kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴

راه نجات فوتبال (نکته ورزشی)


سرویس ورزشی-
سپاهان، نماینده فوتبال ایران با شکست برابر الهلال عربستان وداع تلخی با لیگ قهرمانان آسیا داشت، آن هم در شرایطی که طلایی‌پوشان اصفهانی با کسب حتی یک تساوی نیز می‌توانستند به مرحله دوم صعود کنند.
با حذف سپاهان مشخص گردید که از میان 4 تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، تنها فولاد توانست جواز حضور در جمع 8 تیم برتر غرب آسیا را بدست آورد، به عبارت دیگر 3 تیم باسابقه و شناخته شده فوتبال ما به نام‌های استقلال، سپاهان و تراکتورسازی علی‌رغم داشتن تبلیغات فراوان و انجام هزینه‌های میلیاردی، تنها پس از برگزاری 6 بازی از گردونه مسابقات آسیایی خارج شدند!
ناکامی تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا بار دیگر پایین بودن سطح فنی لیگ ما را یادآور شد، لیگی که 4 دهه از برگزاری آن می‌گذرد اما همچنان خروجی مناسبی برای فوتبال ایران ندارد.
نگرانی‌ها بابت حذف 3 تیم از 4 تیم ایرانی، زمانی افزایش پیدا می‌کند که بدانیم جام جهانی فوتبال نیز کمتر از دو ماه دیگر آغاز می‌شود و چه بسا همین مشکلات بار دیگر گریبان فوتبال ایران را در کشور برزیل بگیرد، خصوصا اینکه در جام جهانی رقبای قدرتمندی چون آرژانتین، نیجریه و بوسنی داریم.
در چند وقت اخیر صحبت‌های خوبی از زبان مدیران ورزش برای سروسامان دادن به نابسامانی فوتبال شنیده می‌شود، به واقع اگر عزم مدیران وزارت ورزش و جوانان در این خصوص جدی باشد، چه بهتر که آن‌ها در کنار تمام مباحث مطرح شده، نیم نگاهی نیز به مسائل فنی فوتبال داشته باشند و شرایطی را ایجاد نمایند که خروجی آن متفاوت از وضعیت فعلی باشد.
شاید در اقدام نخست توجه به دو اصل از همه چیز مهمتر باشد، که یکی بالا بردن سطح فنی لیگ است و دیگری اجبار تیم‌ها به کاهش دادن هزینه‌های خود.
در خصوص بالا بردن سطح فنی لیگ، اگر افزایش سطح دانش مربیان، جوان کردن تیم‌های لیگ و توجه به استعدادهای نهفته فوتبال در دستور کار قرار گیرد، می‌توانیم گام‌های بزرگی را برای بهبود شرایط برداریم.
رعایت همین اصول در کنار اجبار کردن مدیران به کاهش هزینه‌ها، سبب می‌شود که باشگاه‌ها دیگر نتوانند برای جذب بازیکنان رقم‌های میلیاردی هزینه کنند و اتوماتیک‌وار فضا برای رفتن به سمت سازندگی در فوتبال و سرمایه‌گذاری در تیم‌های پایه باز شود.
هر چند عملیاتی شدن این طرح به همین سادگی‌ها نیست؛ اما بالاخره باید از جایی شروع کرد و حتی تاوان آن را هم پرداخت نمود!
این برنامه ساده که حالا می‌توان آن را «راه نجات فوتبال» دانست، از چند سال قبل در باشگاه فولاد خوزستان پیاده می‌شود و خروجی آن را امروز مشاهده می‌کنیم.
 از یک طرف تیم بزرگسالان فولاد در شرایطی که قرارداد نزدیک به 10 بازیکنش بین 35 تا 50 میلیون تومان است، قهرمان لیگ برتر می‌شود و به مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا می‌کند. از طرف دیگر تیم‌های پایه این باشگاه
( نونهالان، نوجوانان و جوانان) هم جام‌های قهرمانی را در ایران درو می‌کنند تا از فولاد به عنوان یک الگوی مناسب برای باشگاه‌های لیگ برتری یاد شود.