶ هزار و ۸۱۶ مگاوات را ثبت کرد، که در مدت مشابه سال قبل رکورد بی‌سابقه ۵۲ هزار و ۶۹۲ مگاوات مصرف برای صنعت برق ثبت شده بود؛ البته این اتفاق به دلیل تعطیلی مراکز عمومی و دولتی در روز جمعه رخ داده است.
* مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان، افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت‌ شیرینی در قنادی‌ها را نامتعارف دانست. مسیح انصاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مردم باید شیوه قیمت‌گذاری را به طور شفاف بدانند، عنوان کرد: موضوع خالص‌فروشی و افزایش قیمت شیرینی‌ها در قنادی‌ها همزمان مطرح شد و این موضوع در خوش‌بینانه‌ترین حالت حتی اگر فرضیه بی‌اثرسازی مصوبه خالص‌فروشی بعید بدانیم بدسلیقگی است. وی در ادامه با اشاره به موضوع خالص‌فروشی شیرینی عنوان کرد: تلاش بسیاری صورت گرفته موضوع خالص‌فروشی به صورت مصوبه ابلاغ شود، چراکه مردم حق دارند کالاهای متعارف را به قیمت خودشان بخرند تا پیش از این قنادی‌ها مقواها، جعبه‌ها و پایه‌های کیک خود را با قیمت شیرینی به فروش می‌رساندند یعنی ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم پلاستیک یا کاغذ را با قیمت شیرینی پخته شده به مردم می‌دادند که به شکل متوسط هر قنادی در سال ۸۳۰ میلیون تومان از محل فروش جعبه سود کسب می‌کرد.مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان اظهار کرد: موضوع خالص‌فروشی شیرینی از افزایش تعرفه‌ها جداست اما این دو موضوع را در یک بخشنامه به هم پیوند زدند و در کنار افزایش نامتعارف قیمت‌ها که واقعا باید مورد بررسی قرار گیرد، بحث خالص‌فروشی را نیز ابلاغ کردند و این موضوع باعث شد مصوبه‌ای که در جهت حمایت از مصرف‌کننده بود عملا بهانه‌ای برای بالابردن قیمت‌ها شود.